موشک‌هایی که معادلات را تغییر دادند

کد خبر: 827432

کشته شدن شماری از نظامیان سعودی به صورت مستقیم و در نتیجه حمله موشکی یمنی‌ها به شهر جیزان، معادلات میدانی را تغییر داده و نشان داد ابتکار عمل هم اکنون در دست نیرو‌های یمنی است.

موشک‌هایی که معادلات را تغییر دادند

خبرگزاری مهر: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای دفاع از مردم بی گناهِ خود مقابل تجاوز نظامی رژیم سعودی و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن، همواره استفاده و بهره مندی از قدرت موشکی به عنوان یک قدرت بازدارنده دربرابر حملات تجاوزکارانه را در دستور کار داشته و دارند. به همین دلیل است که طی بیش از سه سالی که از جنگ یمن سپری می‌شود همواره شاهد ظهور نسل جدیدی از موشک‌های ساخت داخل یمن بوده ایم.

طی دو سال گذشته نیرو‌های یمنی حملات موشکی زیادی را به مواضع سعودی‌ها و مزدوران آن‌ها به ویژه در شهر‌های مرزی ازجمله عسیر، جیزان و نجران ترتیب داده اند. بسیاری از این حملات به وسیله موشک‌های بالستیک و پیشرفته‌ای همچون «برکان ۲»، «زلزال ۲»، «بدر ۱» و ... انجام شده و پیام قدرت موشکیِ نیرو‌های یمنی علیرغم تمامی محدودیت‌های موجود را به گوش مقامات سعودی و همچنین مقامات امارات متحد عربی، مخابره کرده است. موشک‌های یمنی‌ها در طول این مدت حتی به «ریاض» عربستان و «ابوظبی» امارات هم رسیده است.

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ادامه این حملات موشکی مقتدرانه به مواضع سعودیها، اخیرا دستاورد بزرگی را خلق کرده که به ضرس قاطع می‌توان گفت که این دستاورد برای اولین بار در جنگ بیش از سه ساله یمن برای نیرو‌های مقاومت این کشور رقم می‌خورد. نیرو‌های یمنی مواضع سعودی‌ها در شهر مرزی جیزان را هدف قرار دادند و در نتیجه این حمله ۴ نظامی رژیم سعودی به صورت مستقیم هدف قرار گرفته و به هلاکت رسیدند. در این حمله شماری از نظامیان سعودی نیز زخمی شدند.

این برای اولین بار است که ۴ افسر سعودی در نتیجه حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، به صورت مستقیم به هلاکت می‌رسند. هرچند که پیشتر نیرو‌های یمنی در نبرد‌های خود در جبهه‌های مختلف خسارت‌های سنگینی را به متجاوزان سعودی و مزدوران آن‌ها تحمیل کرده اند، اما با این حال، کشته شدن شماری از نظامیان سعودی به صورت مستقیم به دنبال حملات موشکی ارتش یمن، مسبوق به سابقه نبوده است و برای اولین بار است که حادث می‌شود؛ لذا چنین رویدادی، یک دستاورد بزرگ برای یمنی‌ها تلقی می‌شود.

موشک‌هایی که معادلات را تغییر دادند

پس از این دستاورد بزرگ بود که متحدان عربستان سعودی ازجمله «صباح الأحمد جابر الصباح» امیر کویت و همچنین رئیس امارات متحده عربی با ارسال پیام‌هایی به پادشاه سعودی کشته شدن شماری از سعودی‌ها در شهر جیزان عربستان را به وی تسلیت گفتند تا بدین ترتیب تمامی شائبه‌ها مبنی بر تبلیغات رسانه‌ای مقاومتِ یمن درخصوص قدرت موشکی آن، پایان یافته و همگان به ضعف آشکار سعودی‌ها در مقابله با توان موشکی نیرو‌های یمن پی ببرند.

همین پیام‌های تسلیت موجب شد تا دروغ بودن ادعا‌های سعودی‌ها مبنی بر اینکه سامانه‌های دفاع موشکی ریاض قادر به رهگیری تمامی موشک‌های نیرو‌های یمنی هستند، خیلی زود آشکار شود. پیشتر مقامات سعودی برای ممانعت از خدشه وارد شدن به چهره ریاض به دلیل ضعف در مقابله با حملات موشکی نیرو‌های یمنی، با طرح این ادعا که سامانه‌های دفاع موشکی تمامی موشک‌های یمن را رهگیری کرده اند، افکار عمومی را فریب می‌داده و منحرف می‌کردند. البته این سیاست جدیدی نیست و پیشتر نیز مد نظر سعودی‌ها بوده است.

بنابراین، یکی از مهمترین دستاورد‌های نیرو‌های یمنی در حمله موشکی خود به شهر جیزان که در نتیجه آن شماری از نظامیان سعودی کشته شدند، آشکار شدن واقعیت ضعف و سستیِ سامانه‌های دفاع موشکی عربستان سعودی و شکست پذیری این سامانه‌ها است. البته نباید این مسأله را فراموش کرد که سعودی‌ها خود بیش از هر کَس دیگری به عدم کارایی سامانه‌های دفاع موشکی‌یشان در برابر حملات یمنی‌ها واقف هستند؛ اما در هر صورت به منظور فریب افکار عمومی و انحراف آن، این مسأله را به نوعی دیگر وارونه جلوه داده و می‌دهند.

در همین ارتباط، باید گفت که سعودی‌ها با علم به ناکارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی خود است که از مدت‌ها پیش در فکر خریداری سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» از رژیم صهیونیستی هستند. در همین راستا روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» می‌نویسد: «دولت سعودی به خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اهتمام می‌ورزد». این درحالی است که یک تاجر سلاح اروپایی در عربستان گفته است: «ریاض درحال بررسی خرید سلاح‌های اسرائیلی از جمله سامانه فعال (گنبد آهنین) است که با سیستم‌های پیشرفته توسعه یافته است».

موشک‌هایی که معادلات را تغییر دادند

علاوه بر این، موفقیت آمیز بودن حمله موشکی اخیر نیرو‌های یمنی به خاک عربستان و تلفات گسترده آن در صفوف نظامیان متجاوز، به نوعی جنبه بازدارندگی خواهد داشت؛ به گونه‌ای که مقامات سعودی با اطلاع یافتن از قدرت موشکی نیرو‌های یمنی دیگر بی محابا به سلسله عملیات‌های تجاوزکارانه خود علیه مواضع حساس و استراتژیک یمن ادامه نخواهند داد، چراکه می‌دانند با پاسخ قاطعانه و کوبنده یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواجه می‌شوند و بار دیگر رسوایی بزرگی برایشان به ارمغان خواهد آمد.

اکنون که نیرو‌های یمنی با کمک مردم این کشور موفق شدند دستاورد‌های میدانی زیادی را علیه سعودی‌ها و متجاوزان محقق سازند، این آمریکایی‌ها هستند که علاوه بر ارائه کمک‌های میدانی و تسلیحاتی به عربستان سعودی، حمایت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی از متجاوزان را نیز کلید زده اند.

هدف اصلی ایالات متحده آمریکا از هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی اخیر، منحرف ساختن افکار عمومی از شکست‌هایی است که سعودی‌ها و متجاوزان به ویژه طی هفته‌های اخیر در نبرد با نیرو‌های یمنی متحمل شده اند.

آمریکایی‌ها در همین راستا هجمه‌های خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران متمرکز ساخته اند. در همین ارتباط، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا چندی پیش بار دیگر ایران را به تسلیح حوثی‌های یمن متهم کرد و گفت: موشکی که در تاریخ ۲ آوریل به سمت نفتکش عربستان سعودی شلیک شد، از جانب ایران در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته بود.

ماتیس در این باره مدعی شد: تهدید علیه کشتیرانی در دریای سرخ کاملا در شلیک موشکی که از سوی ایران برای حوثی‌ها تامین شد، مشخص بود. بنابراین، چنانچه این مسئله را تحت کنترل نگیریم، پیامد‌های مهمی خواهد داشت.

این ادعای مضحک در حالی توسط آمریکا مطرح می‌شود که چندی پیش سازمان ملل متحد صراحتا اعلام کرد هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه موشک‌های شلیک شده به مواضع سعودی، ایرانی است، وجود ندارد.

آمریکایی‌ها در حالی از نقش ایران در حملات موشکی نیرو‌های یمنی به مواضع سعودی سخن می‌گویند که خود نیز برای اثبات این ادعای خود هیچ مدرک و سندی به افکار عمومی ارائه نکرده اند و تمامی ادعاهایشان را بر پایه فرضیه و حدس و گمان استوار ساخته اند و این همان چیزی است که دروغ بودن تمامی ادعاهایشان را برای افکار عمومی آشکار ساخته است.

در هر صورت، آنچه که کاملا واضح و آشکار به نظر می‌رسد این است که در نتیجه موفقیت‌های موشکی اخیر نیرو‌های یمنی در مقابل تجاوزکاران سعودی، معادلات میدانی در جنگ بیش از سه ساله یمن دستخوش تغییر شده و به نفع نیرو‌های مقاومت در این کشور تغییر کرده است.

اکنون دیگر این نیرو‌های ارتش یمن هستند که حداقل در عرصه موشکی ابتکار عمل را به دست گرفته و پشتوانه قدرت موشکی خود به عنوان تهدیدی علیه متجاوزان و جنایتکاران بهره برداری می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها