موافقت علی‌اف برای مذاکرات صلح با ارمنستان در تفلیس

کد خبر: 1248795

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در کنفرانس خبری با نخست‌وزیر گرجستان از احتمال برگزاری نشست صلح با ارمنستان در «تفلیس» خبر داد.

موافقت علی‌اف برای مذاکرات صلح با ارمنستان در تفلیس

 «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از احتمال برگزاری نشستی در «تفلیس» پایتخت گرجستان برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، علی‌اف امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «ایراکلی گاریباشویلی» نخست‌وزیر گرجستان تصریح کرد: « در صورت وجود چنین توافقی، نمایندگان ساختارهای مربوطه ما می توانند برای یک نشست دوجانبه یا سه جانبه (در مورد عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان - ویرایش) به گرجستان بیایند».

سال گذشته، دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، مذاکره درباره پیمان صلح را آغاز کردند.

در پایان ماه می ۲۰۲۳، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت که ایروان، حاکمیت آذربایجان بر منطقه قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت می‌شناسد و در قبال آن، علی‌اف نیز تصریح کرد که باکو و ایروان می‌توانند پیمان صلح را در آینده‌ای نزدیک به امضا درآورند.

در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیراً یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است./فارس

 ادعای علی‌اف: زمان صلح در قفقاز جنوبی فرا رسیده است

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با نخست وزیر گرجستان در شهر تفلیس از احترام به تمامیت ارضی کشورها و صلح در منطقه سخن گفت.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با نخست وزیر گرجستان مدعی شد که زمان صلح در قفقاز جنوبی فرا رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «آذرنیوز»، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز یکشنبه  در بیانیه مطبوعاتی مشترک با «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر گرجستان در شهر «تفلیس» گفت: «زمان برقراری صلح در قفقاز جنوبی فرا رسیده است».

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و گرجستان با اشاره به اینکه این دو کشور همواره از تمامیت ارضی یکدیگر حمایت کرده اند، گفت: «ما در همه سازمان های بین المللی از یکدیگر حمایت کرده و در کنار یکدیگر ایستاده ایم. تمامیت ارضی کشورها یک اصل اساسی در حقوق بین الملل است و نقض تمامیت ارضی غیرقابل قبول است. موضع جمهوری آذربایجان در این زمینه صریح است.»

جمهوری آذربایجان شریک راهبردی برای گرجستان محسوب می شود. این دو کشور به تازگی یک رزمایش چند جانبه برگزار کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که رزمایش «ابدیت-۲۰۲۳» با هدف افزایش همکاری و تقویت همکاری از ۱۱ مهر ماه) آغاز شده است. گرجستان و جمهوری آذربایجان چندی قبل توافقنامه دفاعی امضا کردند.

رئیس‌ جمهورجمهوری آذربایجان گفته است که شاید نشست‌هایی دوجانبه یا سه‌جانبه در گرجستان برگزار شود وه محوریت آن‌ها عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواهد بود.  جمهوری آذربایجان به پروژه‌های ترانزیت ، انتقال انرژی و سرمایه گذاری‌های شرکت ملی نفت خود در گرجستان متکی است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها