تأکید مورالس بر اهمیت ایجاد مرکز هسته‌ای در بولیوی

کد خبر: 499676

رسانه کوبایی «کوبادباته» به نقل از رئیس جمهور بولیوی ایجاد مرکز «تحقیقات و توسعه فناوری هسته‌ای» در بولیوی با همکاری شرکت روسی «روس‌اتم» را پروژه‌ای بسیار مهم خواند.

خبرگزاری فارس: در آمریکای لاتین به نقل از «کوبادباته»، «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی روز گذشته در سخنانی بر اهمیت ایجاد مرکز «تحقیقات و توسعه فناوری هسته‌ای» در شهر «ال‌آلتو» واقع در 20 کیلومتری «لاپاز» (پایتخت بولیوی) با همکاری شرکت روسی «روس‌اتم» تاکید کرد.
رئیس جمهور بولیوی در جریان عقد قرار دادهایی برای ساخت این نهاد گفت: این پروژه بخشی از تلاش‌های دولت بولیوی برای تضمین و اطمینان از توسعه کشور است؛ وی همچنین از «ویلادیمیر پوتین» همتای روسی خود برای همکاری با بولیوی تشکر و قدردانی کرد.
وی در این رابطه گفت: امروز با همکاری مقامات روسیه قادر به اجرای طرح‌های بزرگ هستیم؛ این نهاد تنها برای اجرای پروژه‌های مربوط به بخش انرژی ایجاد نمی‌شود بلکه بناست که از این نهاد برای تشخیص زود هنگام بیماری سرطان و تحقیق درباره بیماری‌های متعدد نیز استفاده شود.
رئیس جمهور بولیوی در این رابطه گفت: این مرکز به بزرگترین و مدرنترین «مرکز تحقیقات و توسعه فناوری هسته‌ای» منطقه آمریکای لاتین بدل خواهد شد.
«مورالس» خاطرنشان کرد: بسیاری از متخصصین و کارشناسان پس از تاسیس این مرکز برای مطالعه و شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی به این مرکز مراجعه خواهند کرد.
رئیس جمهور بولیوی ضمن اشاره به فرآیند انتقال دانش و فناوری از روسیه به عنوان کشور بزرگ واقع در منطقه اوراسیا، روز عقد قرارداد تاسیس مرکز تحقیقات انرژی هسته‌ای را روزی تاریخی دانست.
وی همچنین نسبت به مردم شهر «ال آلتو» ادای احترام کرده و آن‌ها را مورد تحسین قرار داد و گفت: این شهر همواره مرکز انقلاب‌های بزرگ کشور و فرآیند بروز تغییرات باقی خواهند ماند.
این مرکز که در ناحیه 8 شهر «ال آلتو» قرار خواهد داشت، شامل 3 حوزه تحقیقاتی و علمی در زمینه سلامت، تولیدات کشاورزی و توسعه علمی و فنی خواهد بود.
طبق گزارش‌های دریافتی در این مجتمع هسته‌ای یک رآکتور تحقیقاتی نیز احداث می‌شود تا به وسیله آن کارشناسان حوزه‌های مختلف گردهم آمده و از انرژی هسته‌ای در مسیرهای صلح آمیز استفاده کنند.
«مورالس» یادآور شد: سرمایه گذاری عمومی در شهر «ال آلتو» در بین سال‌های 1998 تا 2005 چیزی در حدود 558 میلیون پول بولیوی (81 میلیون دلار) بوده است که این رقم در دوره حکومت 10 سال اخیر جنبش‌های سوسیالیسم در این کشور به 6 میلیارد و 196 میلیون پول بولیوی(50 میلیون دلار) کاهش یافته است.
پیش‌بینی می‌شود که در سال 2016 مبلغ 11 میلیون دلار برای پیشبرد پروژه ارائه خدمات گاز و تلفن به مردم شهر «ال آلتو» اختصاص یابد.
وی همچنین درباره تصویب یک قانون که اخذ یک وام 62 میلیون دلاری از بانک توسعه آمریکا را تضمین می‌کند، خبر داد؛ این وام به همراه 46 میلیون دلار مبلغ اهدا شده از سوی دولت و 30 میلیون دلار مبلغ اهدایی از سوی شهرداری «ال آلتو» به منظور حصول اطمینان از آب شرب این شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در این مجتمع هسته‌ای یک شتاب دهنده اتمی حلقوی نیز تعبیه خواهد شد که از آن برای پیشگیری و درمان بیماری سرطان استفاده خواهند کرد.
«مرکز تحقیقات و توسعه هسته‌ای» بولیوی که هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون دلار برای این کشور به همراه داشته است، با هدف حاکمیت علمی این کشور بر انرژی اتمی ساخته می‌شود.
شرکت «روس اتم» در ادامه همکاری‌های خود با دولت بولیوی همچنین در نظر دارد دانشجویان و اساتید فراوانی را در این زمینه در دانشگاه‌های مختلف روسیه پرورش دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها