سوریه محور گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

کد خبر: 821896

رئیس جمهور ترکیه امروز (سه شنبه) در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به بحث درباره تحولات اخیر در سوریه پرداخت.

سوریه محور گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

باشگاه خبرنگاران جوان:رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای روس خود درباره تحولات اخیر سوریه گفتگو و بر پیگیری راهکار سیاسی در این کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (سه شنبه) در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به بحث درباره تحولات اخیر در سوریه پرداخت.

بنا بر اعلام منابع دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و پوتین در این گفتگو اهمیت دستاورد‌های حاصل از نشست آستانه برای یک راهکار سیاسی در سوریه را خاطرنشان و تاکید کردند که دولت سوریه و مخالفان آن باید به شکلی سازنده برای دستیابی به روند پیشرفت در چارچوب مشخص شده سازمان ملل عمل کنند. روسای جمهور ترکیه و روسیه همچنین بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با پوتین خاطرنشان کرد روند سیاسی مربوط به سوریه نباید دربرگیرنده گروه‌های «پ‌ی د» و «ی پ. گ» یا دیگر گروه‌های تحت کنترل سازمان‌های تروریستی باشد. همچنین دو طرف از انجام پروژه‌های استراتژیک مشترک میان دو کشور از جمله نیروگاه هسته‌ای «آک کویو» و خطوط لوله گاز طبیعی ترک استریم استقبال کردند.

ماه گذشته روسای جمهور ترکیه و روسیه در مراسم شروع ساخت نیروگاه هسته‌ای آک کویو در استان مرسین ترکیه حضور داشتند. نیروگاه هسته‌ای آ. ک. کویو شامل چهار راکتور هر کدام دارای ظرفیت تولید هزار و ۲۰۰ مگاوات برق است. این پروژه عظیم قرار است با همکاری شرکت روس اتم، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه، به انجام برسد. ترکیه و روسیه در سال ۲۰۱۲ نخستین توافقنامه احداث پروژه نیروگاه هسته‌ای مرسین را به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با چهار راکتور هسته‌ای به امضاء رساندند. پروژه ترک استریم نیز خطوط لوله گاز طبیعی از روسیه به ترکیه با ۱۵.۷۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت گاز برای استفاده کشور ترکیه در نظر گرفته شده است. همچنین دومین خط لوله گاز طبیعی با ظرفیت مشابه قرار است راهی اروپا شود.

پوتین و اردوغان همچنین در گفتگوی امروز خود بر استفاده از واحد پول داخلی برای توسعه روابط تجاری دوجانبه تاکید کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها