افشاگری رئیس‌جمهور مخلوع تونس از زندگی در عربستان

کد خبر: 837577

رئیس‌جمهور مخلوع تونس پس از گذشت هفت سال از انقلاب این کشور، برای نخستین بار از رنج و سختی‌های خود در عربستان سعودی پرده برداشت.

افشاگری رئیس‌جمهور مخلوع تونس از زندگی در عربستان

باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از اسپوتنیک عربی، زین العابدین بن علی، رئیس جمهور مخلوع تونس، پس از گذشت هفت سال از انقلاب این کشور در سال دو هزار یازده، نخستین بار از رنج و سختی‌های خود در عربستان سعودی پرده برداشت.

صابر حمرونی یکی از رهبران سابق جنبش النهضه تونس با رئیس جمهور پیشین این کشور در محل اقامتش در شهر جده عربستان دیدار و گفت: وگو کرد. بن علی در دیدار با حمرونی -نخستین بار پس از انقلاب مردمی در سال دو هزار و یازده که منجر به سرنگونی حکومتش گردید- اظهارات قابل تأملی را بیان کرد.

پایگاه تونسی «حقایق آنلاین» به نقل حمرونی نوشت: با وجود آنکه سازمان «شفافیت جهانی» ثروت خانواده زین العابدین بن علی را ۱۳ میلیارد دلار تخمین زده و اعلام کرده است ۵ میلیارد دلار از این ثروت مختص بن علی است، اما رئیس جمهور پیشین تونس که اکنون در شهر جده عربستان اقامت دارد از وضعیت مادی سختی رنج می‌برد. بن علی اوضاع مادی وخیم و نابسامانی دارد، زیرا پس از اینکه دولت تونس از اعطای حقوق بازنشستگی به وی امتناع کرد، درآمدش تنها از مبلغی تامین می‌شود که حکومت عربستان مانند صدقه به او پرداخت می‌کند.

حمرونی که رئیس جمعیت حقوقی موسوم به «بریق الحقوقیه» است، تصاویری از زین العابدین بن علی در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر و به نقل از وی اعلام کرد: بن علی تمایل دارد به تونس بازگردد و در دادگاه حاضر شود تا به خاطر اتهامات وارد به او محاکمه گردد، به شرط اینکه پیشینه سیاسی او در نظر گرفته نشود و محاکمه او بر اساس معیار‌های قضایی عادلانه و براساس احترام به مسائل حقوق بشر باشد.

این عضو سابق جنبش النهضه تونس گفت: من دو بار با بن علی در محل اقامتش در جده دیدار و گفتگو کردم که یکی از این دیدار‌ها در ماه ژوئن و دیگری در آوریل سال دو هزار و هجده بوده است. حمرونی در این باره تصریح کرد: من به عنوان یک فعال حقوقی و رئیس انجمن حقوقدانی که به زندانیان سیاسی و عدالت انتقالی می‌پردازند به خاطر اطمینان از سلامت بن علی با او دیدار کردم. وی بدون آنکه زمان ملاقات بعدی با بن علی را مشخص کند، گفت: «من در مناسبت‌های دیگر طی ماه‌های آینده با رئیس جمهور پیشین تونس دیدار خواهم کرد».

این عضو سابق جنبش النهضه تونس در ادامه این مطلب افزود: بن علی که ۲۳ سال در تونس حکومت کرد به ارتکاب اشتباهات بسیار زیاد خود اعتراف کرد. نخستین اعترافش این بود، نظامی که وی ریاستش را بر عهده داشت، جنایت‌های شکنجه و تعرض به شخصیت‌های سیاسی مخالف را مرتکب شد. وی افزود: بن علی اذعان کرد دامادهایش در دوره حکومت وی به کشور تونس ضربه و آسیب‌های فراوانی زدند و با زیرپا گذاشتن قانون و ارتکاب ظلم علیه تونسی‌ها باعث سرنگونی نظامش شدند.

صابر حمرونی در ادامه این مطلب افزود: بن علی به من گفت: در سال دو هزار و یازده یعنی زمان شروع انقلاب تونس در سخنرانی نخست خود با مردم به صراحت و شفافیت صحبت نکردم و افزود:‌ای کاش در سخنرانی نخست خود با صراحت و شفافیت با مردم تونس حرف می‌زدم، نه در سخنرانی سوم.

رئیس جمهور پیشین تونس همچنین در این دیدار اظهار کرده است: با «کودتای سیاسی» مواجه بوده است و طرف‌های داخلی از جمله شخصیت‌های نزدیک به او این کار را علیه او انجام دادند. بن علی همچنین از مواضع اشخاصی که نزدیک به وی بودند و در کنارش قرار داشتند ابراز تعجب کرده است.

عضو سابق جنبش النهضه تونس تصریح کرد: قبل از این دو دیدار با بن علی، ریاست جمهوری تونس از این موضوع اطلاع و آگاهی کامل داشته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها