لاوروف: ظرفیت های بریکس با وجود ایران و اعضای جدید افزایش خواهد یافت

کد خبر: 1240663

سرگئی لاوروف - وزیر خارجه روسیه ظرفیت و توانمندی های این بلوک اقتصادی با پیوستن ایران، عربستان و امارات افزایش پیدا خواهد کرد.

لاوروف: ظرفیت های بریکس با وجود ایران و اعضای جدید افزایش خواهد یافت

سرگئی لاوروف - وزیر خارجه روسیه ظرفیت و توانمندی های این بلوک اقتصادی با پیوستن ایران، عربستان و امارات افزایش پیدا خواهد کرد.

بریکس در رویکرد کاری خود با گروه ۷ متفاوت است، زیرا در آنجا کل استراتژی توسط واشنگتن تعیین و بعدا توسط دیگران تکمیل می‌شود، اما ما در اینجا به اجماع و جمع بندی می‌رسیم و از دستورات رئیس پیروی نمی کنیم.

وزیر خارجه روسیه امروز در حاشیه پانزدهمین نشست سران «بریکس» گفت: هدف آمریکا حذف هرگونه مخالفت و هر مخالفی با واشنگتن در جهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه در حاشیه پانزدهمین نشست سران «بریکس» در آفریقای جنوبی در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران شرکت کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: دلیل رشد انفجاری «بریکس» درک کشورها از علل ریشه ای فرایندهایی است که فشار مطلق غرب را برای حفظ هژمونی به هر قیمتی نشان داده است.

«سرگئی لاوروف» در این ارتباط ادامه داد: همه می‌ دانند که هدف آمریکا فقط مجازات روسیه با استفاده از رژیم نازی اوکراین نیست؛ بلکه هدف واشنگتن صرفاً از بین بردن هرگونه مخالفت و هر مخالفی در عرصه بین‌ المللی است. اخیراً این مسأله خیلی واضح شده است. ببینید چگونه آمریکایی ها با کشورهای آفریقایی رفتار می کنند و به معنای واقعی کلمه اراده خود را به آنها دیکته می کنند.

وی در ادامه افزود: بحث در مورد پذیرش اعضای جدید «بریکس» در اجلاس بدون مشکل نبود؛ اما همه بر حل مشکل متمرکز بودند. همه شرکت‌ کنندگان (در نشست سران «بریکس») موافق هستند که نام این گروه پس از ورود کشورهای جدید تغییر نکند. این موضوع تداوم گروه را تاکید خواهد کرد. معیارهای عضویت در «بریکس» بر اساس اعتبار یک کشور و جایگاه آن در صحنه جهانی بوده است.

لاوروف ادامه داد: ارز واحد «بریکس» مطرح نیست؛ ما به دنبال راه هایی برای حل و فصل موضوعات مستقل از غرب هستیم. حوزه انرژی یکی از زمینه های اصلی همکاری پس از پیوستن اعضای جدید به «بریکس» خواهد بود.

این مقام روسیه خاطر نشان کرد: «بریکس» در رویکرد کاری خود با گروه- ۷ متفاوت است، زیرا در آنجا کل راهبرد توسط واشنگتن تعیین شده و سپس توسط دیگر اعضاء تکمیل می شود؛ اما ما در اینجا به اجماع می رسیم، به شیوه ای منصفانه کار می کنیم. همچنین؛ هر یک از شرکت کنندگان نیز دارای حقوق برابر هستند.... موضوع انرژی با پیوستن ایران، عربستان سعودی و امارات به بریکس «درخشش»ویژه ای خواهد داشت.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو هیچ نشانه ای از آمادگی کشورهای غربی برای تحقق خواسته های روسیه با هدف ازسرگیری توافق غلات نمی بیند... روسیه آمادگی خود را برای ادامه حمایت موثر از تلاش های آفریقای مرکزی در تضمین صلح و امنیت اعلام می کند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها