«فردا» گزارش می‌دهد

تحقیر جمهوریخواهان توسط ترامپ/حزب سنتی آمریکا بر لبه پرتگاه

کد خبر: 1241099

حزب جمهوریخواه چه در صورت پیروزی و چه در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024، با بحران تمام عیار درون حزبی مواجه خواهد شد که گذار از آن بسیار دشوار است

تحقیر جمهوریخواهان توسط ترامپ/حزب سنتی آمریکا بر لبه پرتگاه

گروه بین‌الملل سایت فردا - یکی از مهم ترین موضوعاتی که در جریان برگزاری مناظره درون حزبی اخیر جمهوریخواهان مورد توجه بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و بین المللی قرار گرفته، مربوط به تحقیر علنی این حزب توسط رئیس جمهور سابق آمریکاست! یکی از دلایل حاضر نشدن ترامپ در این مناظره نیز فاصله زیاد او با دیگر نامزدها اعلام شده است. ترامپ در مصاحبه با کارلسن گفت که باتوجه به فاصله زیاد با دیگران ضرورتی برای شرکت در این مناظره احساس نمی‌کرد.

بدیهی است که چنین رویکردی، بیش از همه به ضرر سران حزب جمهوریخواه تمام خواهد شد ، حتی اگر رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات پیروز گردد! به عبارت بهتر، ترامپ تاکید کرده است که به ساز و کارهای تبلیغاتی و انتخاباتی جمهوریخواهان تن نخواهد داد و در عین حال، اگر جمهوریخواهان به هر دلیلی بخواهند وی را از رقابتهای انتخاباتی کنار بگذارند، در قالب نامزدی مستقل، آرای آنها را به سود خود مصادره خواهد کرد و این یعنی شکست قطعی جمهوریخواهان در سال 2024! 

ترامپ در تازه ترین مصاحبه خود،  بایدن را بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا معرفی و پیش‌بینی کرد که شاید بایدن ۸۰ ساله در روز انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ نامزد دمکرات‌ها نباشد. ترامپ به وضعیت جسمی و ذهنی وخیم بایدن هم اشاره کرد و گفت عاشق این است که بایدن رقیبش باشد چون کارنامه خیلی بدی دارد.این مناظره و مصاحبه ترامپ با تاکر کارلسن درحالی پخش شد که ساعاتی قبل از آن رودی جولیانی، وکیل سابق ترامپ و دیگر همکاران ترامپ خود را به زندانی در جورجیا تسلیم کردند و قرار است ترامپ نیز روز پنجشنبه در ارتباط با چهارمین پرونده کیفری مربوط به انتخابات ۲۰۲۰ که برای او در جورجیا تشکیل شده است، خود را به زندان معرفی کند. البته وکلای ترامپ پیش‌تر درباره وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری با دادگاه به توافق رسیده‌اند.

ترامپ این پرونده را نیز مانند پرونده‌های قبلی با انگیزه سیاسی توصیف کرده و اتهام‌های مطرح در آن را رد می‌کند.

در هر حال، سران حزب جمهوریخواه از یک سو به صورت علنی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تحقیر شده اند و از سوی دیگر، فعلا چاره ای جز سقوط در برابر وی ندارند! ضمن آنکه در جریان برگزاری مناظره هشت نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات درون حزبی ( که ترامپ در آن حضور پیدا نکرده است ) ، اکثر شرکت کنندگان به نوعی برخی مواضع ترامپ در دوران ریاست جمهوری را مورد تایید قرار دادند. ضمن آنکه جمهوریخواهان شرکت کننده در مناظره نخست تاکید کردند که در صورت محکومیت نهایی رئیس جمهور سابق آمریکا در پرونده های مربوط به حمله به کنگره ( ماجرای ششم ژانویه 2021) از وی حمایت خواهند کرد! حتی مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق آمریکا که یکی از منفورترین افراد در نزد ترامپ محسوب می شود، قول داده است که نهایت تلاش خود را در حمایت از رئیس سابق خود صورت دهد ! موضعی که با برخی رفتارها و گفتارهای قبلی پنس در تعارض قرار دارد.

همان گونه که مشخص است، حتی رقبای درون حزبی ترامپ نیز نسبت به گذار از وی و موضع گیری قاطعانه علیه آینده وی، ملاحظاتی دارند که اکثرا معلول نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکاست! در نظرسنجی های درون حزبی جمهوریخواهان ، ترامپ با اختلافی زیاد نسبت به دیگر نامزدها از جمله دی سانتیس فرماندار فلوریدا پیش بوده و روز به روز این شکاف ( به ضرر رقبای ترامپ) بیشتر می شود. در چنین شرایطی، بر هم زدن قواعد متعارف حزبی جمهوریخواهان، تبدیل به یک سرگرمی از سوی رئیس جمهور سابق آمریکا و همراهانش شده است. صورت مسئله مشخص است:حزب جمهوریخواه چه در صورت پیروزی و چه در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024، با بحران تمام عیار درون حزبی مواجه خواهد شد که گذار از آن بسیار دشوار است.....

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها