بازسازی داستان شورش‌های سوریه و لیبی در ونزوئلا/۷ موضوع مهم درباره درگیری‌های شدید در ونزوئلا

کد خبر: 707951

تظاهرات خیابانی علیه دولت، مغازه‌های شلوغ با صف‌های بسیار طولانی، کمبود مواد غذایی، افزایش قیمت‌ها، بالا رفتن میزان خشونت‌ها و افزایش میل برخی از شهروندان ونزوئلایی برای مهاجرت واقعیات انکار نشدنی در بین مردم کاراکاس و سایر شهرهای بزرگ ونزوئلا است.

بازسازی داستان شورش‌های سوریه و لیبی در ونزوئلا/۷ موضوع مهم درباره درگیری‌های شدید در ونزوئلا
سرویس بین‌الملل فردا؛ مهدی خلسه: ونزوئلا این روز‌ها در سخت‌ترین شرایط تاریخی خود قرار دارد. نبود یک رسانه قابل اعتماد در میان انبوه خبر‌ها و تحلیل‌های مختلف از اوضاع این کشور، بیش از هر زمان دیگر به چشم می‌آید. صف‌بندی‌های سیاسی تاکنون منجر به کشته شدن بیش از صد نفر شده است. تظاهرات خیابانی علیه دولت، مغازه‌های شلوغ با صف‌های بسیار طولانی، کمبود مواد غذایی، افزایش قیمت‌ها، بالا رفتن میزان خشونت‌ها و افزایش میل برخی از شهروندان ونزوئلایی برای مهاجرت واقعیات انکار نشدنی در بین مردم کاراکاس و سایر شهرهای بزرگ ونزوئلا است. درباره واقعیت‌های زندگی دولت و مردم ونزوئلا باید گفت: ۱ - تسلط جنجالی مادورو و طرفدارانش بر دیوان عالی کشور بعد از کسب اکثر کرسی‌های پارلمانی توسط اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات سال ۲۰۱۵ و تلاش برای انحلال پارلمان ریشه بسیاری از اعتراضات در یک سال گذشته بوده است. ۲ - حدود ۱۱ درصد مردم ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ به علت مشکلات اقتصادی و گرانی کالا‌ها در طول روز توانایی خوردن غذا در بیش از دو وعده غذایی را نداشتند که این آمار در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۳۲ درصد رسیده است. فقدان کالاهای ضروری و اولیه در ونزوئلا، اکنون به مرز اسفناکی رسیده است.
۳ - ونزوئلایی‌ها بیش از آنکه برای مهاجرت به کلمبیا و برزیل تمایل داشته باشند، علاقه به مهاجرت به آمریکا دارند. میزان پناهندگی شهروندان ونزوئلا به آمریکا طبق نقل مقامات آمریکایی در سال ۲۰۱۷ به میزان ۴ برابر سال ۲۰۱۵ و به عدد ۲۱۰۰۰ نفر رسیده است. این در حالی است که آمریکا این روز‌ها و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ هیچ علاقه‌ای به پذیرش این دسته از مهاجران ندارد. ۴ - نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هفته گذشته بالاخره توانست انتخابات جنجالی مجلس موسسان را برگزار کند. به ادعای مخالفان مادورو این مجلس با اصلاحات و تغییرات در قانون اساسی ونزوئلا قرار است قدرت و و بسیاری از نهادهای سیاسی ونزوئلا را در اختیار رئیس جمهور قرار دهد. تغییر قانون اساسی ونزوئلا، که از سال ۱۹۹۹ دست نخورده باقی مانده است، شاید منجر به از بین رفتن برخی نهادهای نظارتی و حذف مخالفان از داخل محدوده سیاست رسمی ونزوئلا شود. این اتفاق حتی اگر برای حذف طرفداران و مزدوران امپریالیسم هم صورت بگیرد، برای آینده سیاسی مادورو و همفکرانش خطرناک است. تمامی نمایندگان مجلس مؤسسان جدید ونزوئلا که همین چند روز قبل توسط مردم انتخاب شدند، روز شبنه به اتفاق آراء رأی به اخراج «لؤیس اورتگا دیاز» دادستان کل دادند. اورتگا دیاز از حامیان اصلی مخالفان مادورو بود که به اتهام خیانت از کار برکنار شد. انداختن همه مشکلات به گردن آمریکا و مزدوران داخلی آن به ارزش‌زدایی از شعارهای امپریالیستی منجر خواهد شد. ۵ - به طور مشخص اپوزیسیون ونزوئلا به دنبال آموزش و تطمیع گروه‌های مزدور و جنایتکار است که از طریق آنان ارتش ملی ونزوئلا را تضعیف کند و به بهانه تامین امنیت به افزایش مداخلات آمریکا در ونزوئلا مشروعیت ببخشد. نزدیکان مادورو و طرفداران او به درستی معتقدند سیاستی که مزدوران آمریکا در سوریه و لیبی برای ایجاد جو خشونت و ناآرامی انجام دادند، حالا قرار است که در ونزوئلا پیاده شود تا این کشور نیز نظیر سوریه و لیبی تحت فرمان‌های کاخ سفید و مزدورانش قرار بگیرد.
۶ - دولت ونزوئلا مدعی شده است که اپوزیسیون این کشور در اقدامی که قبلاً نیز سابقه انجام آن را داشته است، به تاسیسات نظامی ونزوئلا برای ایجاد ترس بین مردم حمله کرده است. تله سور، رسانه دولتی ونزوئلا اعلام کرد که این حمله به دنبال بزرگسازی تصویر بی‌قانونی در ونزوئلاست. این شبکه تلویزیونی از برنامه‌های CNN اسپانیایی به خاطر حمایت از موج خشونت علیه ارتش ونزوئلا همواره انتقاد می‌کند. ۷ - درباره تحریم‌های آمریکا باید توجه داشت که آمریکا اصلی‌ترین خریدار نفت ونزوئلا است. تحریم نفت ونزوئلا یا ممانعت از رفت و آمد کشتی‌های نفتی و تجاری ونزوئلا به آمریکا، احتمال دارد این کشور را از نظر اقتصادی کاملاً فلج کند. اما نکته اینجاست که با تحریم نفت ونزوئلا، به اقتصاد آمریکا نیز ضرباتی وارد خواهد شد. ونزوئلا بعد از کانادا و عربستان سعودی مهم‌ترین واردکننده نفت آمریکاست و کاهش واردات نفت از ونزوئلا لاجرم به افزایش قیمت نفت در بازارهایی دارد که آمریکا قصد خرید نفت از آنان را دارد. پس بهترین حالت برای آمریکا در مورد ونزوئلا یا افزایش خرید نفت این کشور به قیمت ارزان، به بهانه حل معضلات اقتصادی فعلی یا افزایش خشونت‌ها و درگیری‌ها تا حد کودتای نرم و جایگزینی دولتی مایل به آمریکا به جای دولت ضد امپریالیستی مادورو خواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها