لوموند تحلیل کرد

آمریکا در دام حمایت از اسرائیل

کد خبر: 1254658

حمایت از رژیم صهیونیستی، واشنگتن را منزوی و شکافی در رابطه‌ با نقطه‌نظرات اعراب با دولت آمریکا ایجاد می‌کند.

آمریکا در دام حمایت از اسرائیل

لوموند با بیان این مطلب نوشته است: «دو تراژدی در جنگ غزه درهم‌تنیده شده‌اند. اولین، اسرائیل است که مجبور است حماس را از نظر نظامی ناتوان کند، زیرا عملیات ۷ اکتبر مفهوم امنیت آن را درهم شکست. مورد دوم غیرنظامیان غزه هستند که در زیر بمباران و محاصره اسرائیل، شکنجه آنها به ابعاد بی‌سابقه‌ای می‌رسد.

دولت بایدن دشواری زیادی برای درنظرگرفتن هر دو جنبه این درام جهانی دارد. این کشور اعتبار و منابع خود را متعهد به حمایت از دولت یهود کرده است، دولتی که تحت سلطه ملی‌گرایان آتش‌افروز و بیگانه هراس و ارتش آن در حال ارتکاب جنایات جنگی در غزه است.

هر چه جنایات جنگی توسط ارتش اسرائیل بیشتر می‌شود، به نظر می‌رسد وحشتی که یک ماه پیش به دولت یهود وارد شد، در افکار عمومی کم‌رنگ‌تر می‌شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در پادکستی گفت: «اگر می‌خواهید مشکل را حل کنید، باید حقیقت را در یکپارچگی آن در نظر بگیرید. پس از آن باید بپذیریم که هیچ‌کس دستان پاکی ندارد و همه ما تا حدی همدست هستیم».

پس از شوک ناشی از عملیات طوفان الاقصی حماس در ۷ اکتبر، دولت بایدن از اسرائیل حمایت کامل سیاسی و نظامی کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و سپس خود جو بایدن از اسرائیل بازدید کردند. آمریکا تحویل فوری تسلیحات را در دستور کار قرارداد. استقرار چشمگیر نیروهای هوایی و دریایی آمریکا در شرق مدیترانه پیامی بازدارنده بود.

تعهد دو حزب اصلی آمریکا طی چندین دهه برای ایستادن در کنار اسرائیل در صورت تهدید امنیت، علیه خود واشنگتن عمل کرده و این کشور را منزوی کرده است. زیرسؤال‌بردن گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت غزه، حتی اگر تحت کنترل حماس باشد، و انداختن مسئولیت کامل کشتارها بر دوش حماس، چون مبارزان آن در میان غیرنظامیان پنهان شده‌اند، برای زیر سؤال نبردن مقیاس و ارتباط بمباران‌های اسرائیل علیه مردم نوار غزه، همه اینها باعث ایجاد شکاف در نقطه‌نظرات اعراب و همچنین با بخش بزرگی از رای دهندگان دموکرات در ایالات متحده می‌شود. تظاهراتی که در ۴ نوامبر در واشنگتن برگزار شد و ده‌ها هزار نفر را در حمایت از فلسطینی‌ها گرد هم آورد، این شکاف را به تصویر کشید.

دولت بایدن ممکن است در مورد احیای راه‌حل دو دولتی صحبت کرده باشد، اما در واقعیت همچنان دور از ذهن و مغرضانه به نظر می‌رسد. چگونه می‌توانیم خود را به‌عنوان حافظ اصلی امنیت اسرائیل بر شماریم و مدعی نقش میانجی باشیم که به منافع همه توجه دارد؟! این تضاد اساسی سی‌ساله، در مرکز سیاست خاورمیانه‌ای ایالات متحده، امروز به اوج خود رسیده است.

این تفاوت‌ها در احساساتی که تصاویر غزه برانگیخته است به‌سختی قابل‌شنیدن هستند. دولت بایدن با تلفات این درگیری مرتبط است، حتی اگر مقامات آن اطمینان دهند که این یک عملیات آمریکایی نیست.

سناتور برنی سندرز روز یکشنبه در CNN گفت: اسرائیل باید استراتژی خود را تغییر دهد. فقط این را بگویم، ایالات متحده سالانه ۳.۸ میلیارد دلار [کمک نظامی] به اسرائیل ارائه می‌کند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها