پیشروی قابل توجه ارتش سوریه در شمال استان حلب/ یک قدم تا محاصره کامل شهر «الباب»

کد خبر: 626051

می‌توان گفت نود درصد راه محاصره داعش در الباب طی شده و تنها یک قدم تا تکمیل حلقه محاصره مانده است.

پیشروی قابل توجه ارتش سوریه در شمال استان حلب/ یک قدم تا محاصره کامل شهر «الباب»
سرویس بین الملل فردا: تیپ تکاوری ارتش سوریه موسوم به «قوات النمر» با همراهی متحدان خود توانستند راه های ارتباطی شهر «الباب» به سمت جنوب را فتح کنند. با این موفقیت قابل توجه، ارتش سوریه به فاصله سه کیلومتری شهر الباب رسیده است.
موفقیت بزرگ شب گذشته ارتش سوریه به دنبال پیشروی بزرگ شنبه به دست آمد. در روز شنبه، گروه تروریستی داعش در شهر الباب از دو سو تحت حمله شدید قرار گرفت. نیروهای ارتش سوریه از جنوب در ادامه پیشروی های خود توانستند شهر «عران» را از اشغال داعش آزاد کنند. عران در فاصله شش کیلومتری الباب قرار دارد و تنها دو روستا و یک شهر کوچک (تادف) تا خود الباب فاصله دارد.
عران را می توان مهم ترین شهر حومه الباب دانست که توسط ارتش سوریه آزاد شده است. تجربه پیشروی نیروهای ارتش آزاد سوریه و ارتش ترکیه در عملیات درع الفرات نشان داد داعش تا پیش از رسیدن به حومه شهر الباب، مقاومت چندانی نمی کند تا بتواند با تمرکز نیروهای خود در شهر و حومه آن، از آزادسازی الباب ممانعت کند. به همین جهت، ارتش سوریه نیز تا پیش از رسیدن به عران، با مقاومت جدی از سوی داعش مواجه نشده بود!
با این حال، عران به نوعی دروازه جنوبی شهر الباب محسوب شده و داعش در آن مقاومت شدیدی از خود نشان داد. درگیری های شهر عران حداقل 8 ساعت به طول انجامید و طی آن داعش با استفاده از تروریست های انتحاری توانست تلفاتی به ارتش سوریه وارد کند. با این حال ارتش سوریه توانست تمام حملات داعش را دفع کرده و سپر دفاعی محکمی در شمال شهر ایجاد کند.
با تثبیت سیطره ارتش سوریه بر شهر عران، تروریست های داعش به سمت تادف در شمال عران فرار کردند تا با تحکیم مواضع دفاعی و آرایش دوباره نیروهای خود، مانع پیشروی ارتش سوریه شوند. همزمان یگان های توپخانه ای ارتش، جاده مواصلاتی عران به تادف هدف حملات خمپاره ای شدید قرار دادند تا فرماندهان میدانی داعش اطمینان کنند هدف بعدی ارتش سوریه، رسیدن به تادف است.
با این حال، ارتش سوریه در یک حمله غافلگیرانه و سریع السیر، از عران به سمت شرق حرکت کرد و توانست روستای «عویشیه» را آزاد کند. در این حمله سریع السیر، تروریست های داعش توانایی مقاومت نداشته و این روستا بدون تلفات قابل عتنایی به تصرف ارتش سوریه درآمد. اهمیت ویژه روستای عویشیه به تپه های استراتژیک اطراف آن است که بر جاده مواصلاتی تادف به روستای «ابو جبار» اشراف کامل دارد. به همین علت، همزمان با عملیات مزبور نیروی هوایی ارتش سوریه و هلی کوپترهای ارتش روسیه به سرعت وارد عمل شده و با بمباران شدید منطقه مانع ارسال نیروی کمکی داعش به منطقه شدند. همزمان با سورتهای پروازی هلی کوپترها بر فراز ارتفاعات حومه عویشیه، تیپ تکاوری ارتش سوریه توانست این منطقه را فتح و عملا داعش را در الباب محاصره کند.
در میان جاده های اصلی (آسفالت) مواصلاتی شهر الباب، سه جاده از طرف شهر تادف به سمت جنوب و شرق می رود. جاده اصلی (جنوبی) از تادف به عران می رود و هم اکنون عران توسط ارتش سوریه آزاد شده است. جاده فرعی جنوبی از تادف به سمت روستای عویشیه می رود و از این روستا به جاده مابین تادف و ابوجبار متصل می شود. با سیطره ارتش سوریه بر روستای عویشیه، عملا این جاده نیز برای تروریست های داعش مسدود شده و نمی توانند برای نقل و انتقال از الباب به دیگر مناطق اشغالی از آن استفاده کنند.
تنها جاده باقیمانده، جاده مستقیم تادف به روستای ابوجبار است که از آن جا به شهر بزرگ «دیر حافر» و دیگر مناطق اشغالی داعش در استان حلب و رقه متصل گردد. این جاده هنوز توسط ارتش سوریه مسدود نشده؛ اما با تسلط بر ارتفاعات حومه روستای عویشیه، عملا تحت اشراف توپخانه ای و آتش ارتش قرار دارد و داعش نمی تواند کاروان های نظامی بزرگ یا اصطلاحا «رتل عسکری» را در آن جابجا کند.
با توجه به این که شهر الباب از سه جهت شمال، شرق و غرب توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه و ترکیه در عملیات «درع الفرات» محاصره شده است، تنها راه ارتباطی باقیمانده میان الباب و دیگر مناطق اشغالی داعش همین جاده تادف به ابوجبار است که تحت اشراف خمپاره ای ارتش سوریه قرار دارد. به این ترتیب می توان گفت نود درصد راه محاصره داعش در الباب طی شده و تنها یک قدم تا تکمیل حلقه محاصره مانده است.

حالا باید دید داعش از فرصت استفاده کرده و نیروهای خود را از الباب خارج می کند یا این که رهبران داعش با قربانی کردن تروریست‌های حاضر در این شهر، همچنان شهروندان دومین بزرگ ترین شهر استان حلب را گروگان خواهند گرفت؟ این پرسش زمانی اهمیت مضاعفی می یابد که بدانیم داعش به چه صورت شهر الباب را واگذار می کند؟ آیا می خواهد این شهر را به صحنه نبرد خیابانی میان ارتش سوریه و مزدوران ترکیه در درع الفرات تبدیل کند؟؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها