«فارک» باید خلع سلاح شود

کد خبر: 488660

رسانه کلمبیایی «ال تیمپو» گزارش داد که آمریکا برای خارج کردن نام نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا از لیست گروه‌های تروریستی، خواستار خلع سلاح کامل این گروه شده است.

فارس: به نقل از «ال تییمپو»، «آرونسون برنی» فرستاده ویژه آمریکا در کلمبیا روز گذشته طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: اگر نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) می‌خواهند از لیست گروه‌های تروریستی خارج شوند، باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند.
وی افزود: زمانی که اقدامات یک سازمان خارجی امنیت آمریکا و شهروندان آن را به خطر بیندازد، وارد لیست گروه‌های تروریستی می‌شود و در صورتی می‌تواند از این لیست خارج شود که اقدامات مخرب خود را کنار بگذارد.
«برنی» در ادامه عنوان کرد: پس از آن که نیروهای «فارک» خلع سلاح شدند و به اقدامات مجرمانه خودد پایان دادند، «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) حضور این گروه در لیست گروه‌های تروریستی را مورد بازبینی قرار داده و در صورت لزوم نام «فارک» را از این لیست حذف خواهد کرد.
فرستاده ویژه آمریکا در کلمبیا خاطرنشان کرد: این یک رویداد بسیار مهم است که سازمان ملل متحد و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) نمایندگان خود را برای نظارت بر روند تحویل سلاح‌ها و اعلام آتش‌بس دوجانبه در کلمبیا به این کشور بفرستند.
وی تصریح کرد: این اقدام سازمان ملل متحد نشان دهنده حمایت قاطع جامعه بین‌الملل از روند صلح در کلمبیا و تضمین کننده این توافق است.
«برنی» در پاسخ به درخواست «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا مبنی بر لغو احکام بازداشت صادر شده از سوی دادگاه آمریکا علیه برخی فرماندهان «فارک» نیز عنوان کرد: یک دولت همواره می‌تواند تقاضای استرداد مجرمین را داشته باشد و سپس خود تصمیم بگیرد که چگونه با آنان رفتار کند؛ احکام بازداشت فرماندهان «فارک» از سوی آمریکا به قوت خود باقی خواهند ماند و این افراد در صورت دستگیری به دولت کلمبیا تحویل داده می‌شوند.
فرستاده ویژه آمریکا در کلمبیا این سخنان را در پاسخ به رئیس‌جمهور این کشور آمریکای جنوبی به زبان آورد؛ «سانتوس» روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرده بود که به محض امضای قرارداد صلح، آمریکا نام «فارک» را از لیست گروه‌های تروریستی حذف کند.
نام «فارک» از سال 1997 (1376) در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است؛ این گروه امیدوار است که پس از امضای توافق نهایی صلح در کلمبیا در 23 مارس (4 فروردین) از این لیست خارج شود.
دولت کلمبیا و نیروهای «فارک» مذاکرات دوجانبه خود برای دستیابی به صلح را از ماه نوامبر سال 2012 (آبان ماه 1391) آغاز کرده‌اند و تاکنون در 4 بند از 6 بند این پیمان‌نامه به توافق رسیده‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها