خوش‌بینی سیاستمدار کره‌شمالی به روابط آتی با ترکیه

کد خبر: 752661

یکی از اعضای پارلمان جمهوری دموکراتیک خلق کره در سفرش به استانبول گفت نسبت به روابط آتی میان کشورش و ترکیه "بسیار خوش‌بین" است.

خوش‌بینی سیاستمدار کره‌شمالی به روابط آتی با ترکیه

خبرگزاری ایسنا: کیم چونگ سونگ، از اعضای مجمع عالی خلق کره به خبرگزاری آناتولی گفت: مسائل مشترک بسیاری میان سیاست خارجی مستقل ترکیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره وجود دارد.

اظهارات این مقام در جریان اولین سفر هیات پارلمانی کره‌شمالی به دهمین نشست عمومی "مجمع پارلمانی آسیا" در استانبول مطرح شد. او گفت: سفرهای دوجانبه اندکی میان دو کشور وجود دارد اما گمان می‌کنم این شروع خوبی است.

این عضو هیات پارلمانی کره‌شمالی گفته است با دقت آنچه در ترکیه می‌گذرد را زیر نظر دارد. او افزود: بنابراین، می‌دانیم رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه در راستای مصالح کشورش چه اقداماتی انجام می‌دهد. رئیس‌جمهور اردوغان حاکم بسیار مستقلی است. من شخصا سیاست‌های مستقل اردوغان را دوست دارم. تمام این احساسات خوب و اشتراکات در سیاست خارجی می‌تواند بنیاد محکمی برای روابط آتی باشد.

او درباره سیاست خارجی کره‌شمالی هم گفت: این مساله روی سه اصل استوار است؛ استقلال، ‌صلح دوستی. شبه جزیره کره دروازه شرقی به قاره آسیاست. این دروازه در قرن گذشته بسیار ضعیف بود که علت آن جنگ‌های میان کشورهای آسیایی بود. از همین رو، اینکه خودمان را به حد کافی قوی کنیم تا از این دروازه حفاظت به عمل آوریم، مشارکت بزرگی در این منطقه است. قاره آسیا متشکل از کشورهای منفردی است و هر کشور یک وظیفه دارد. اگر هر کسی جلوی خانه‌اش را تمیز کند، بعد کل روستا تمیز خواهد شد! اول از همه هر کشوری باید وظیفه‌اش را با دفاع از خودش و تسلیم نشدن مقابل قدرت‌های بزرگ و فشار خارجی محقق کند.

به گفته او برخی از کشورها برای انجام این کار تمایل دارند اما به لحاظ اقتصادی و نظامی قدرت آن را ندارند. او همچنین با رد ایده "کشورهای سردمدار" گفت: دیدگاه ما واضح است؛ کشورهای بزرگ و کوچکی وجود دارند؛ کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه‌ای هستند؛ هیچ کشوری نباید دیگران را رهبری کند. هر کشوری مستقل است و کشورها با هم برابرند. هیچ کشور قدرتمندی نباید سبک زندگی خودش را به دیگران اعمال کند. این باید رویه عدالت در حوزه بین‌الملل باشد.

این عضو هیات پارلمانی کره‌شمالی درباره تغییر جهانی از غرب به شرق که در استراتژی‌های ایالات متحده هم هست، گفت: همه می‌دانند که آمریکا و اروپا تمام قدرتشان را به سمت آسیا معطوف کردند. اما چرا؟ چون قرن بیست و یکم قرن آسیاست. با هژمونی در آسیا می‌توانید قدرت را در جهان در اختیار بگیرید. تنها چند کشور اندک در جهان هستند که می‌توانند به آمریکا نه بگویند.

این مقام همچنین مخالفت خودش را با "تحریم‌های غیر قانونی علیه یک کشور خاص" اعلام کرده و گفت: این تحریم‌ها باید در راستای تضمین صلح و توسعه لغو شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها