اهالی بصره از آب آلوده به ستوه آمده‌اند/در بصره چه می‌گذرد؟ / وضعیت وخیم بصره مردم را به خیابان‌ها ریخته است/مردم آب سمی می‌خورند

کد خبر: 867522

مقامات آموزشی اعلام کرده‌اند در مورد افزایش شیوع بیماری‌ها با آغاز سا تحصیلی جدید نگران هستند. در همین حال شیوع بیماری در بصره موجب فروکش کردن یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های اعتراضی عراق در این سال‌ها بابت خدمات عمومی شد اما این شرایط وحشتناک ممکن است نهایتاً به کاتالیزوری برای به جنبش درآوردن اعتراضات حتی بزرگ‌تر از قبل بشود.

اهالی بصره از آب آلوده به ستوه آمده‌اند/در بصره چه می‌گذرد؟ / وضعیت وخیم بصره مردم را به خیابان‌ها ریخته است/مردم آب سمی می‌خورند

پایگاه خبری تحلیلی فردا:

اهالی بصره از آب آلوده به ستوه آمده‌اند/در بصره چه می گذرد؟

فعالان حقوق بشر و مقامات بهداشت و درمان تخمین می‌زنند که بین ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار نفر از اهالی استان بصره با آب به‌شدت آلوده و شور بصره مسموم شده‌اند. در ۲۶ اوت هزاران نفر از اهالی بصره در مقابل اداره‌ی بهداشت بصره در اعتراض به وضعیت وخیم خدمات بهداشتی و آب دست به اعتراض زدند اما به نظر نمی‌رسد خلاصی از این وضعیت به‌زودی اتفاق بیفتد.

بیمارستان‌های بصره از ۱۲ اوت تا حالا گرفتار بیمار‌هایی شده‌اند که از بیماری‌های روده‌ای و پوستی رنج می‌برند. برخی بیمارستان‌ها آن‌چنان با سیل بیماران مواجه شده‌اند که به دلیل نبود دارو نمی‌توانند به هزاران نفر از مراجعه‌کنندگانشان خدمتی ارائه کنند.

دیدبان حقوق بشر عراق در عرض فقط دو روز ۷ هزار مورد را ثبت کرده‌اند. در گزارش ۲۵ اوت این سازمان آمده است «خدمات بهداشتی که بیمارستان‌های بصره ارائه می‌دهند به سختی جوابگوی نیاز ۱۵ درصد از مراجعه‌کنندگان است. برخی بیماران روی زمین و در راهروها رها می‌شوند تا بمیرند بدون آنکه مورد درمان واقع شده باشند.»

تعداد افراد بیمار روبه فزونی است چنان که بیمارستان الخسیب به‌تنهایی روزی ۴۰۰ بیمار دارد. آماری که اداره‌ی بهداشت استان بصره ارائه کرده نشان می‌دهد بین ۱۲ تا ۲۸ اوت روزانه در کل استان ۲۰۰۰ مورد مراجعه به مراکز درمانی ثبت شده است. این مراجعین علائمی همچون اسهال، درد شکم و مسمومیت ناشی از آلودگی آب داشته‌اند.

طبق آمار اداره‌ی بهداشت آلودگی آب بصره وحشتناک است. آبی که از شیر منازل خارج می‌شود ازنظر شیمیایی تا ۱۰۰ درصد و ازنظر باکتریایی تا ۵۰ درصد آلودگی دارد. کمیسیون عالی حقوق بشر خاطر نشان کرده « اهالی بصره از تانکرهایی آب می‌نوشند که عمده‌ی آن‌ها تانکر حمل فاضلاب بوده‌اند.» ویدیویی ۲۳ اوت در یوتیوب منتشر شده که در آن مردی در بصره به آب متعفنی که از شلنگ خارج می‌شود می‌خندد و می‌گوید «عراقی‌ها چگونه زنده بمانند وقتی این آبی است که می‌نوشند؟». آب سیاهی که در فیلم دیده می‌شود مشخصاً برای استفاده‌های انسانی نامناسب است.

بصره آبش را از شط العرب می‌گیرد، رودی که از ملحق شدن دجله و فرات تشکیل می‌شود. کمیسیون عالی حقوق بشر در بیانیه ۲۸ اوت خود اعلام کرد که مقادیر زیاد شوری، کاهش سطح آب در رودخانه‌ها و افزایش آلودگی‌های شیمیایی و بیولوژیک در شط العرب که ناشی از ریخته شدن فاضلاب صنعتی به این رودخانه است مشاهده کرده است.

این کمیسیون همچنین به نبود تأسیسات تصفیه فاضلاب که قادر به حل مشکل باشد اشاره کرده است. بیشتر تصفیه‌خانه‌های کوچک فاضلاب به علت ظرفیت پایین و عدم نگهداری مناسب از مدار خارج‌شده‌اند. آب بصره مدت‌هاست که به شوری و آلودگی شناخته شده است.

در ۲۸ اوت حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت « ما به یک گروه عالی‌رتبه‌ی دولتی مأموریت داده‌ایم نیازهای آبی بصره و سطح آلودگی آن را بررسی کند و تصمیمات مهمی در این خصوص اتخاذ کردیم.» او هیچ جزئیات دیگری ارائه نداد اما از حرف‌هایش معلوم بود هر اقدامی که دولت در سر داشته باشد قرار نیست به این زودی‌ها مشکل آب بصره را حل کند. ظاهراً هیچ طرح اضطراری برای واکنش مؤثر به چنین موقعیت‌هایی وجود ندارد.

استاندار بصره اسد العیدانی در گفتگو با رسانه‌ها در ۲۵ اوت گفته «آب بصره برای استفاده‌ی انسان مناسب نیست و خدمات و بودجه‌هایی که حیدر العبادی وعده داده هنوز فراهم نشده است». او در ادامه افزود «شبکه‌ی آب‌رسانی استان بصره ۳۰ سال است که به‌روزرسانی نشده و با شبکه‌ی فاضلاب هم همپوشانی دارد که آن هم قدیمی است و فاضلاب را به شط العرب می‌ریزد.»

کنشگرانی از استان بصره در ۱۷ اوت فیلمی در یوتیوب منتشر کردند که در آن آب از یک لوله‌ی آب شرب بیرون می‌آید و در آن حشرات ناشناخته‌ای وجود دارند. بعضی از اهالی هم با استفاده تلفن‌های همراه خود نمونه‌هایی از آب آلوده ضبط و پخش کرده‌اند. در حال حاضر به نظر می‌رسد بطری‌های آب تنها آب واقعاً بی‌خطر در بصره است اما آن‌هم حتی اگر وجود داشته باشد گران است.

نماینده‌ی سابق استان بصره، فاطمه الزرکانی در گفتگو با المانیتور گفت «هزاران مورد مسمومیت داشته‌ایم و مردم از شرایط سختی که آلودگی آب برایشان ایجاد کرده در رنج و عذاب هستند. دولت باید در اسرع وقت به مسئولیت‌هایش عمل کند.»

او ادامه داد: «مردم آب سمی می‌خورند چون دولت مسئولیت‌هایش را فراموش کرده و راه‌حلی برای پایان دادن به رنج مردم ندارد، رنجی که سال‌ها ادامه داشته و روزبه‌روز هم بدتر شده... وضعیت در بصره تراژيک است.»عدیله هاموند وزیر بهداشت عراق با کم‌ اعلام کردن آمار مسمومیت‌ها تا ۱۵۰۰ نفر سعی در کم‌اهمیت جلوه دادن شرایط دارد و آمار اداره‌ی بهداشت بصره و کمیسیون عالی حقوق بشر را که بسیار بیشتر از این است را نادیده می‌گیرد.

مقامات آموزشی اعلام کرده‌اند در مورد افزایش شیوع بیماری‌ها با آغاز سا تحصیلی جدید نگران هستند. در همین حال شیوع بیماری در بصره موجب فروکش کردن یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های اعتراضی عراق در این سال‌ها بابت خدمات عمومی شد اما این شرایط وحشتناک ممکن است نهایتاً به کاتالیزوری برای به جنبش درآوردن اعتراضات حتی بزرگ‌تر از قبل بشود.

منبع

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها