آغاز درگیری میان گروههای تروریستی و فتح الشام

کد خبر: 620466

گروههای معارض حاضر در نشست آستانه با دولت سوریه توافق کردند که جبهه فتح الشام و داعش را هدف قرار دهند. جفش احساس خطر کرده و حملات پیشدستانه‌ای را علیه این گروه‌ها آغاز کرده است.

آغاز درگیری میان گروههای تروریستی و فتح الشام
سرویس بین‌الملل فردا؛ فارس نوشت: مذاکرات دولت و معارضان سوری در آستانه پایتخت قزاقستان سبب شد که یک ائتلاف نظامی سوری معارض برای نابودی جبهة فتح الشام (جفش) یا همان جبهه النصره سابق تشکیل شود.

فتح الشام (جفش) هفته گذشته حمله به همتایان تروریستی خود در شمال سوریه را آغاز و مراکز «احرار الشام» در جبل الزاویه و ریف ادلب را اشغال کرد. پس از آن به مواضع جیش المجاهدین و سپس احرار الشام و الجبهه الشامیه یورش برد. این مسئله سبب شد که سایر گروههای تروریستی علیه جفش متحد شوند و اتاق عملیات واحدی را برای مقابله با خطر این گروه تشکیل دهند. روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» امروز چهارشنبه گزارش داد که این حملات جفش به خاطر رخدادهای مذاکرات «آستانه» است. به گفته برخی از منابع سوی در توافق آستانه یک بند محرمانه‌ وجود دارد که بر اساس آن دولت سوریه و همپیمانانش از یک سو و معارضان مسلح نیز از سوی دیگر داعش و جبهه النصره را هدف قرار خواهند داد و در مواضع نفوذ خود آتش بس را تثبیت می‌کنند. به گزارش این روزنامه، این بند غیر علنی در توافق سبب شده که دولت سوریه و معارضان برای کنترل مناطق اشغالی جفش از هم سبقت بگیرند. این بند همچنین بند توافق آنکارا میان روسیه و ترکیه را تثبیت میکند. بندی که به صراحت در آن از حمله به فتح الشام سخن به میان آمده است. از این روی «به همه گروههای پس از توافق آنکارا هشدار داده شده است که با این گروه (جفش) ائتلاف نداشته باشند». از این روی فتح الشام احساس کرده که وارد مرحله تازه‌ای از محاصره شده و از این روی حملات خود را به گروههای معارض ترویست حاضر در شمال سوریه آغاز (و تشدید) کرده است. شماری از عناصر «أحرار الشام، صقور الشام، جیش الإسلام و تجمُّع فاستقم» (که همه متحد ترکیه شده‌اند) عازم ریف شمالی ادلب و ریف غربی استان حلب شده‌اند تا حملات جفش به جیش المجاهدین را متوقف کنند. گروه «ألویة صقور الشام» نیز روز گذشته با اشغال شهرک «بنین» در ریف ادلب فتح الشام را از این منطقه خارج کرد. «عبد الرحمن الحاج» پژوهشگر سیاسی و کارشناس گروه‌های افراطی بر این باور است که نشست آستانه درگیری میان گروههای تروریستی و فتح الشام را آغاز [بلکه تشدید] کرد. به گفته الحاج، جفش پیش از این از حمایت گروههای تروریستی برخوردار بود، ولی اکنون که وجود خود را در خطر میبیند، به درگیری با این گروهها روی آورده است. این کارشناس همچنین تأکید کرد که جفش دو گزینه پیش روی خود دارد: نخست؛ کاهش نفوذ خود به سود معارضان. دوم؛ عزیمت به سوی مناطق جغرافیایی صعب العبور مانند کوهستانهای لاذقیه یا کوهستان قلمون (در ریف دمشق). الحاج در پایان پیش بینی کرد که مسیر پیش روی جفش این است که سرکرده های آن جدا خواهند شد و احتمال دارد به داعش بپیوندند. همچنین اگر اختلافات این گروه با سایر گروههای تروریستی ادامه یابد، عناصر جفش از آن جدا خواهند شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها