«بازگشت به غزه» پس از «بازگشت از غزه»!

کد خبر: 1287600

پس از انتشار گزارشی مبنی بر آماده شدن ارتش اشغالگر برای زمینه‌چینی عملیات زمینی در رفح، آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که حاکی از ایجاد یک اردوگاه بزرگ در رفح است؛ جایی که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد قبل از عملیات برنامه‌ریزی شده، آوارگان را از آنجا تخلیه کند.

«بازگشت به غزه» پس از «بازگشت از غزه»!

رژیم صهیونیستی در شرایطی تلاش می‌کند موضوع حمله به رفح را پر رنگ‌تر از قبل جلوه دهد که از یک سو خطر موج استعفا‌ها این رژیم را تهدید می‌کند و از سویی دیگر ناتوانی در حضور دائمی ارتش این رژیم در باریکه غزه، زنگ خطر گرفتار شدن در باتلاق جنگی فرسایشی را به صدا درآورده است؛ طوری‌که گزارش‌ها از بازگشت چند تیپ به غزه حکایت دارد.

با تداوم جنگ در غزه، صدا‌های انتقادی از راهبرد نظامی صهیونیست‌ها بیش از پیش به گوش می‌رسد. در هفته‌های پس از تهاجم این رژیم به غزه و زمانی که مشخص شد این جنگ، نتیجه مدنظر کابینه بنیامین نتانیاهو و افکار عمومی را به دنبال نداشته، انتقاد‌ها به این سمت و سو رفت که کابینه تل‌آویو نه تنها برای پس از جنگ، بلکه برای شرایط فعلی هم راهبرد قابل‌قبولی در دست ندارد. پیامد‌های ادامه این سرگردانی در دو مورد خود را نشان داد؛ یکی کلید خوردن استعفای چهره‌های اطلاعاتی و نظامی این رژیم، به طوری که محافل رسانه‌ای رژیم صهیونیستی طی روز‌های گذشته شاهد تشدید بحث و جدل‌ها در خصوص لزوم کناره‌گیری مقامات سیاسی و نظامی این رژیم بود و انتظار می‌رود بعد از استعفای آهارون هالیوا، رئیس سرویس اطلاعات نظامی و بنابر آنچه سایت آی ۲۴ نوشته است، آوی روزنفیلد یکی دیگر از فرماندهان ارتش اسرائیل هم طی روز‌های آتی استعفای خود را تحویل دهد. همچنین چند تن از فرماندهان میدانی ارتش به نزدیکان خود گفته‌اند که قصد دارند استعفا دهند. در بین نامزد‌های استعفا، نام رئیس شاباک و رئیس ستاد مشترک ارتش هم به چشم می‌خورد. همچنین ژنرال یارون فینکلمن، فرمانده منطقه جنوبی ارتش نیز ممکن است بعد از پایان یافتن مأموریت نیروهایش در نوار غزه استعفا دهد. عامول هرئیل، تحلیلگر امور نظامی هاآرتص می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که شاهد موج گسترده‌ای از استعفا در میان مقامات سیاسی و نظامی طی دوره آتی به دلیل شکست در مقابله با عملیات طوفان الاقصی باشیم.»‌

مورد دوم در تزلزل رویکرد روشن و متقن مبنی بر ادامه حضور در غزه خود را نشان می‌دهد. پس از انتشار گزارشی مبنی بر آماده شدن ارتش اشغالگر برای زمینه‌چینی عملیات زمینی در رفح، آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که حاکی از ایجاد یک اردوگاه بزرگ در رفح است؛ جایی که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد قبل از عملیات برنامه‌ریزی شده، آوارگان را از آنجا تخلیه کند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد چند تیپ از نیرو‌های لشکر ۹۹ ارتش مجدداً به مناطقی مابین جنوب و شمال نوار غزه بازگشتند تا جایگزین نیرو‌های تیپ ناحال شوند که آماده حمله به رفح می‌شوند. این اخبار و رجزخوانی نتانیاهو علیه حماس در حالی منتشر شده که در روز‌های اخیر برخی از تیپ‌های ارتش رژیم صهیونیستی از برخی مناطق غزه از جمله خان‌یونس خارج شدند.

 اسرائیل در خطر انزوای جهانی

الموگ بوکر، خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ارتباط با نبرد زمینی غزه گفت: «داستان حقیقی این روز‌های نوار غزه این است که ما آن‌گونه که نتانیاهو می‌خواهد ادعا کند، به پیروزی نزدیک نیستیم.» عزام ابوالعدس، نویسنده و تحلیلگر رژیم صهیونیستی هم تأکید کرد که اسرائیل پس از گذشت ۲۰۰ روز از جنگ شاهد بی‌اعتمادی مطلق است و برای اولین بار در تاریخ این رژیم، در شرایطی که خسارت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است، اسرائیلی‌ها دیگر به ارتش باور و اعتمادی ندارند. تامر هایمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، اخیراً در اظهاراتی به صراحت درباره پیامد‌های پافشاری صهیونیست‌ها بر ادامه جنگ غزه هشدار داده که مهم‌ترین آن‌ها گرفتار شدن در یک جنگ فرسایشی طولانی در نوار غزه است. کاهش اعتبار قدرت نظامی و بازدارندگی این رژیم در برابر ایران و محور مقاومت و مقابله با تنش‌هایی بدتر از وضعیت فعلی در کرانه باختری به ویژه با تقویت جایگاه حماس در آنجا از دیگر پیامد‌های ادامه جنگ غزه است. وی ادامه داد: «ادامه جنگ، اسرائیل را به طرفی منزوی در جهان تبدیل می‌کند و باعث می‌شود حمایت‌های بین‌المللی را از دست بدهد. همچنین ادامه جنگ به روابط با کشور‌های عربی به‌ویژه اردن و مصر آسیب می‌زند. همچنین فرصت بزرگی برای از دست دادن عادی‌سازی احتمالی روابط با عربستان وجود دارد.» هایمن تأکید کرد: «اهداف واقع‌بینانه باید در یک چارچوب زمانی مشخص برای پایان دادن به جنگ تعریف شوند. بنابراین، اسرائیل باید به دنبال راهی جایگزین باشد که به اهداف جنگ دست یابد.»

 رهبران حماس برمی‌گردند

روزنامه عبری زبان «معاریو» نوشت: «یحیی السنوار و دوستانش در رهبری حماس زمانی که مشاهده می‌کنند هنوز افرادی در غزه بیرون تونل‌ها منتظر آن‌ها هستند، با وجود تانک‌ها، بالگرد‌ها و جنگنده‌های ارتش اسرائیل که جان‌شان را تهدید می‌کند، همچنان به قدرت خود باور دارند و در مقابل این تهدید می‌ایستند، آن‌ها برای کنترل بر نوار غزه باز خواهند گشت و از قدرت خود برای کنترل استفاده می‌کنند؛ قدرتی که ارتش اسرائیل تا امروز حتی با گذشت شش ماه از جنگ آن را نابود نکرده است. شکست این کابینه که تا امروز از درک صحیح [اوضاع]عاجز بوده، به ما درس‌های زیادی می‌دهد.» معاریو در گزارش خود افزود: «کسانی که خود را فریب می‌دهند که رفح آخرین ریسمان در این جنگ خواهد بود که به فروپاشی حماس منجر خواهد شد، چه بسا نفهمیدند این حرف نتانیاهو که ما یک قدم با پیروزی فاصله داریم، تنها یک شوخی و توهم به دور از واقعیت است.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها