واکنش ها به‌ عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ | هشدار آلمان و فرانسه

کد خبر: 1245421

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ را محکوم کرد.

واکنش ها به‌ عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ | هشدار آلمان و فرانسه

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اتحادیه اروپا امروز سه شنبه به آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌ باغ واکنش نشان داد.

در بیانیه صادره از سوی اتحادیه اروپا در این خصوص آمده است: بروکسل تشدید تنش و اقدامات نظامی در قره باغ را محکوم کرده و خواستار توقف فوری درگیری ها است.

بیانیه بروکسل در این ارتباط اضافه کرد: اتحادیه اروپا بر لزوم ازسرگیری گفتگو و مذاکرات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای حل مسالمت آمیز مناقشه و تنش ها تاکید می کند.

رسانه‌ های ارمنستان ساعاتی پیش با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان شهر «خان‌کندی»، مرکز منطقه قره‌ باغ را گلوله‌ باران کردند. وزارت دفاع ارمنستان نیز با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان با سلاح‌ های دقیق مواضع نظامی ما را بمباران کردند.

رسانه‌های محلی اعلام کردند باکو در پی آغاز این عملیات حریم هوایی خود را به روی ارمنستان بسته است.

خبرگزاری فرانسه نیز از شنیده‌ شدن صداهای انفجار در مرکز قره‌ باغ خبر داد.

به نظر می رسد یکی از اهداف جمهوری آذربایجان از عملیات نظامی امروز اعمال فشار به ارمنستان و تلاش برای ایجاد دالان زنگزور است؛ جمهوری اسلامی ایران بارها در بالاترین سطح نظامی و سیاسی هشدار داده که ایجاد دالان زنگزور و هر گونه اقدام برای ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در شمال‌غربی ایران خط قرمز جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود./مهر

فرانسه: باکو تهاجم خود را فورا متوقف کند

وزارت امور خارجه فرانسه امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: باکو تهاجم خود (به قره‌باغ) را فورا متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو ارمنستان، فرانسه از جمهوری آذربایجان خواست تا اقدامات نظامی خود در قره‌ باغ را متوقف کند؛ همچنین پاریس خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون آغاز عملیات نظامی باکو در قره باغ است.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت امور خارجه فرانسه امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد که پاریس به شدت شروع عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی با استفاده از سلاح های سنگین از جمله حمله علیه مناطق مسکونی را محکوم می کند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه فرانسه در این ارتباط آمده است: هیچ بهانه‌ ای نمی‌ تواند چنین اقدام یک‌ جانبه‌ ای را توجیه کند که هزاران غیرنظامی که قبلا تحت تأثیر ماه‌ ها محاصره غیرقانونی قرار گرفته‌ اند را مورد تهدید قرار دهد. این اقدام (باکو) در تضاد با تلاش‌ های جامعه بین‌ الملل برای دستیابی به یک راه‌ حل از طریق مذاکره و گفتگو است.

بیانیه مذکور اضافه می کند: فرانسه از جمهوری آذربایجان می‌ خواهد فورا تهاجم خود را متوقف کند و به قوانین بین‌ المللی احترام بگذارد.

ساعاتی پیش رسانه‌ های ارمنستان با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان شهر «خان‌کندی»، مرکز منطقه قره‌باغ را گلوله‌باران کردند. وزارت دفاع ارمنستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان با سلاح‌های دقیق مواضع نظامی ما را بمباران کردند.

عملیات نظامی نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌ باغ از ساعاتی پیش آغاز شده و همچنان این عملیات در جریان است.

روسیه و اتحادیه اروپا نیز در بیانیه های جداگانه ای از باکو خواستند تا این عملیات نظامی را متوقف کند.

آلمان و فرانسه: آذربایجان حملات به قره‌باغ را متوقف کند

فرانسه اعلام کرد که عملیات آذربایجان در قره باغ را غیرقانونی و بدون توجیه می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، فرانسه اعلام کرد: ما عملیات آذربایجان در قره باغ را غیرقانونی، بدون توجیه و غیرقابل قبول می‌دانیم.

فرانسه همچنین خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درمورد درگیری‌ها در قره باغ شد.

دولت فرانسه اعلام کرد: هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند چنین اقدام یکجانبه‌ای را توجیه کند که هزاران غیرنظامی را تهدید می‌کند که قبلاً تحت تأثیر ماه‌ها محاصره غیرقانونی قرار گرفته‌اند و برخلاف تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای دستیابی به یک راه‌حل مذاکره است.

 فرانسه با فراخوانی از آذربایجان به توقف فوری تهاجم خود و بازگشت به قوانین بین‌الملل، گفت: «آذربایجان را تنها مسئول سرنوشت غیرنظامیان قره‌باغ کوهستانی می‌داند».

در همین حال، نخست وزیری ارمنستان اعلام کرد که نخست وزیر این کشور با رئیس جمهور فرانسه درخصوص وضعیت در قره باغ و مکانیزم‌های بین المللی برای کاهش تنش گفتگو کرد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه آلمان عنوان داشت: آذربایجان باید حملات به قره باغ را فوراً متوقف کند و به میز مذاکرات باز گردد.

همزمان، نخست وزیر ارمنستان در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا، درخصوص اوضاع در قره باغ صحبت کرد.

کرملین نسبت به تحولات قره‌باغ ابراز نگرانی کرد

کرملین نسبت به تشدید تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص قره‌باغ ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، در پی حملات جمهوری آذربایجان به مناطق مختلف خانکندی، مرکز منطقه قره‌باغ کوهستانی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: ما نسبت به تشدید تنش شدید در قره‌باغ نگران هستیم و در حال حاضر، مهم‌ترین مسئله، قانع کردن جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دوری از استفاده از قدرت و خشونت است.

دیمیتری پسکوف گفت که نباید هیچ رویگردانی برای حل و فصل اوضاع در قره‌باغ کوهستانی صورت گیرد، زیرا به تلاش‌های مشخص بر اساس چارچوب قانونی نیاز است. ا

پسکوف در یک کنفرانس خبری گفت: ما به تماس‌های خود با باکو و ایروان ادامه می‌دهیم. کرملین از تلفات غیرنظامیان در قره باغ کوهستانی پس از از سرگیری درگیری‌ها در روز سه‌شنبه ابراز تاسف می‌کند. کار سختی در حال انجام است، نکته اصلی تضمین امنیت مردم در قره باغ و جلوگیری از تلفات است.

وی افزود: با تأسف از این خبر مطلع می‌شویم که در حال حاضر چنین تلفاتی وجود دارد و خصومت‌ها یک چالش جدی برای غیرنظامیان است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان پس از نامه پاشینیان هیچ تماسی با هم نداشتند. در واقع، نامه مفصلی وجود داشت که دیدگاه طرف ارمنی را نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد، بیان می‌کرد. در آن زمان، در واقع... کار برای از سرگیری ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره باغ بود و تا دیروز این کار با موفقیت انجام شد، اولین محموله از دو مسیر از جاده آغدام و لاچین عبور کردند، اما متاسفانه این امر مانع از سرگیری درگیری ها نشد.

او گفت: روسیه از ارمنستان و آذربایجان می‌خواهد به توافق‌های سه جانبه در مورد قره‌باغ کوهستانی پایبند باشند. تنها مبنای اساسی، اسناد سه جانبه دو و سه سال پیش است که بین روسیه، ارمنستان و آذربایجان امضا شده است، بنابراین ما از همه می خواهیم که مفاد این اسناد را رعایت کنند و طبیعتاً با در نظر گرفتن واقعیت‌های جدید، این به معنای واقعیت به رسمیت شناختن قلمرو آذربایجان توسط طرف ارمنی از سال 1991 است.

این سخنگو افزود که فرصت برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای مناقشه قره باغ کوهستانی هنوز وجود دارد.

پسکوف گفت: «نکته اصلی متقاعد کردن، هر دو طرف ایروان و باکو برای کنار گذاشتن استفاده از زور و نشستن بر سر میز مذاکره است. ارتش روسیه با طرف‌های ارمنی و آذربایجانی در تماس است و تماس در بالاترین سطح نیز امکان پذیر است. به محض دستیابی به توافقات نهایی، ما بلافاصله به شما اطلاع خواهیم داد. البته، ارتش ما اکنون در تلاش است تا روند حل و فصل را به مسیر سیاسی و دیپلماتیک بازگرداند، برای این تنها مبنای اساسی اسناد سه جانبه دو و سه سال پیش است. نیروهای مسلح آذربایجان باید اطمینان دهند که امنیت غیرنظامیان ارمنی در قره‌باغ پس از آغاز عملیات نظامی باکو در این منطقه تضمین می‌شود. اولین چیزی که برای ما در بحبوحه عملیات نظامی انجام شده توسط نیروهای مسلح آذربایجان اهمیت دارد، تضمین امنیت مردم غیرنظامی قره باغ است، البته ما در مورد جمعیت ارمنی صحبت می‌کنیم. تمام اقدامات لازم برای این امر باید انجام شود.

حملات باکو به خانکندی پس از آن آغاز شد که جمهوری آذربایجان صبح امروز خبر داد یک کامیون به دلیل انفجار مین کاشته شده از سوی ارمنستان در منطقه «خوجاوند» جمهوری آذربایجان منفجر شد که در نتیجه آن هفت نیروی امنیتی این کشور کشته شدند.

پیش از ریابکوف، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت توافقات مربوط به قره‌باغ باید برای دستیابی به حل و فصل بین ارمنستان و آذربایجان به جای تشدید اوضاع اجرا شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها