ایران/ ژست سازش محمود عباس!

کد خبر: 1260954

تشکیلات خودگردان به طرح‌های امریکایی - یهودی برای آینده باریکه غزه پیوست

ایران/ ژست سازش محمود عباس!

همچنان که تلاش‌های منطقه‌ای بر سر ایجاد آتش‌بس پایدار در سرزمین‌های اشغالی جریان دارد، امریکا نیز می‌کوشد، با محرز کردن پروژه «حذف حماس» آلترناتیو حاکمیت بر نوار غزه را با وعده به تشکیلات خودگردان فلسطین و با ژست ارائه یک راه‌حل سیاسی، بازیابی کند.

روز پنجشنبه منابع خبری از کار مشترک تشکیلات خودگردان فلسطین با ایالات متحده روی طرح غزه پس از جنگ گزارش دادند. مقامات تشکیلات خودگردان با اذعان بر غیرواقعی بودن هدف اسرائیل برای شکست کامل حماس، اعلام کردند که این گروه باید تحت یک ساختار حکومتی جدید به آن بپیوندد.

در همین راستا محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اعلام کرد: «نتیجه مطلوب بعد از 7 اکتبر این است که حماس به شریکی کوچک در سازمان آزادیبخش فلسطین بدل شود، به نحوی که به ایجاد یک دولت مستقل و واحد فلسطینی در کرانه باختری، قدس و غزه کمک کند.» او همچنین با بیان عدم تقسیم‌پذیری فلسطینی‌ها گفت: «حماس قبل از 7 اکتبر یک چیز است و بعد از آن چیز دیگری است. اگر آنها آماده توافق هستند و پلتفرم سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین را بپذیرند، آنگاه فضایی برای گفت‌و‌گو وجود خواهد داشت.»

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در نشستی خبری با دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس گفت که واشنگتن خواهان سیطره تشکیلات خودگردان بر غزه و کرانه باختری بعد از پایان جنگ در غزه است. کامرون نیز ابراز داشت، با بلینکن درباره چگونگی احیای تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور توسعه طرحی که به آن اجازه می‌دهد، کنترل امور را در دست بگیرد، گفت‌و‌گو کرده است.

 

شروط تشکیلات خودگردان

البته تشکیلات خودگردان برای پذیرش این طرح شروطی را عنوان کرد و «احمد مجدلانی» یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در همین رابطه گفت: «در صورتی که جامعه بین‌المللی از بازسازی غزه حمایت کند و اسرائیل را به موافقت با راه‌حل دو دولتی سوق دهد، تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا را برای یکپارچه‌سازی مجدد نوار غزه و کرانه باختری تحت کنترل تشکیلات خواهد پذیرفت.»

نیوزویک در گزارش خود به نقل از او اظهار داشت: «تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان بخشی از ترتیبات برای بر عهده گرفتن مسئولیت کامل غزه مایل است اولین انتخابات ملی خود را پس از انتخابات سال 2006 که حماس در غزه به قدرت رسید، برگزار کند.»

او با تأکید بر راه‌حل سیاسی تهدید کرد که اگر اسرائیل اجازه ندهد در مورد آینده غزه تصمیم‌گیری شود، تشکیلات خودگردان فلسطین پای میز مذاکره نخواهد آمد. مجدلانی در ادامه برای تشریح طرح بیان داشت: «تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند پس از پایان درگیری کنونی، اداره غزه را آغاز کند و می‌تواند پس از دوره انتقالی یک تا ۲ ساله، انتخابات را برگزار کند.» او افزود، اگر عباس 88 ساله همچنان در آن زمان بر سر کار باشد، تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا او باید دوباره انتخاب شود یا خیر، به عهده او و حزب سیاسی او خواهد بود.

وضعیت دشوار تل‌آویو

کارشناسان معتقدند که موضع مطرح شده توسط تشکیلات خودگردان بیانگر موانعی بر سر راه تلاش ایالات متحده برای آغاز ترسیم راه‌حل سیاسی برای مناقشه و نشان‌دهنده اختلافات عمده بین تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل است. از طرفی تشکیلات قدرت مدیریت بر کرانه باختری را ندارد و نمی‌تواند غزه را در کنترل خود در آورد، لذا این همان چیزی است که نتانیاهو پیش‌تر خواستار آن بود تا بتواند بگوید، ببینید هیچ شریکی برای صلح در طرف فلسطینی وجود ندارد.

در همین رابطه یک مقام فلسطینی اعلام کرد، طی دیدار اشتیه با مقامات امریکایی در اوایل هفته، هر دو طرف توافق کردند که اسرائیل نباید غزه را دوباره اشغال کند، زمین‌های آن را برای ایجاد منطقه حائل کاهش دهد یا فلسطینی‌ها را بیرون کند که این امر بیانگر اختلاف و در نهایت اصطکاک زیادی در آینده خواهد بود.

مقامات عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی نیز به طرح مذکور واکنش نشان دادند. در همین رابطه نیوزویک در ادامه به نقل از یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، بیان داشت، بعید است اسرائیل با چنین راه‌حلی برای غزه موافقت کند چرا که تأمین نیازهای امنیتی خود را در آن نمی‌بیند. او گفت، اسرائیل تأکید دارد که غزه، مانند کرانه باختری، باید غیرنظامی شود تا بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم.

از طرفی می‌توان گفت، ارائه کنونی راهکار دو دولتی که پیش‌تر نیز در محافل سیاسی مورد بحث واقع بود و از آن به عنوان آخرین و تنها راهکار پیشبرنده و موجود برای حل مسأله فلسطین یاد می‌شد، با هدف بازی دادن افکار عمومی است. چرا که این راهکار تنها برای مشروعیت‌بخشی به ماهیتی به نام اسرائیل و به رسمیت شناختن سال‌ها تصاحب، غارت، وحشیگری و کشتار علیه مردم فلسطین کلید خورده و هیچ گاه مد نظر مردم فلسطین نبوده است.

از طرفی عملکرد رژیم صهیونیستی همراه با سایر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی گواه عدم تضمین چنین راهکار و توقف جنایات و تجاوزگری رژیم اشغالگر است.

حال که حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی بر پهنه فلسطین اشغالی ادامه دارد، صحبت از طرح سوخته‌ای چون راهکار دو دولتی به مثابه فریبی است که در صدد است با از بین بردن تمام عناصر مقاومت در فلسطین، هم خود را به درجه‌ای از اقناع افکار عمومی برساند و هم بتواند سهم کوچکی از سرزمین مادری را به مردم فلسطین در ازای خلع سلاح آنها بفروشد تا روند تملک همه سرزمین‌های فلسطینی را در مرور زمان تسهیل کند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها