بالاگرفتن انتقادات مردمی از خودنمایی ژاپن در اوکراین

کد خبر: 1267273

سفر وزیر خارجه ژاپن به اوکراین بمنظور تخصیص کمک‌ها به کی‌یف انتقاد ژاپنی‌ها را به همراه داشته است چرا که توکیو با بحران زمین لرزه‌ای روبروست که ۱۶۱ کشته و ۳۲۳ مفقود بر جای گذاشته است.

بالاگرفتن انتقادات مردمی از خودنمایی ژاپن در اوکراین

سفر وزیر خارجه ژاپن به اوکراین بمنظور تخصیص کمک‌ها به کی‌یف انتقاد ژاپنی‌ها را به همراه داشته است چرا که توکیو با بحران زمین لرزه‌ای روبروست که ۱۶۱ کشته و ۳۲۳ مفقود بر جای گذاشته است.

 روزنامه گلوبال تایمز، یوکو کامیکاوا روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین رفت و طبق گزارش‌ها متعهد شد ۳۷ میلیون دلار به یک صندوق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کمک کند تا حمایت بیشتری از اوکراین انجام دهد. کارشناسان روز دوشنبه گفتند از آنجایی که کشورهای مختلف اروپایی و ایالات متحده از کمک به اوکراین خسته شده اند، بعید است که کمک ژاپن نقش مهمی در درگیری روسیه و اوکراین ایفا کند.

سفر کامیکاوا به اوکراین جنجالی در شبکه‌های اجتماعی ژاپنی به راه انداخته است. روز یکشنبه هفته گذشته، زمین لرزه‌ای که در منطقه نوتو در استان ایشیکاوا رخ داد، به کشته شدن ۱۲۶ نفر و ناپدید شدن ۳۲۳ نفر دیگر منجر شده است. بسیاری از کاربران اینترنتی ژاپنی از سفر کامیکاوا به اوکراین در این شرایط ابراز نارضایتی کردند.

برخی از کاربران ژاپنی، حزب لیبرال دموکرات را به رها کردن مردم متهم کردند و برخی گفتند که کامیکاوا به جای بازدید از منطقه زلزله‌زده در ژاپن، برای تحویل ژنراتور توربین گازی سیار به اوکراین رفت. با این حال، با توجه به تمایل توکیو به دنبال کردن واشنگتن در سیاست خارجی، نگرش مردم ژاپن نسبت به بحران اوکراین نسبتاً یکپارچه است و بعید است که به دلیل این سفر تغییر کند.

کامیکاوا که برای اولین بار پس از تصدی در سمت وزیر خارجه در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) به اوکراین سفر کرد، گفت که ژاپن یک سیستم شناسایی هواپیمای بدون سرنشین و سایر کمک‌ها را در آخرین کمک مالی خود به اوکراین ارائه خواهد کرد.

به گزارش رسانه های ژاپنی، توکیو همچنین پنج ژنراتور توربین گازی سیار را برای کمک به اوکراینی‌ها برای فصل زمستان سخت در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد. طبق اعلام کامیکاوا، ژاپن به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد تا صلح برقرار شود.

این وعده در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در کی‌یف با دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین مطرح شد. درحالیکه پیش از آن حملات روسیه به کی‌یف، وزرای خارجه ژاپن و اوکراین را مجبور به رفتن به یک پناهگاه در پایتخت کرده بود.

کارشناسان خاطرنشان کردند که با خستگی عمومی کشورهای اروپایی و ایالات متحده در ارائه کمک به اوکراین، کمک ژاپن در این مورد نقش مهمی در درگیری روسیه و اوکراین ایفا نخواهد کرد. ژاپن همواره در حمایت از اوکراین از آمریکا پیروی کرده و پس از مشاهده تعلیق یا توقف کمک‌ها از سوی برخی کشورهای اروپایی، باید کمک‌های مستمر و حمایت مالی خود را نشان دهد.

ژاپن ماه گذشته پس از بازبینی در اصول صادرات سلاح، اعلام کرد که برای ارسال سامانه‌های دفاعی پاتریوت به آمریکا آماده می‌شود. توکیو همچنان نمی‌تواند تسلیحات را به کشورهایی صادر کند که در جنگ هستند اما این اقدام تازه می‌تواند به طور مستقیم به نفع اوکراین شود چرا که ظرفیت ارائه کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، توکیو قرار است کنفرانس ژاپن و اوکراین برای ارتقای بازسازی اقتصادی را در ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) برگزار کند. دا ژیگانگ، مدیر موسسه مطالعات شمال شرق آسیا در آکادمی علوم اجتماعی استان هیلونگجیانگ، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: ژاپن همچنین ممکن است بخواهد پیش از این کنفرانس به خواسته‌های اوکراین گوش دهد تا پیام «اعتماد» به جامعه بین المللی ارسال کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها