مدارس سعودی مروج خشونت در بین دانش آموزان

کد خبر: 501213

برنامه‌های تحصیلی سعودی از همان سال نخست تحصیلی هرکس را که عقایدی غیر از وهابیت داشته باشد، کافر معرفی کرده و تصویری از کفار را در ذهن دانش آموزان حک می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: بر اساس کتب تحصیلی مدارس سعودی، تصویری از کفار در ذهن دانش آموزان حک می شود که هر کس وهابی نباشد کافر بوده و خون او مباح است تا به این ترتیب هرجا که لازم باشد بتوانند این کافران را نابود کنند.
پاسخ خبرنگار فلسطینی الاصل به ژنرال سعودی
«رولا جبریل» روزنامه نگار ایتالیایی فلسطینی الاصل چند ماه پیش در مصاحبه با «انور عشقی» ژنرال سابق سعودی از او پرسید: چرا داعش در الرقه برنامه‌های سعودی را پیاده می‌کند؟
وی بدون اینکه منتظر پاسخ انور عشقی باشد گفت: چون شما بیش از هر گروه دیگری در منطقه با داعش مطابقت دارید.
منظور از برنامه‌ها و شیوه های سعودی همان است که «علی احمد» مدیر موسسه «امور خلیج فارس» در واشنگتن در یکی از مصاحبه های تلویزیونی به آن انتقاد کرده و آن را سراسر الفاظ صریح در کافر دانستن اکثر مسلمانان و دشمنی با دیگران دانست.
ترسیم وضعیت جنگ با مسلمانان در ذهن دانش آموزان سعودی
به گفته او این برنامه های تکفیری طایفه ای برای دانش آموزان سعودی این تصویر را ترسیم می کند که ما در وضعیت جنگ با یک مسلمان و یک شهروند دیگر زندگی می کنیم و منظور از مسلمان در اینجا کسی است که وهابیت را به عنوان تفسیر درست اسلام تبعیت نمی کند یا اینکه مسیحی، یهودی و غیره باشد.
بر اساس برنامه های تحصیلی سعودی با عنوان «شرک بزرگتر» فرقه های اسلامی مانند صوفیه، امامیه، اسماعلیه و معتزله به طور کامل خارج از دایره اسلام معرفی می شوند.
کتاب‌های مروج مباحث کفر
در کتاب التوحید برای مقطع دوم متوسطه در سال تحصیلی 2006-2007 آمده است آنچه به صراحت کفر است، شامل زیارت قبور برای نزدیک شدن به صاحبان ضریح ها و قربانی کردن و نذر برای اهل قبور و نیز دعا برای آنان و استغاثه و درخواست کمک از آنان است.
همچنین در کتاب التوحید سوم متوسطه برای سال تحصیلی (2013-2014) در صفحه 33 پیروان ادیان آسمانی کافر معرفی شده اند.
اصطلاح کفر آشکار در کتب تحصیلی سعودی
در برنامه های تحصیلی سعودی از اصطلاح کفر آشکار به عنوان یک حکم فقهی استفاده می شود که بر اساس آن دانش آموزان به گونه‌ای آموزش داده می شوند که در قبال معتقدات دیگران احساس مسئولیت کنند.
این احساس مسئولیت تا جایی است که باید کفر آشکار را به ایمان آشکار تبدیل کنند و این مستلزم مباح دانستن کشتار و ویرانگیری است زیرا کفر و ایمان با هم یکجا جمع نمی شوند.
مجوز کشتار دیگران در برنامه های درسی سعودی
به عبارت دیگر کفر آشکار در واقع تحریک به کشتن است و این چیزی است که کودکان در عربستان از زمان طفولیت با آن تربیت می شوند تا بتوانند ماشه را برای انفجاری ویرانگر فشار دهند.
کافر اصیل مانند یهودیان و مسیحیان و بت پرستان کسانی هستند که کافر دانستن آنان نه تنها واجب است بلکه هر کس آنان را کافر نداند یا در کفرشان شک کند، خود کافر است.
این مطلبی است که در صفحه 30 کتاب التوحید سال سوم متوسطه در سال تحصیلی 2013-2014 آمده است.
خون غیر وهابی‌ها مباح است
در این صفحه همچنین آمده است: تمام مذاهب و ادیان‌ها غیر از وهابیت، شرک بزرگ است که باید پیروان آن کافر دانسته شده و خونشان ریخته شود.
در همین ارتباط «نینا شی» مدیر مرکز آزادی‌های دینی « فریدام هاوس» در این باره گفت: ما از اینکه برنامه های تحصلی سعودی فراخوانی برای خودداری از تسامح با سایر ادیان و فرهنگ ها از جمله مذاهب اسلامی مغایر با وهابیت است، احساس نگرانی می‌کنیم.
به گفته وی، سراسر این برنامه‌ها ترویج افکار نفرت علیه مسیحیان، یهودی‌ها و سایر مسلمانان است و تدریس آن از سال اول ابتدایی با خشن ترین الفاظ آغاز می شود.
همچنین «کارولین دیفنز» و «گرایم باتون» در ششم فوریه 2007 مقاله ای را تحت عنوان « «مدارسی با هزینه عربستان نفرت مذهبی را تدریس می کنند» در روزنامه «دیلی تلگراف» منتشر کرده و نوشتند: این مدارس در آمریکا وجود دارند.
توصیف مسیحیان به خوک در کتاب‌های تحصیلی سعودی
این دو به نقل از «کالین کوک» استاد زبان انگلیسی موسسه «ملک فهد» در منطقه «اکتون» می نویسند: در کتاب‌های درسی این موسسه، یهودیان میمون و نصاری یا همان مسیحیان نیز خوک توصیف شده اند و از دانش آموزان خواسته می شود برخی ویژگی‌های مسخ یهودیان را ذکر کنند.
همچنین در این مقاله آمده است: یک گروه حقوقی آمریکایی در توضیح برخی کتاب‌های تحصیلی این موسسه گزارشی را در سال 2006 منتشر کرده و به تشریح برنامه های ترویج تنفر پرداختند.
در این مقاله به مباحث یکی از کتاب های تحصیلی در ارتباط با تشویق جهاد علیه کافران و ترویج عقیده مورد نظر خود اشاره شده است.
در بخش دیگری از این مقاله آمده است که چگونه 19 سعودی در حملات 11 سپتامبر 2001 علیه شهروندان آمریکایی شرکت داشته و چگونه اتباع سعودی جنایت های بسیاری را در کشورهای اسلامی مرتکب شدند.
دشمنی با کفار حتی به طور پنهانی هم باید حفظ شود
همچنین در کتاب التوحید سال سوم متوسطه در سال تحصیلی (2013-2014) تحت عنوان « دوستی و برائت» آمده است، فقط در شرایط ترس و ناچاری و ضعف می توان با کفار دوست بود، اما باید دشمنی با آنان را به طور پنهانی حفظ کرد.
امضای قرارداد با کافران برای ولی امر مجاز است
به عبارت بهتر در این مطالب ضمن لزوم حفظ دشمنی با کفار یا همان مسلمانان محکوم به کفر و مسیحیان و یهودیان، حاکم و یا پادشاه مجاز است که تحت عنوان حفظ منافع مردم خود، با آنان توافق نامه امضا کند و هدف از این کار این است که از این طریق پادشاه توجیهی برای روابط با نظام های غربی داشته باشد.
در صفحه 108 همین کتاب نیز آمده است: در مورد تصور اینکه عقد قرارداد با کفار دوستی با آنان است، باید گفت که ولی امر مسلمانان در برخی موارد و شرایط زمانی که امضای توافق با کافران را به نفع منافع مسلمانان دانسته و یا عامل جلوگیری از شر تشخیص دهد، مجاز است که این کار را بکند.
در ادامه این مطلب آمده است که چه بسا این قراردادها نوعی امتیاز دهی تلقی شود اما در واقع حفظ منافع مسلمانان و یا جلوگیری از فساد بزرگ در آن لحاظ شده است.
حاکمان سعودی در پاسخ به انتقادهای مربوط به اینکه چرا به نیروهای فرانسوی اجازه داده شد در سال 1979 به منظور مقابله با جنبش «جهیمان العتیبی» مکه را بمبارن کنند؟ به دیدگاه فوق استناد دارند.
همچنین آنان با استناد به همین دیدگاه به انتقاد «جریان الصحوه» در عربستان به ائتلاف سعودی با آمریکا در جنگ دوم خلیج فارس در سال 1991 پاسخ داده و نیز چرایی نقش عربستان در حمله آمریکا به عراق در سال 2003 را توجیه کردند.
لزوم اطاعت از ولی امر حتی اگر ظالم باشد
هر چند برنامه های تحصیلی عربستان مجال را برای کافر دانستن مسلمانان و غیر مسلمانان باز گذاشته است اما در عین حال به نوعی این روند را تحت کنترل دارد و راز این کار همان «اطاعت از ولی امر» است که به موجب آن «بیعت و اتفاق نظر» با او واجب است.
به عبارت بهتر در صفحه 99 کتاب التوحید سال سوم متوسطه برای سال تحصیلی (2013-2014)، نیز آمده است که اطاعت از ولی امر از مهم ترین واجبات دین است تا جایی که حتی بدون آن از دین اطاعت نشده است.
بر این اساس تاکید شده است که « نباید از اطاعت ولی امر خارج شد و حتی در صورت ظلم و ستم و معصیت او، مخالفت با او حرام است زیرا مخالفت با ولی امر عامل فتنه و فساد و شر و ایجاد ناامنی و خونریزی است.
تقدس ولی امر در کتب تحصیلی مدارس سعودی
«تقدسی ولی امر» حتی اگر ظالم باشد، شیوه ای است که برنامه های تحصیلی سعودی آن را رواج می دهند، حال آنکه مسلمانانی را که اولیای صالح باشند چه کسانی را که در قید حیات هستند و یا کسانی که از دنیا رفته اند، کافر می دانند.
به این ترتیب برنامه‌های تحصیلی سعودی از همان سال‌های نخست، کودکان را با واژه‌های بدعت، شرک و توحید آشنا کرده و در سال‌های پس از آن نیز یک دانش آموز سعودی در اجرای این مفاهیم می‌تواند همه را کافر بداند و تصویری تکامل نیافته از دشمن را ترسیم کند و برای کامل شدن آن منتظر نظر ولی امر باشد.
اینگونه است که در برنامه‌های مذهبی سعودی تصویری از دشمن ترسیم شده و استکبار و اشغالگری مجاز اعلام شده و میدان مقابله با او تحت عنوان«اطاعت از ولی امر» خالی می‌ماند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها