دفاع اردوغان از عملیات «سپر فرات» در سازمان ملل

کد خبر: 570011

رئیس جمهور ترکیه ضمن درخواست برای اجرای راهکار دو دولتی و تاسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی، هدف از عملیات سپر فرات در شمال سوریه را ایجاد منطقه امن عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنرانی در 71مین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران سوریه، مبارزه با تروریسم پ.ک.ک، داعش و گولنیست‌ها و همچنین موضوع بحران مهاجران غیرقانونی به اروپا صحبت کرد.
اردوغان با بیان اینکه عراق، سوریه و کشورهای بسیار دیگری در قرن بیست‌ویکم از جنگ و تروریسمی که صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده آسیب دیده‌اند، گفت: «آنهایی نیز که از مرگ (به اروپا) فرار می‌کنند، با اقدامات تحقیرآمیز در شهرهای اروپایی مواجه می‌شوند.»
وی درخصوص وضعیت داخلی ترکیه، بحران حملات تروریستی و کودتای نافرجام 15 جولای نیز گفت: «ترکیه در معرض اقدام کودتای مخربی که توسط فتح‌الله گولن رهبری شده بود، قرار گرفت. اگر من امروز اینجا ایستاده‌ام، به لطف موضع قوی و با عزت مردم ترکیه است.»
رئیس جمهور ترکیه با اشاره به بحران سوریه که به سال ششم خود نزدیک می‌شود، اظهار داشت تا کنون 600هزار نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند، 12 میلیون نفر از خانه خود آواره شده و 5 میلیون نفر نیز در کشورهای دیگر مأوا گزیده‌اند. ترکیه نیز میزبان 3 میلیون آواره سوری است.
وی تصریح کرد شاهد آن است که جامعه بین‌الملل فقط به اعداد و ارقامی که درباره آوارگانی که به مدت طولانی در حال فرار هستند، گوش می‌دهد و از تمام کشورهای اروپایی و جامعه جهانی که مهاجران سوری را تهدید می‌دانند، درخواست کرد تا «ورای سیم‌های خاردار و دیوارهای بلند، به دنبال صلح باشند.»
اردوغان در ادامه از عملیات تجاوزکارانه «سپر فرات» با عنوان «اهمیت دادن به تمامیت ارضی سوریه و تشکیل اتحاد سیاسی» یاد کرده و ادعا کرد حمایت کشورش از معارضان سوریه با هدف برقراری دوباره ثبات و صلح در منطقه است اما درخواست‌های ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، ناشنیده باقی مانده است.
وی با بیان اینکه ترکیه عملیات سپر فرات را برای ایجاد منطقه امن در مرزهایش با سوریه آغاز کرده، خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع برفراز این منطقه امن شد و افزود: «تا چه زمانی سازمان ملل و شورای امنیت می‌خواهد سیاست "تسلیم یا کشته‌شدن" دولت سوریه را تحمل کند؟»
رئیس جمهور ترکیه درخصوص وضعیت عراق و نبرد با داعش نیز بیان کرد عملیات موصل باید با ملاحظات لازم برای حساسیت مردم این منطقه جهت جلوگیری از بحران انسانی جدید انجام شود.
وی درباره پایان دادن به مناقشات فلسطین-اسرائیل نیز گفت: «اجازه دادن به مردم فلسطین برای زندگی کردن در یک فلسطین مستقل به پایتختی قدس شرقی تحت راهکار دو دولتی، یک باید برای جامعه جهانی است که در قبال کودکان فلسطینی انجام شود.»
رئیس جمهور ترکیه افزود: «اسرائیل نیز باید به قداست حرم الشریف احترام گذاشته و نقض حرمت آن را پایان دهد. ما از عادیسازی روابطمان با اسرائیل جهت تسهیل فرایند صلح و حل مشکلات اقتصادی و انسانی فلسطینیان بهره خواهیم برد.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها