ماموریت بایدن برای رئیس سیا برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه

کد خبر: 1270952

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه به اروپا اعزام می کند.

ماموریت بایدن برای رئیس سیا برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه به اروپا اعزام می کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد، به گفته مقامات آمریکایی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در روزهای آتی ویلیام برنز، رئیس سیا را برای کمک به میانجیگری یک توافق بین حماس و اسرائیل که شامل آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در غزه و توقف طولانی درگیری ها می شود، به اروپا اعزام کند.

به گفته مقامات آمریکایی، انتظار می رود در طول حضور خود در اروپا با روسای اطلاعاتی اسرائیل و مصر از جمله دیوید بارنیا و عباس کامل و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر دیدار کند.

انتظار می‌رود که گفتگوهای برنز در اروپا بر روی مکالمات تلفنی او با همتایان و همچنین برت مک گورک، مقام ارشد کاخ سفید در خاورمیانه، که این هفته جلساتی را در دوحه پایتخت قطر، و قاهره در مصر برگزار کرده است، باشد.

پیش ازاین، رسانه آمریکایی آکسیوس اعلام کرده بود بایدن تلاش می‌کند، به معامله‌ای بزرگ در خاورمیانه در دوران پس از پایان جنگ غزه دست یابد، از این رو امیدوار است این اتفاق تا قبل از انتخابات رخ دهد.

تارنمای آکسیوس در تشریح  طرح بایدن افزود: (رژیم) اسرائیل در ازای توافق بر سر دستیابی به راهی برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی و اجازه به تشکیلات فلسطینی برای اداره غزه در آینده، روابط خود با عربستان را عادی می‌کند.

آکسیوس با این حال به‌نقل از مقامات آمریکایی نوشت: رژیم اسرائیل آماده پذیرش این معامله در آینده نزدیک نیست، اما ممکن است در نهایت و تحت تاثیر افزایش فشارهای بین المللی و داخلی در ماه‌های آینده آن را بپذیرد. بایدن نیاز دارد فشارها بر (رژیم) اسرائیل را بدون آزرده کردن یهودیان آمریکایی در داخل این کشور حفظ کرده و افزایش دهد.

به نوشته آکسیوس، این راهی برای پایان دادن به جنگ نیست بلکه هدف از آن برنامه‌ریزی برای آینده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها