نیویورک‌تایمز: مقابله با یمنی‌ها کار راحتی نیست

کد خبر: 1269092

نشریه نیویورک تایمز گزارش کرد پاسخ‌های اخیر ارتش یمن به تجاوزگری‌های آمریکا، انگلیس و متحدانشان علیه این کشور ثابت کرده است که تقابل با این نیروی محور مقاومت چقدر دشوار است.


نیویورک‌تایمز: مقابله با یمنی‌ها کار راحتی نیست

نشریه نیویورک تایمز گزارش کرد پاسخ‌های اخیر ارتش یمن به تجاوزگری‌های آمریکا، انگلیس و متحدانشان علیه این کشور ثابت کرده است که تقابل با این نیروی محور مقاومت چقدر دشوار است.

روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در این گزارش با تیتر «حملات علیه حوثی‌ها (انصارالله) بازدارندگی نداشته و کشتی‌های بیشتری را در دریای سرخ هدف می‌گیرند» به حملات جدید یمنی‌ها در روزهای بعد از حمله تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس در روز پنجشنبه، از جمله حمله روز دوشنبه به یک کشتی تجاری متعلق به آمریکا در دریای سرخ و تلاش برای حمله به ناو جنگی آمریکایی در روز قبل از آن اشاره کرد.

 نیویورک تایمز در این مطلب نوشت که حملات اخیرا یمنی‌ها  «ثابت می‌کند حذف تهدید ایجاد شده برای کشتی‌ها در دریای سرخ و اطراف آن چقدر دشوار است.»

این نشریه نوشت: «چند مقام ارشد نظامی آمریکایی گفتند نیروهای آمریکایی خودشان را برای حملات تلافی جویانه خیلی بزرگتر حوثی‌ها (انصارالله) که بعد از شروع جنگ در نوار غزه شروع به هدف گرفتن کشتی‌ها کردند و تشدید پاسخ‌ها، آماده می‌کنند.»

به نوشته نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی همچنین گفتند، «بعد از آنکه آمریکا و بریتانیا هفته گذشته به بیش از ۶۰ هدف حوثی‌ها با بیش از ۱۵۰ موشک هدایت شونده دقیق حمله کردند، این نیروها همچنان حدود سه چهارم قابلیتشان برای شلیک موشک و پهپاد به سمت کشتی‌های در حال ترانزیت از دریای سرخ را حفظ کرده‌اند. خیلی از سامانه‌های تسلیحاتی آنها روی سکوهای متحرک قرار داشته و به راحتی قابل پنهان سازی یا جابجایی هستند.»

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای انصارالله یمن دوشنبه از اجرای عملیات نظامی علیه یک کشتی آمریکایی در خلیج عدن با شلیک چند موشک که مستقیم به هدف اصابت کردند، خبر داد.

وی در ادامه تاکید کرد: تمامی کشتی‌ها و شناورهای دریایی آمریکا و انگلیس که در حملات به انصارالله مشارکت کنند، در بانک اهداف نیروهای ما هستند.

پیش از این نیز فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفته بود که کشتی کانتینری «عقاب جبل‌الطارق» (M/V GIBRALTAR EAGLE) که پرچم جزایر مارشال روی آن بوده و مالکیت و مدیریت آن با این کشور بوده، با یک موشک بالستیک ضد کشتی که ارتش یمن از مناطق خود در یمن شلیک کرد، هدف قرار گرفت.

فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین پیشتر اعلام کرد: «یک فروند موشک کروز ضدکشتی که از مناطق تحت کنترل ‌حوثی‌ها به سمت ناو یو.اس.اس لابون در جنوب دریای سرخ شلیک شده بود، در ساعت ۱۶:۴۵ یکشنبه، توسط جنگنده‌های ما منهدم شد.»

به نوشته نیویورک تایمز، حملات یمنی‌ها در سه ماه گذشته در دریای سرخ باعث سقوط حجم ترانزیت کشتی‌های باری از کانال سوئز شده چرا که شرکت‌های کشتی‌رانی  به تغییر مسیر کشتی‌هایشان به سمت ساحل جنوبی آفریقا پرداخته‌اند. انستیتوی کی‌یل برای اقتصاد جهانی اعلام کرد حجم کشتی‌های باری که در ماه دسامبر از دریای سرخ گذر کردند نصف این حجم در ماه دسامبر سال گذشته بوده است.

همچنین اقتصاددان‌ها هشدار داده‌اند چنانچه درگیری‌ در دریای سرخ ادامه یابد، اروپا ممکن است با هزینه‌های خیلی بیشتری مواجه شود. انستیتوی کی‌یل محاسبه کرد از زمانی که یمنی‌ها در اواسط ماه نوامبر حملاتشان را شروع کردند هزینه عزیمت یک کشتی باری از آسیا به اروپا بیش از دو برابر شده است.

تعدادی از کارخانه‌های خودرو سازی اروپا اعلام کرده‌اند تولید خود را به دلیل اختلال پیدا کردن زنجیره‌های تامین معلق خواهند کرد و خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه گزارش داد قطر نیز ارسال گاز مایع طبیعی از طریق دریای سرخ را معلق کرده است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها