۵ دلیل پیروزی امانوئل ماکرون

کد خبر: 669535

همان‌طور که انتظار می‌رفت امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات فرانسه «مارین لوپن» را شکست داد و به کاخ الیزه راه یافت.

۵ دلیل پیروزی امانوئل ماکرون
۵ دلیل پیروزی امانوئل ماکرون
سرویس بین‌الملل فردا؛ عاطفه تقدیسی: همان‌طور که انتظار می‌رفت امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات فرانسه «مارین لوپن» را شکست داد و به کاخ الیزه راه یافت. این اتفاق یک زلزله سیاسی شگفت‌آور به شمار می‌رود. او که یک سال پیش، از اعضای دولت یکی از منفورترین رئیس جمهوران تاریخ فرانسه به شمار می‌رفت، اکنون و در39 سالگی با شکست جریان‌‌های راست و چپ میانه موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد. بی.بی.سی ۵ دلیل این پیروزی غیرمترقبه را زیر ذره‌بین برده است.
1.خوش‌شانس بود
شکی نیست که آقای ماکرون بسیار خوش شانس بود که توانست به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شود. «فرانسوا فیون» کاندیدای راست میانه که در نظرسنجی‌های اولیه پیشتاز انتخابات بود، با افشای رسوایی مالی همسرش با چالش جدی روبرو شد و میزان محبوبیتش افت شدیدی کرد. «بنوا آمون»، نامزد سوسیالیست فرانسه از جناح چپ حزب نیز به دلیل چنددستگی‌های درون حزبی با خیانت رهبران و چهره‌ های کلیدی، با سقوط جایگاه مواجه شد. «مارک اولیویه پادیس»، مدیر اندیشکده ترانوا، در این باره گفت: «ماکرون خیلی خوش‌شانس بود، زیرا با شرایطی روبرو شد که کاملاً غیرمنتظره بود».
2. زیرک بود
تنها شانس برای این پیروزی کافی نبود. ماکرون می‌توانست از سوی حزب سوسیالیست‌ها وارد رقابت‌ها شود، اما او بعد از سال‌ها بودن در قدرت و برخورداری از محبوبیت عمومی، با زیرکی، خستگی افکار عمومی و ناکارآمدی این حزب را تشخیص داده بود. پس تصمیم گرفت تنها بر روی توانایی‌های شخصی‌اش سرمایه‌گذاری کند. پادیس می‌گوید: «ماکرون قادر به پیش‌بینی فرصتی بود که هیچکس دیگر آن را ندید». در عوض، وی با نگاهی به جنبش‌های سیاسی دیگر که از اروپا سرچشمه گرفته بودند، مانند جنبش «ما می‌توانیم» در اسپانیا و جنبش «پنج ستاره» در ایتالیا دریافت که هیچ نیروی سیاسی معادلی که قادر به تغییر بازی باشد، در فرانسه وجود ندارد.
در ادامه این روند و در آوریل 2016، زمانی که ماکرون هنوز در کابینه اولاند فعالیت می‌کرد، جنبشی را تحت عنوان «به پیش!» تأسیس کرد و اعلام نمود که از این پس به صورت مستقل به فعالیت سیاسی خواهد پرداخت. وی چهار ماه بعد و با استعفا از کابینه اولاند رسماً اعلام نامزدی کرد و به صورت رسمی وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه شد.
۵ دلیل پیروزی امانوئل ماکرون
3. یک چیز جدید را در فرانسه امتحان کرد
«امیلی شولتایز»، روزنامه‌نگار مستقل مستقر در پاریس می‌گوید: «ماکرون ایده تأسیس جنبش «به پیش!» را از تبلیغات خیابانی کمپین باراک اوباما در انتخابات سال 2008 گرفته است». خانم شولتایز اضافه کرد: «کمپین ماکرون از الگوریتم‌های یک شرکت سیاسی که در سال 2008 برای مبارزات انتخاباتی اوباما داوطلب شده بود، به منظور شناسایی مناطق و محله‌هایی که بیشترین میزان رای را دارند، استفاده کرد». داوطلبان انتخابات در این دوره به چاپ آگهی‌های تبلیغاتی بسنده نکردند، بلکه حدود 25.000 مصاحبه پانزده دقیقه‌ای با رای‌دهندگان در سراسر کشور ترتیب دادند. این اطلاعات به یک پایگاه داده بسیار بزرگ تبدیل شد که به اطلاع‌رسانی درباره اولویت‌ها و سیاست‌های کمپین ماکرون کمک شایانی نمود. خانم شولتایز در ادامه توضیح داد: «این گروه از داوطلبان انتخاباتی یک تمرین آموزشی برای کمپین ماکرون بودند که زمینه و اساس کارهایی که وی در یک سال گذشته انجام داده بود، فراهم آوردند. او در این کارزار واقعاً سرمایه گذاری کرده بود».
۵ دلیل پیروزی امانوئل ماکرون
4. حامل یک پیام مثبت بود
شخصیت سیاسی آقای ماکرون مزین به بسیاری از تناقضات است. تازه‌واردی که تحت حمایت رئیس جمهور اولاند، وزیر اقتصاد فرانسه شد. بانکدار سرمایه‌گذاری سابق و میانه‌رویی که با برنامه‌های رادیکال، از بازار آزاد و کاستن از کسری بودجه مالی عمومی دفاع کرد. اینها مسائل مهمی بودند که برای کنار زدن رقیب خود «مارین لوپن» که گفته بود ماکرون نامزد جامعه اشراف است نه تازه‌واردی که خود می‌گوید، کافی به نظر می‌رسید. با این حال ماکرون همواره از برچسب‌هایی که به وی زده می‌شد، طفره می‌رفت. برچسب‌هایی مثل اینکه او تلاش دارد راه فرانسوا اولاند را ادامه دهد و با انتخاب او، از نوسازی و پیشرفت خبری نیست!
مارک اولیویه پادیس می‌گوید: «جریان بیش از حد بدبینانه‌ای در فرانسه وجود داشت و ماکرون با یک پیام مثبت بسیار خوش‌بینانه وارد عمل شد. او جوان و پرانرژی است و توضیح نمی‌دهد که چه کارهایی برای فرانسه خواهد کرد، بلکه از فرصت ها برای مردم سخن می‌گوید. او تنها کسی است که حامل این گونه پیام‌هاست».
۵ دلیل پیروزی امانوئل ماکرون
5. مخالف مارین لوپن بود
ماکرون در برابر تمامی پیام‌های منفی لوپن در مورد قوانین ضدمهاجرتی، ضد اتحادیه اروپا و ضد سیستمی فرانسه با لحنی خوش‌بینانه با امید به آینده صحبت می‌کرد. امیلی شولتایز می‌گوید: «در حالی که در کمپین‌های ماکرون، نور و موسیقی پاپ بر قرار بود و مهاجران نقش اصلی را داشتند، عموم کمپین‌های لوپن با درگیری و پرتاب بطری‌های آب و حضور نیروهای پلیس همراه بود». در سوم می 2017، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در یک مناظره پرحرارت تلویزیونی شدیداً با حرف‌های توهین آمیز به یکدیگر تاختند. امانوئل ماکرون، لوپن را «کاهن بزرگ ترس» و «تاجر روغن مار» خواند که همانند پدرش پس زمینه‌ای افراطی دارد، خواند. مارین لوپن نیز با «سوسیالیست دست‌نشانده» خواندن ماکرون گفت: «او ابزار خطرناکی برای اقتصاد جهانی است که تمام آنچه را آنگلا مرکل می‌خواهد، انجام می‌دهد». پس از این مناظره که آخرین شانس لوپن برای متقاعد کردن رای‌دهندگان فرانسوی بود، نظرسنجی‌ها نشان دادند که 63 درصد از آنها دیدگاه‌های ماکرون را متقاعدکننده‌تر و منطقی‌تر از لوپن دانسته‌اند.
منبع: bbc
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها