فرایند جمع آوری امضا برای برکناری مادورو کلید خورد

کد خبر: 516080

کمیسیون انتخاباتی ونزوئلا در اقدامی غیر منتظره موافقت کرد تا احزاب اپوزیسویون در تلاش برای برگزاری همه پرسی تغییر حاکمیت، به جمع آوری امضای مردم بپردازند.

خبرگزاری مهر: به نقل از نیویورک تایمز، کمیسیون انتخاباتی ونزوئلا دیروز سه شنبه اوراقی را منتشر کرد که به احزاب اپوزیسیون فرصت جمع آوری امضا و آغاز تلاش ها برای برکناری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور چپ گرای این کشور را می دهد.
تصمیم اتخاذ شده از سوی کمیسیون انتخاباتی که کنترل آن در اختیار طرفداران حزب حاکم سوسیالیست است و تا همین اواخر از انتشار اوراق مذکور خودداری می کرد، امید مخالفین مادورو را که با در اختیار داشتن اکثر کرسی های پارلمان خیال برکناری وی را دارند، افزایش داد.
به این ترتیب، ونزوئلا دومین کشور آمریکای لاتین محسوب می شود که در سال جاری شاهد تلاش احزاب اپوزیسون برای تغییر دولت خواهد بود. «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل هم در ماه جاری (آوریل) با رای مساعد مجلس نمایندگان این کشور برای استیضاح خود مواجه شد.
در ونزوئلا، احزاب مخالف دولت کاراکاس می گویند که تمام تلاش خود را برای جمع آوری امضا از مردم به خرج می دهند تا روند برکناری مادورو را تسریع کنند.
برای ارائه درخواست برگزاری همه پرسی تغییرِ حاکمیت، در مرحله اول جمع آوری امضای یک درصد از واجدین شرایط رای دهی کفایت می کند. اما برای اینکه با این درخواست موافقت شود، حمایت ۲۰ درصد از رای دهندگان واجد شرایط ضروری است. اما در نهایت، بعد از برگزاری همه پرسی نیز، مادورو در صورتی از سمت خود کنار خواهد رفت که تعداد آراء مخالفین بیشتر از تعداد آرائی باشد که وی در انتخابات ریاست جمهوری پیشین از آن خود کرده است. مادور در انتخابات پیشین با کمتر از ۵۱ درصد آراء به پیروزی رسید.
تلاش احزاب مخالف برای براندازی دولت کاراکاس در حالی انجام می گیرد که مادورو این قدام را توطئه و کودتا علیه خود تلقی کرده است.
وی طی اظهاراتی خطاب به مخالفین گفت: آنها می گویند که دور، دور ماست حال آنکه من می گویم دوره شما هرگز فرا نمی رسد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها