اخبار جنگ اوکراین/ به صدا درآمدن آژیر خطر حملات موشکی در سراسر اوکراین

کد خبر: 1267288

حملات موشکی روسیه به اوکراین روز دوشنبه شدت بیشتری گرفت و به گفته مقام‌های اوکراینی آژیر حملات هوایی امروز در سراسر این کشور به صدا درآمد.

اخبار جنگ اوکراین/ به صدا درآمدن آژیر خطر حملات موشکی در سراسر اوکراین

حملات موشکی روسیه به اوکراین روز دوشنبه شدت بیشتری گرفت و به گفته مقام‌های اوکراینی آژیر حملات هوایی امروز در سراسر این کشور به صدا درآمد.

نیروی هوایی اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که  تمام این کشور در معرض خطر حملات موشکی کروز و بالستیک روسیه قرار گرفته‌اند.

به گزارش روزنامه «هندوستان تایمز»، مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که تمام اوکراین امروز تحت هشدار حمله هوایی قرار گرفته است.

«آلکساندر ویلکول» شهردار شهر «کریوی ریه» در جنوب اوکراین، گفت:«روسیه اینک به مکان‌های آرام حمله می‌کند.»

«ایهور ترخوف» شهردار «خارکف» نیز گفت که حمله موشکی به تاسیسات صنعتی منجر به آتش سوزی شده است.

«یوری مالاشکو» فرماندار«زاپوریژژیا» گفت که صدای پنج انفجار در شهر شنیده شد و دستکم 2 نفر زخمی شدند. وی مدعی شد که موشک‌ها به مناطق مسکونی اصابت کردند.

اینک هر دو طرف درگیری به حملات هوایی روی آورده‌اند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با اذعان به برتری هوایی ارتش روسیه تاکید کرده که اوکراین باید دفاع هوایی خود را در خط مقدم و هم برای حفاظت از شهرها تقویت کند.

زلنسکی در جریان گفت‌وگوی برخط با شرکت کنندگان در مجمع «جامعه و دفاع» در سوئد مدعی ثبات در جبهه‌ها شد.

رئیس جمهوراوکراین خاطرنشان کرد که نیروهای اوکراینی در جبهه‌ها به سامانه‌های دفاع هوایی نیاز دارند تا روسیه را از توانایی کنترل آسمان و حملات هوایی به مواضع اوکراین محروم کند.

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین  نیز از تغییر تاکتیک حملات پهپادی روسیه خبر داد و گفت، روسیه در حملات تازه خود از پهپادهای متفاوتی استفاده می‌کند.

«یوری ایحنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اذعان کرد که حملات پهپادهای روسیه به مناطق خط مقدم تشدید شده است. ایحنات گفت:«حملات پهپادی روسیه از یک الگوی آشنا پیروی می‌کند.»

به گفته او، تمرکز حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه از شب سال نو به این سو به مناطق خط مقدم منتقل شده است./فارس

 شکار موشک‌های «هایمارس» اوکراین توسط یگان‌های جنگال روسیه

یک روزنامه انگلیسی روز دوشنبه نوشت که یگان‌های جنگال روسیه با پرتاب سیگنال سامانه‌های موشکی ارتش اوکراین را با مشکلات جدی مواجه کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یگان‌های جنگال (جنگ الکترونیک) روسیه بادقت بسیار بالا موشک‌های «هایمارس» ارتش اوکراین را منحرف می‌کنند.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» روز دوشنبه در این باره نوشت، یگان‌های جنگال روسیه اینک به خوبی می‌توانند موشک‌های هایمارس و پرتابه‌های دیگر اوکراین را از مسیر منحرف کنند.

بر اساس این گزارش، روسیه با کمک سامانه پیشرفته «پل-۲۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری موشک‌های پیشرفته اوکراین را منحرف کند. روسیه اینک به طور فزاینده‌ای از یگان جنگال خود برای از بین بردن تجهیزات نظامی پیشرفته غربی اوکراین استفاده می‌کند.

سرهنگ «ایوان پاولنکو» رئیس اداره امنیت و امنیت سایبری ستاد کل نیروهای مسلح  اوکراین گفت که روسیه با یگان جنگال خود  و پرتاب سیگنال سامانه دفاع هوایی و پرتاب موشک اوکراین را گیج کرده و مکان آنها را تعیین می‌کند.

چندی قبل سازمان امنیت و همکاری در اروپا که بر تقویت نظامی روسیه قبل از تهاجم فوریه نظارت دارد به استقرار تعداد زیادی سامانه جنگال روسیه در شرق اوکراین اشاره کرد.

بنابر اعلام این سازمان، خلبانان نیروی هوایی اوکراین اولین کسانی بودند که اثرات تشدید پارازیت روسیه را احساس کردند. هنگامی که یگان‌های جنگال روسیه شروع به استقرارکردند، خلبانان اوکراینی دریافتند اغلب ارتباطات هوا به زمین و هوا به هوا و تجهیزات ناوبری مختل می‌شود و رادار آن‌ها از کار می‌افتد.

«جیمز لوئیس»کارشناس فناوری در اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی» در «واشنگتن دی سی» گفت: «پارازیت‌های یگان جنگال روسیه به قدری قدرتمند هستند که می‌توانند بر هواپیماها در مسافت دور نیز اثر بگذارند.»

 موشک «خا-22» روسیه پدافند اوکراین را به چالش کشیده است

مقام‌های نظامی اوکراین روز دوشنبه اذعان کردند که سامانه‌های پدافند موشکی این کشور قادر به مقابله با موشک‌های پیشرفته روسیه نیست.

به گزارش گروه بین‌المل خبرگزاری فارس، همزمان با ادامه حملات موشکی روسیه به مناطق مختلف اوکراین، نیروی هوایی اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور فاقد سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته غربی برای از بین بردن آنهاست.

به گزارش وبگاه «پراودا»، سرهنگ «یوری ایحنات»، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: «شمار زیادی از موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های "کینژال" و "خا-۲۲" روسیه روی هدف قفل می‌شوند. باید درک کرد که چنین اهدافی را تنها می‌توان توسط سامانه‌های پیشرفته به ویژه " پاتریوت" سرنگون کرد.»

وی گفت که به همین دلیل درصد موشک‌های ساقط شده کم است.

بر اساس این گزارش، روس‌ها از آغاز تهاجم تمام عیار به اوکراین بیش از ۳۰۰ موشک از نوع  را استفاده کرده‌اند و تاکنون. هیچ موشک خا-۲۲ تاکنون توسط  پدافند اوکراین سرنگون نشده است.

اوکراین پیشتر اعلام کرده بود که یک موشک بالستیک شلیک شده از استان «بریانسک» در روسیه می‌تواند کمتر از 2 دقیقه به «کی‌یف» پایتخت اوکراین برسد.

دستگاه اطلاعاتی انگلیس اعلام کرده که روسیه در تاکتیک جدید خود موشک‌های کروز خود را برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین ذخیره می‌کند.

روسیه هر هفته ده‌ها پهپاد را در حملات شبانه به سمت اوکراین شلیک می‌کند و تاسیسات انرژی و پایگاه‌های نظامی این کشور را در عمق خط مقدم هدف قرار می‌دهند.

اوکراین از مردم خواسته از وسایل خانگی مانند اجاق گاز و ماشین لباسشویی برای صرفه جویی در مصرف برق استفاده نکنند زیرا ممکن است با توجه به حملات هوایی روسیه میلیون‌ها نفر با خاموشی مواجه شوند.

«هرمان هالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین اخیرا گفت، روسیه در حملات  پهپادی خود حدود ۳۰ درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار داد.

هالوشچنکو با مطرح کردن نیاز به دریافت سامانه‌های پدافند هوایی برای مقابله با روسیه گفت: «ما این پیام را به شرکای خود می‌فرستیم که باید از آسمان خود محافظت کنیم.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها