مکرون: سند رسمی برای حمایت ایران از حماس نداریم

کد خبر: 1249233

رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به ادعاهایی که تلاش دارند ایران را با حمله حماس به رژیم صهیونیستی ارتباط داده و بهانه‌ای برای فشار بر تهران فراهم کنند، تاکید کرد که سند رسمی در مورد دخالت مستقیم ایران در این زمینه نداریم.

مکرون: سند رسمی برای حمایت ایران از حماس نداریم

رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به ادعاهایی که تلاش دارند ایران را با حمله حماس به رژیم صهیونیستی ارتباط داده و بهانه‌ای برای فشار بر تهران فراهم کنند، تاکید کرد که سند رسمی در مورد دخالت مستقیم ایران در این زمینه نداریم.

به نقل از تارنمای روزنامه «لو فیگارو»، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه در حاشیه نشست فرانسه و آلمان در هامبورگ در نشست مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، از «احتمال» ارایه «کمک» به حماس خبر داد.

وی با طرح این احتمال که حماس در عملیات خود علیه اسرائیل محتمل است که از «کمک» بهره‌ برده باشد، اظهار داشت: «اما هیچ ردپای رسمی از دخالت مستقیم [در این زمینه] نداریم.»

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: «در مورد دخالت مستقیم ایران که هیچ ردپای رسمی از آن نداریم، اظهار نظری ندارم».

این سخنان در حالی مطرح شده است که سفیر رژیم صهیونیستی در فرانسه امروز مدعی شده بود که «بدون ایران، حماس هرگز نمی‌توانست به اسرائیل حمله کند.»

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران ادعاهای واهی مبنی بر کمک مستقیم تهران برای حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی را به شدت رد کرده است. شب گذشته نیز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ایران بی‌دریغ در همبستگی با فلسطین می‌ایستد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ایران در واکنش فلسطین دخالتی ندارد، زیرا این اقدامات تنها توسط خود فلسطینی‌ها تعیین می‌شود.

این بیانیه تاکید دارد: تصمیمات و اقدامات اخیر مقاومت فلسطین ریشه محکمی در اصل اساسی تعیین سرنوشت دارد که نشان‌دهنده پاسخی کاملاً مشروع به هفت دهه اشغال ظالمانه و جنایات متعدد رژیم اسرائیل است. ایران بی‌دریغ در همبستگی با فلسطین می‌ایستد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ایران در واکنش فلسطین دخالتی ندارد، زیرا این اقدامات تنها توسط خود فلسطینی‌ها تعیین می‌شود. فلسطینی‌ها این آزادی را دارند که انتخاب‌هایی داشته باشند که معتقدند به نفع آن‌ها است و در تعیین مسیر اقدام خود قضاوت خود را اعمال کنند.

تاکنون بسیاری از مقام‌های غربی به نبود مستندات در زمینه حمایت مستقیم ایران از حمله حماس به صهیونیست‌ها اعتراف کرده‌اند و یک مقام ارشد کاخ سفید نیز شبنه شب به رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد: «خیلی زود» است بگوییم آیا ایران «مستقیما» در حمله گسترده حماس به اسرائیل دست داشته است.

همچنین درحالی که حملات بی‌سابقه مقاومت فلسطین به مواضع رژیم اشغالگر رژیم صهیونیستی، اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها را غافلگیر کرده، کاخ سفید، ادعای برخی قانونگذاران آمریکایی مبنی بر این که دولت بایدن با آزادسازی دارایی‌های ایران به این حمله کمک کرده است، دروغی شرم‌آور خواند.

روز گذشته نیز یک مقام ارشد کاخ سفید در پی گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال و ادعای نقش داشتن ایران در عملیات حماس علیه اسرائیل تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا هیچ اطلاعات مستقیمی در مورد ارتباط ایران با حملات حماس به اسرائیل ندارد.

جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «ما کاملا می‌دانیم که ایران در دهه‌های گذشته از حماس حمایت کرده و به صورت کلی در این حملات شریک است. اما ما اطلاعات مستقیمی که نشان دهد ایران در هدایت یا برنامه‌ریزی حملاتی که در چند روز گذشته رخ داده است، دخالت دارد، نداریم. این امری است که ما به دقت آن را بررسی خواهیم کرد.»

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

در این حمله ترکیبی علاوه بر هوا و دریا، تفنگداران حماس با پیشروی در اراضی اشغال‌شده تلفاتی بی‌سابقه را بر صهیونیست‌ها وارد آوردند.

ارتش رژیم صهیونیستی که در عملیات طوفان الاقصی غافلگیر شده و توان مقابله با نیروهای مقاومت را ندارد، برای جبران شکست خود به بمباران وحشیانه شهر غزه و مردم آن اقدام کرده است. به حدی که در اثر این بمباران‌ها بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین تا ظهر امروز (سه‌شنبه) ۷۷۰ نفر شهید شده‌اند که ۱۴۰ نفر آنها کودک و ۱۰۵ نفر آنها زن هستند.

همچنین شمار زخمی‌های حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه چهار هزار نفر و تعداد زخمی‌های صهیونیست‌ها نیز از مرز ۲ هزار و ۷۴۱ نفر گذشته است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها