دلایل درخواست‌های آمریکا برای توقف جنگ یمن

کد خبر: 889214

فرستاده سازمان ملل به یمن معتقد است مساله خاشقجی و انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا از دلایل درخواست آمریکا برای توقف درگیری‌ها در یمن قرار دارند.

دلایل درخواست‌های آمریکا برای توقف جنگ یمن

خبرگزاری ایسنا: مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی. ان. ان آمریکا اظهار داشت: از درخواست آمریکا (برای توقف درگیری‌ها در یمن طی ۳۰ روز) غافلگیر نشدم، هفته گذشته در واشنگتن بودم و با برخی از مسئولان آمریکا دیدار کردم و درباره نیاز به حل و فصل این درگیری که یکی از دلایل آن خطر گرسنگی است، با آن‌ها صحبت کردم.

گریفیتس در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیرگذاری مساله قتل خاشقجی و نزدیکی برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا گفت: فکر می‌کنم ترکیبی از مسائلی که گفتم وجود دارد، صراحتا و بر اساس شناخت شخصی‌ام بگویم من بر این باورم که تمایل جدی برای تغییر از وضعیت جنگ به صلح در یمن وجود دارد.

فرستاده سازمان ملل به یمن افزود: آمریکا فرصت جدی برای پایان دادن به جنگ در یمن دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: فراخوان‌ها و درخواست‌ها برای پایان دادن به این جنگ یک مساله است و در پیش گرفتن گام‌های عملی برای آن مساله دیگری است. بر این باورم که این مسائل (پرونده خاشقجی و انتخابات آمریکا) چنین اقدامی و نیز منافع کشور‌های مربوطه را نه فقط در آمریکا و منطقه بلکه حتی در اروپا تحریک کرد.

گریفتیس افزود: آنچه اکنون ضروری است این است که بدانیم گام اولیه برای کاهش درگیری‌ها و ایجاد شرایط برای آغاز روند سیاسی چیست.

وی تصریح کرد: آتش بس پیش شرط از سرگیری رایزنی‌های سیاسی نیست، اما نیاز مبرم این است که کاری در جهت کاهش جنگ و حرکت به سمت مذاکره وجود دارد. ما اکنون در جهت آغاز مذاکرات سیاسی طی ماه جاری فعالیت می‌کنیم با این حال هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای آن تصمیم گیری نشده است.

فرستاده سازمان ملل درباره گزینه‌های دیگر برای برقراری صلح در یمن هشدار داد: گزینه‌های دیگر به معنی تخریب، گرسنگی و قحطی و البته بیماری است. مشکل اول مساله گرسنگی است، دوم تروریسم است که در هرج و مرج رشد می‌کند و سوم تهدیدی که برای منطقه ایجاد می‌شود، برای مسیر‌های بازرگانی در دریای سرخ به سوی اروپا. یمن در مسیری است که بر روی ما تاثیر دارد نه فقط مردم منطقه.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار توقف فوری درگیری‌ها در یمن شده و چهار گام ضروری برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای احتمالی در این کشور را تعیین کرد.

پیش از سازمان ملل، آمریکا، انگلیس، کانادا و روسیه طی روز‌های اخیر درخواست‌های مشابهی را مطرح کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها