چه چیزی مانع اتحاد ارتش لیبی می‌شود؟

کد خبر: 744808

شماری از گروه‌های لیبیایی اخیرا در نشستی در قاهره از توافق برای اتحاد و یکپارچگی ارتش لیبی خبر دادند در حالیکه ناظران نظامی و تحلیلگران امور لیبی در موفقیت این نشست تردید دارند.

چه چیزی مانع اتحاد ارتش لیبی می‌شود؟

خبرگزاری فارس: نمایندگان فرماندهی کل نیروهای «عملیات الکرامه» وابسته به «خلیفه حفتر» و برخی دیگر از رهبران نظامی در غرب لیبی و مشخصا شهر مصراته تحت نظارت مصر، نشستی را در قاهره به منظور ایجاد اتحاد و یکپارچگی ارتش لیبی برگزار کردند.

برگزاری این نشست در حالی است که کارشناسان نظامی و تحلیلگران امور لیبی درباره موفقیت این نشست ابراز تردید کرده و بارزترین علت آن را طرف مصری به عنوان ناظر این نشست دانستند زیرا مصر یکی از طرف‌های بحران در لیبی به دلیل حمایت از ژنرال حفتر است.

این نشست در دوره زمانی بین 29 اکتبر تا 2 نوامبر (7 تا 11 آبان) برگزار شد و سرتیپ «أحمد المسماری» و سرتیپ «‌إدریس مادی» و 17 افسر دیگر از شورای ریاستی از جمله سرتیپ «سالم جحا» از شهر مصراته در این نشست شرکت کردند.

حاضرین در نشست درباره تشکیل گروهی از کمیته‌های فنی متخصص برای بررسی سازوکار اتحاد موسسه نظامی و بررسی تمامی عوامی که به تحقق این امر کمک می‌کند و نیز تداوم دیدارها در قاهره توافق کردند.

کمیته مصری پیگیری امور لیبی در آگوست گذشته به دستور عبدالفتاح السیسی تأسیس شد.

سرلشگر «یوسف المنقوش» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی در زمان فعلی القای این پیام است که توافقی صورت گرفته تا موسسه نظامی به زیر پرچم نیروهای متمرکز در شرق کشور درآید که البته چنین توافقی ممکن نیست زیرا افسران شرکت‌کنندگان در این نشست هیچ گونه اختیار اتخاذ تصمیمات اجرایی ندارند و آنها تنها می‌توانند دیدگاه‌های شخصی خود را بیان کنند.

وی همچنین امکان همکاری بین دو طرف درگیر به خصوص پس از بمباران شهر درنه و کشف گور جمعی در شهر الأبیار را بعید دانست و گفت که اکثر آنهایی که وابسته به ارتش در غرب لیبی هستند، فرماندهی عملیات الکرامه را مسئول حوادث جاری می‌دانند.

نشست قاهره کارشکنی در برابر طرح‌های داخلی است

«عادل عبدالکافی» کارشناس نظامی در طرابلس نیز می‌گوید که برگزاری این نشست در واقع کارشکنی در برابر طرح‌های ابتکاری افسرانی است که طرح اتحاد موسسه نظامی و سازماندهی آن را ارائه کردند.

تعدادی از افسران ارتش در شهر مصراته 9 آگوست گذشته همزمان با هفتاد و هفتمین سالروز تأسیس ارتش لیبی، طرحی را به منظور سازماندهی و اتحاد ارتش مطابق با معیارهای بین‌المللی ارائه کردند اما با مخالفت‌هایی مواجه شد.

در این طرح بر اهمیت غیرنظامی بودن دولت و تبادل مسالمت‌آمیز قدرت و دور کردن نهاد نظامی از هر گونه منازعه و دودستگی سیاسی و نیز تأمین امنیت مرزها و سلامت ارضی کشور تأکید شده است.

عبدالکافی در مصاحبه با شبکه الجزیره درباره موفقیت نشست قاهره برای ایجاد اتحاد در ارتش لیبی ابراز تردید کرد و گفت که شرکت‌کنندگان در این نشست موضع خود درباره جایگاه خلیفه حفتر در تلاش‌های مربوط به سازش را مطرح نکردند.

وی تصریح کرد که افسران منطقه غربی که در این نشست شرکت کردند تنها نمایندگان خودشان هستند و علت آن نیز وجود تشکیلات نظامی در منطقه غربی است که برخی‌ها وابسته به دولت وفاق ملی بوده و برخی نیز وابسته به این دولت نیستند و وجه مشترک همه آنها یکی است و آن مخالفت با خلیفه حفتر است.

«عمر غیث» عضو کمیته دفاع در مجلس نمایندگان طبرق نیز امکان ایجاد اتحاد در موسسه نظامی در سایه وجود اختلافات بزرگ سیاسی و عدم وجود توافق در سطح سیاسی را بعید دانست و گفت که یکپارچگی تلاش‌ها در این زمینه امری دشوار است و هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

«سلیمان بن صالح» پژوهشگر امور نظامی در مصراته نیز اوضاع نظامی در لیبی را دشوار توصیف کرد و افزود که حل این مسئله هرگز از طریق دیدارهای قاهره نیست و دلیل این اوضاع نابسامان نیز وجود حفتر است که از این اوضاع برای رسیده به کرسی قدرت بهره‌برداری می‌کند.

به عقیده وی دیدارهای قاهره سوالات زیادی را مطرح می‌سازد که مهم‌ترین آن، این است که این نشست در کشوری برگزار می‌شود که در بحران لیبی بی‌طرف نیست و همین امر حمایت مصر از یک طرف در مقابل طرف دیگر را امری حتمی کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها