تضمین‌ عربستان به رژیم صهیونیستی درباره جزایر تیران و صنافیر

کد خبر: 510602

رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم تضمین هایی از عربستان سعودی درباره عدم تاثیرگذاری توافق عربستان و مصر بر عبور کشتی های صهیونیستی از دریای سرخ، دریافت کرده است.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانه های رژیم صهیونیستی به نقل از موشیه یعلون وزیر جنگ این رژیم گزارش دادند که اسرائیل از قاهره، ریاض و آمریکا به عنوان طرفی که توافق صلح تل آویو و قاهره را امضا کرده است، تضمین هایی در خصوص استمرار وضعیت فعلی در دریای سرخ دریافت نموده است.
رادیو رژیم صهیونیستی در این باره به نقل از یعلون گزارش داد که توافق قاهره و ریاض برای انتقال حاکمیت دو جزیره صنافیر و تیران به ریاض، با موافقت اسرائیل صورت گرفته است.
روزنامه هاآرتص نیز به نقل از یعلون نوشت: این امر مستلزم موافقت ما، آمریکایی ها و موافقت نیروهای چند ملیتی مستقر در سینا به منظور نظارت بر اجرای معاهده صلح بین مصر و اسرائیل است.
وی افزود: ما به یک تفاهم چهارجانبه سعودی، مصری، اسرائیلی و آمریکایی در خصوص انتقال مسئولیت این دو جزیره دست یافتیم به شرط آنکه سعودی ها به تعهدات مصری ها در الحاقیه نظامی توافقنامه صلح پایبند باشند.
در همین رابطه روزنامه الاهرام نوشت که طرف مصری در تماس با طرف اسرائیلی آن را در جریان بیانیه مشترک شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر که در آن تاکید شده است عربستان اجرای تعهدات مصر درباره معاهده صلح با اسرائیل را محترم خواهد شمارد، قرار داد.
بر اساس این گزارش، طرف مصری به طرف اسرائیلی تاکید کرد که در صورت اجرای توافق با عربستان برای ترسیم مرزهای دریایی در خلیج عقبه، پس از موافقت مجلس نمایندگان، عربستان اجرای تعهدات مصر در معاهده صلح با اسرائیل را محترم خواهد شد و این تعهدات نیز عبارت است از استمرار حضور نیروهای چند ملیتی حافظ صلح به منظور حفظ صلح و امنیت دو جزیره صنافیر و تیران و عدم اجازه برای استفاده از این دو جزیره جهت اهداف نظامی و نیز آزادی دریانوردی در خلیج عقبه.
به نوشته الاهرام، توافق تعیین مرزهای دریایی بین مصر و عربستان به منزله اعتراف صریح طرف سعودی به مرزهای شرقی مصر از رفح در شمال تا خط عرضی 22 درجه در جنوب است.
از سوی دیگر سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز بر پایبندی این کشور به معاهده صلح با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز طی اظهاراتی گفت که صلح با مصر در حال حاضر قوی تر از هر زمان دیگری است.
دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال 1967 بین اعراب و اسرائیل بود.
بر اساس توافق صلح امضا شده بین قاهره و تل آویو، آزادی دریانوردی اسرائیل در این مناطق با اهمیت برای دسترسی به اقیانوس هند و تجارت با آسیا تضمین شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها