موضع جدید واشنگتن درباره توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل

کد خبر: 1248138

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه هنوز کارهای زیادی در روند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل باید انجام شود اعلام کرد که ما هنوز چارچوب رسمی برای انعقاد این توافق نداریم.

موضع جدید واشنگتن درباره توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل

در شرایطی که طی هفته‌های گذشته آمریکا تلاش‌های خود را برای پیشبرد مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی بیشتر کرده، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیچ چارچوب رسمی برای عادی‌سازی مناسبات عربستان واسرائیل وجود نداشته و این موضوع همچنان نیاز به کار بیشتری دارد.

شبکه آمریکایی الحره در این راستا گزارش داد، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: هیچگونه چارچوب رسمی و شرایط آماده برای امضای توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود ندارد. هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام دهیم و ما به این روند ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از ابعاد اصلی قرارداد سازش ریاض و تل‌آویو روی میز مذاکره است، از افشای جزئیات رایزنی‌های دیپلماتیک در این زمینه خودداری کرده و گفت که این روند نیازمند امور حقوقی و دیپلماتیک بیشتر و مشارکت و همکاری‌های همه طرف‌های ذی‌نفع است. ما هنوز شرایط آماده و چارچوب رسمی برای امضای قرارداد سازش عربستان و اسرائیل نداریم.

به گزارش تسنیم، درحالی که طی هفته‌های گذشته مسئولان ارشد رژیم اشغالگر سفرهای علنی مکرری به عربستان داشته‌اند و گزارش‌های متعددی درباره روند مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو منتشر می‌گردد، اخیرا رسانه‌های عبری گزارش دادند در شرایطی که «بنیامین نتانیاهو» (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) درباره چالش‌های امنیتی در جبهه‌های مختلف صحبت می‌کند، موانع و چالش‌های زیادی مقابل توافق عادی‌سازی روابط با عربستان وجود دارد و اسرائیل یک چالش بزرگ در برابر خود می‌بیند.

منابع منطقه‌ای به خبرگزاری رویترز اعلام کردند، عربستان سعودی مصمم به دستیابی به یک توافق نظامی مهم با ایالات متحده به‌ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است و حتی اگر اسرائیلی‌ها به شرط عربستان درباره مسئله فلسطین نیز عمل نکنند، توافق سازش ریاض و تل‌آویو مختل نخواهد شد.

هم‌زمان با آن رسانه‌های سعودی در گزارش‌هایی ضد و نقیض اعلام کردند که عربستان برای امضای قرارداد عادی‌سازی روابط با اسرائیل عجله ندارد و پرونده‌های مختلفی وجود دارد که حل آنها چند مرحله طول می‌کشد.

منابع آگاه از فضای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی معتقدند که هنوز برای قضاوت درباره زمان امضای توافق میان دو طرف زود است و واقعاً نمی‌توان به‌شکل دقیق نتیجه گرفت آیا عربستان حاضر است از شرط مهم خود مبنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی دست بکشد یا نه؛ زیرا نه کابینه راست‌افراطی فعلی رژیم اشغالگر و نه هیچ کابینه دیگری که در عرصه قدرت باشد هرگز با این شرط موافقت نخواهد کرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها