یک مسلمان در مورد حج چه باید بکند؟ /عربستان حج را تبدیل به کابوسی سیاسی کرده است/ زمان تغییر فرا رسیده است/قدرت جمعی مسلمانان از خاندان سعودی بیشتر است/سعودی‌ها حج را به سخره گرفته‌اند و اسلام را به انحراف کشانده‌اند

کد خبر: 886546

ظاهراً لحظه‌ی مهم بالاخره فرا رسیده است البته اگر رئیس‌جمهور ترامپ به سعودی‌ها کمک نکند از این قضیه قسر در بروند. اگرچه تحقیقات متعددی در خصوص قتل خاشقجی در جریان است، جای سؤال دارد که چرا یک مسلمان پیدا نمی‌شود که این جنایت و فساد را از جنبه‌ی مذهبی آن مورد سؤال قرار دهد. آیا ما نباید خادمین حرمین شریفینی در حد استانداردهای بالاتری از اخلاق و مذهب داشته باشیم؟ چنین قتل و جنایات غیرقانونی به این قرن تعلق ندارد و اگر ما به آن بی‌توجهی کنیم در آن شریک خواهیم بود. قرآن در این باره می‌گوید: « یا ایها الذین آمنوا، کونو قوامین بالقسط شهداء لله ولو علی أنفسکم او الوالدین والاقربین ان یکن غنیا او فقیرا...»

یک مسلمان در مورد حج چه باید بکند؟ /عربستان حج را تبدیل به کابوسی سیاسی کرده است/ زمان تغییر فرا رسیده است/قدرت جمعی مسلمانان از خاندان سعودی بیشتر است/سعودی‌ها حج را به سخره گرفته‌اند و اسلام را به انحراف کشانده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی فردا:

یک مسلمان در مورد حج چه باید بکند؟/عربستان حج را تبدیل به کابوسی سیاسی کرده است

ایمان اسماعیل نوشت: عربستان سعودی یک سفر مقدس را به یک کابوس سیاسی و اخلاقی تبدیل کرده است. نمی‌دانم چگونه باید به این سفر بروم.

هم‌زمان با انتشار جزئیات وحشتناک درباره‌ی قتل و مثله کردن یک روزنامه‌نگار به نام جمال خاشقجی در دو هفته‌ی گذشته توسط عوامل دولت سعودی، مهم‌ترین واکنش‌ها در قالب امتناع از حضور در اجلاس پر زرق‌وبرق سرمایه‌گذاری در عربستان که توسط شاهزاده بن سلمان ترتیب داده شده بود رخ داد. استیون منوچین وزیر امور خزانه‌داری و جامی دیمون مدیر اجرایی جی‌پی مورگان چیس در کنار ده‌ها سیاستمدار و شرکت و چهره‌های رسانه‌ای دیگر به خاطر احتمال دست داشتن بن سلمان در قضیه‌ی خاشقجی از شرکت در این به اصطلاح داووس در صحرا امتناع کردند. آن‌ها نمی‌خواستند با شرکت در چنین رویدادی به تقویت رژیم وحشی‌ و شاهزاده‌ای کمک کنند که احتمالاً یک منتقد را کشته است و سعی در مخفی کردن آن داشته است.

اما برای من یک گردهم‌‌آیی سالانه‌ی دیگر است که به ذهن می‌آید. سفری مذهبی و واجب برای مسلمانان: زیارت سالانه‌ي مکه که یکی از پنج ستون اساسی اسلام است. مادرم گفت آن با عظمت‌ترین لحظه‌ی عمرش بوده وقتی در آن شرکت کرده است.

من همیشه آرزو داشتم به این سفر بروم اما حالا به این فکر افتاده‌ام که چگونه اصلاً قرار است به این سفر بروم. و متعجبم که چرا مسلمانان بیشتری از قدرتی که این مکان مقدس را اداره می‌کند سؤال نمی‌کنند و اینکه سعودی‌ها چگونه این سفر معنوی را به وسیله‌ای برای اهداف سیاسی و مالی خود تبدیل کرده‌‌‌اند.

از یک‌جهت بی‌معنی است که قتل یک روزنامه‌نگار باعث شود من به‌کل پادشاهی عربستان گیر بدهم یا نهایتاً باعث شود شک و شبهه‌ام را گسترش دهم. برای شرکت در یکی از مهم‌ترین مناسک مذهبی‌مان ما لازم نیست به گذشته‌ی بی‌رحم و جنگ وحشیانه‌ي سعودی‌ها در یمن نگاهی بیندازیم. لازم نیست به دهه‌ها نقض حقوق بشر در عربستان کاری داشته باشیم. شخصاً لازم نیست توجهی به تلاش‌های پادشاهی عربستان در توزیع کتاب‌های سرشار از نفرت پراکنی میان کودکان در مدارس اسلامی در آمریکا که خودم هم یکی از آن‌ها بودم داشته باشم.

اما بهانه هرچه می‌خواهد باشد، ظاهراً لحظه‌ی مهم بالاخره فرا رسیده است البته اگر رئیس‌جمهور ترامپ به سعودی‌ها کمک نکند از این قضیه قسر در بروند. اگرچه تحقیقات متعددی در خصوص قتل خاشقجی در جریان است، جای سؤال دارد که چرا یک مسلمان پیدا نمی‌شود که این جنایت و فساد را از جنبه‌ی مذهبی آن مورد سؤال قرار دهد. آیا ما نباید خادمین حرمین شریفینی در حد استانداردهای بالاتری از اخلاق و مذهب داشته باشیم؟ چنین قتل و جنایات غیرقانونی به این قرن تعلق ندارد و اگر ما به آن بی‌توجهی کنیم در آن شریک خواهیم بود. قرآن در این باره می‌گوید: « یا ایها الذین آمنوا، کونو قوامین بالقسط شهداء لله ولو علی أنفسکم او الوالدین والاقربین ان یکن غنیا او فقیرا...»

پیام قرآن کاملاً شفاف و واضح است. تعدی عربستان سعودی از حقوق اساسی بشر هم کاملاً آشکار و واضح است.

رژيم سعودی خودش پیش از این سفر حج را سیاسی کرده است و از آن به‌عنوان وسیله‌ی چانی زنی برای تحت‌فشار قرار دادن دیگر کشورهای مسلمان استفاده کرده است. اوایل امسال قطر عربستان را متهم کرد که اجازه‌ی دسترسی و ورود به حجاج این کشور را نمی‌دهد. سال گذشته تا مدتی معلوم نبود آیا حجاج ایرانی اجازه‌ی ورود به عربستان را دارند یا نه آن‌هم به خاطر تنش‌های طولانی مدت سیاسی بین دو کشور. و در بسیاری از نقاط دیگر هم تظاهرکنندگان خشمگین به پادشاهی عربستان یادآوری کرده‌اند که هزینه‌های اعمال غیراخلاقی‌اش از حدش فراتر رفته است. یک سازمان اندونزیایی گفته است:«فقط خدا است که حق دارد کسی را از رفتن به حج منع کند نه عربستان سعودی.»

زمان تغییر فرا رسیده است. قدرت جمعی مسلمانان از خاندان سعودی بیشتر است. اشتباه نکنید، حج منبع درآمد بزرگی برای سعودی‌هاست. حج و عمره در مجموع تخمین زده می‌شود درآمدی بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ برای سعودی‌ها داشته باشند. این پول زیادی است که از مسلمان‌ها گرفته می‌شود، مسلمان‌هایی که خیلی‌شان تمام پس‌اندازشان را می‌دهند تا به این سفر گران بیایند. اگر مسلمانان خشم و انزجار خودشان را نسبت به سعودی‌ها ابراز کنند آن‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه توجه کنند. مسلمانان باید علیه این رژیم اقدامی کنند مخصوصاً الآن که ابعاد جنایت آن غیرقابل کتمان شده است. ما می‌توانیم در خانه‌هایمان بمانیم و به حج نرویم تا اوضاع تغییر کند.

من هم مثل سایر مسلمانان آرزو دارم به حج بروم، چون نه‌تنها یک سفر معنوی فوق‌العاده است یکی از اجزای اصلی دین من است اما نمی‌توانم در چنین شرایطی که سعودی‌ها حج را به سخره گرفته‌اند و اسلام را به انحراف کشانده‌اند بر حج خودم تمرکز کنم.

منبع

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها