«فردا» گزارش می‌دهد

بدترین سقوط نتانیاهو در نظرسنجی ها/ آتش بس موقت هم کمکی نکرد

کد خبر: 1258619

در آینده پژوهی های سیاسی، اقتصادی، نظامی ، امنیتی و اجتماعی صورت گرفته در اراضی اشغالی، نشانه ای از عبور تل آویو از بحران سخت و دامنه داری که در آن قرار گرفته مشاهده نمی شود.

بدترین سقوط نتانیاهو در نظرسنجی ها/ آتش بس موقت هم کمکی نکرد

گروه بین‌الملل سایت فردا - نظرسنجی اخیر در اراضی اشغالی، شوک سخت دیگری را به ائتلاف کنونی نتانیاهو وارد ساخته و سقوط نخست وزیر رژیم اشغالگر قس و کابینه اش را قطعی ساخته است. نظرسنجی صورت گرفته در اراضی اشغالی در ساعات منتهی به آتش بس موقت( در حالی که خبر آتش بس موقت اعلام شده بود ) نشان می دهد که در صورت برگزرای انتخابات دوباره در اراضی اشغالی، احزاب ائتلافی کنونی  مجموعا 41 کرسی و  احزاب مخالف نتانیاهو  79 کرسی را به دست خواهند آورد. این فاجعه بار ترین نظرسنجی ممکن علیه نتانیاهو و همراهانش محسوب می شود.

واقعیت امر این است که جنگ غزه تبدیل به عامل شکست و تباهی نتانیاهو شده ومعادلات آتی در اراضی اشغالی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. نظرسنجی که اخیرا  منتشر شده  نشان می‌دهد که اگر امروز انتخابات در اراضی اشغالی برگزار شود، ، حزب صهیونیسم مذهبی بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، حتی قدرت دستیابی به حداقل رای ممکن(  3.25 درصد آرا ) را برای ورود به کنست کسب نخواهد کرد و کاملا از معادلات سیاسی تل آویوحذف می شود. نظرسنجی منتشر شده توسط خبرگزاری عبری Maariv بین 15 و 16 نوامبر انجام شده و نشان دهنده ناامیدی مطلق ساکنان اراضی اشغالی نسبت به شرایط جاری و آینده است. ائتلاف نتانیاهو در انتخابات سال گذشته،64 کرسی را در کنست کسب کرد.نکته قابل تامل اینکه اثبات ناتوانی و بحرانسازی نتانیاهو، موقعیت بنی گانتز و حزب متبوعش را در نظرسنجی ها بهبود بخشیده است. 

حزب وحدت صهیونیستی به رهبری بنی گانتز 43 کرسی کنست را در صورت برگزاری انتخابات به دست خواهد آورد که 31 کرسی بیشتری از انتخابات قبل می باشد. محبوبیت نتانیاهو در نظرسنجی صورت گرفته ( به عنوان نخست وزیر) ، 27 درصد برآورد شده است. به عبارت بهتر، حدود سه چهارم ساکنان اراضی اشغالی رسما خواستار خروج وی از قدرت هستند. در چنین شرایطی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس راه و گزینه ای جز پذیرش شکست خود در جنگ غزه را ندارد. شکستی که صرفا محدود به وی نبوده و کلیت رژیم نامشروع صهیونیستی را در بر می گیرد. 

نکته قابل تامل دیگر، مربوط به نظرسنجی های داخلی حزب لیکود( حزب متبوع نتانیاهو) باز می گردد. در این حزب، تنها 58 درصد معتقدند که نتانیاهو باید به نخست وزیری ادامه دهد و باقی افراد نظر مخالف یا ممتنع داشته اند. این نظرسنجی، احتمال وقوع کودتای درون حزبی را علیه نتانیاهو( که همواره از حمایت بالای 90 درصد در این حزب برخوردار بوده است ) تقویت کرده و نشان می دهد شکست وی در جنگ غزه را حتی هم حزبی های وی نیز پذیرفته اند. نظرسنجی اخیر برای نتانیاهو حکم فاجعه را دارد. ضمن آنکه جا به جایی قدرت میان نتانیاهو و گانتز نیز نمی تواند صهیونیستها را از بحران تمام عیاری که در آن قرار گرفته اند نجات دهد. در آینده پژوهی های سیاسی، اقتصادی، نظامی ، امنیتی و اجتماعی صورت گرفته در اراضی اشغالی، نشانه ای از عبور تل آویو از بحران سخت و دامنه داری که در آن قرار گرفته مشاهده نمی شود. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها