احتمال برگزاری همه پرسی برای عزل مادورو

کد خبر: 500555

رسانه ونزوئلایی «تله سور» به نقل از رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از احتمال برگزاری همه پرسی برای عزل رئیس جمهور این کشور در اکتبر سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: به نقل از «تله‌سور»، «انریکه کاپریلس» رهبر اپوزیسیون ونزوئلا روز گذشته در سخنانی اعلام کرد: همه پرسی برکناری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا از منصب ریاست جمهوری این کشور به احتمال زیاد در ماه اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد.
وی روز گذشته ضمن شرکت در یک برنامه تلویزیونی به بررسی مکانیسم‌های اعلام شده از سوی ائتلاف اپوزیسیون «میز اتحاد دموکراتیک» ونزوئلا برای پایان دادن به دوران ریاست جمهوری «مادورو» پرداخت و گفت: از اقدامات و برنامه‌های حزب مذکور برای سرنگونی دولت «مادورو» حمایت می‌کنم.
پس از پیروزی اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات مجلس این کشور، این کشور وارد تنشی سیاسی بین دو قوه مجریه و مقننه شده است.
از آن زمان اپوزیسیون ونزوئلا خواستار برکناری پیش از موعد «مادورو» از مسند قدرت شد؛ این در حالی است که دولت ونزوئلا با هرگونه تلاش خارجی و داخلی که مشروعیت دموکراسی در این کشور را تهدید می‌کند، به مقابله می‌پردازد.
رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در این رابطه اذعان داشت: ایجاد اصلاحات و برگزاری همه پرسی در کشور همواره یکی از پیشنهادات من بوده است؛ به همین دلیل نمایندگان مجلس احتمالا فردا پیشنهاد اجرای برخی اصلاحات را مطرح ‌می‌کنند که به محض طرح موضوع و انجام بررسی‌ها تصویب خواهد شد؛ علاوه بر این برگزاری همه پرسی به عنوان یک نوع مکانیسم موثر تغییرات سیاسی مد نظر ما را در کشور ایجاد خواهد کرد.
وی ضمن اشاره به شرایط و ضوابط مصوب در قانون اساسی کشور گفت: آخرین مهلت برگزاری همه پرسی مذکور، 228 روز پس از اعلامیه شورای ملی انتخابات کشور برای برگزاری آن است بنابراین همه پرسی مذکور در سه ماه پایانی سال جاری برگزار خواهد شد.
رهبر اپوزیسیون ونزوئلا گفت: اطمینان داریم که اکثریت مردم ونزوئلا به برکناری «مادورو» از منصب ریاست جمهوری کشور رای خواهند داد و «مادورو» به عنوان اولین رئیس جمهور معزول ونزوئلا شناخته خواهد شد.
«خسوس چوئو» دبیر کل حزب «میز اتحاد دموکراتیک» ونزوئلا در یک نشست خبری در «کاراکاس» (پایتخت ونزوئلا) گفت: در تاریخ 12 مارس جاری (22 اسفند ماه) اقدامات لازم برای فراخواندن ونزوئلایی‌ها به شرکت در تظاهرات اعتراض آمیز علیه «مادورو» و «دیوسدادو کابیو» نماینده مجلس ونزوئلا آغاز خواهد شد.
طبق نتایج نظرسنجی‌های اخیر نارضایتی حاصل از بحران اقتصادی، نرخ بالای تورم، رکود بازار و کمبود کالاهای ضروری در ونزوئلا دلیل اصلی پیروزی اعضای اپوزیسیون این کشور در انتخابات پارلمانی بوده است؛ اما از نقطه نظر دولت ونزوئلا بحران اقتصادی ونزوئلا نتیجه راه‌اندازی جنگی اقتصادی در این کشور و توسط اپوزیسیون است.
رئیس‌جمهور ونزوئلا اخیرا ضمن رد برنامه‌های اپوزیسیون علیه دولت این کشور، اعلام کرده که هرگز اجازه نخواهد داد کسی وی را از مسند قدرت کنار بزند.
وی در پاسخ به اصرارهای مکرر اعضای اپوزیسیون ونزوئلا برای ارائه استعفا از سمت ریاست جمهوری این کشور، تأکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند مرا از جایگاه خود برکنار کند.
اپوزیسیون ونزوئلا با حمایت آمریکا در تلاش است تا با بی‌ثبات‌سازی دولت این کشور آمریکای جنوبی، سیاست‌های نئو لیبرالیستی را بار دیگر به منطقه بازگرداند و به موفقیت‌های انقلاب بولیواری از سال 1999 (1378) تاکنون پایان دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها