اخبار جنگ اوکراین | لهستان: ضدحمله اوکراین موفق نبوده؛ باز هم سلاح بفرستید

کد خبر: 1238077

رئیس‌جمهوری لهستان گفت که ضدحمله اوکراین با موفقیت همراه نبوده، زیرا این کشور تسلیحات کافی برای «تغییر توازن قدرت در جنگ» را ندارد.

اخبار جنگ اوکراین | لهستان: ضدحمله اوکراین موفق نبوده؛ باز هم سلاح بفرستید

رئیس‌جمهوری لهستان گفت که ضدحمله اوکراین با موفقیت همراه نبوده، زیرا این کشور تسلیحات کافی برای «تغییر توازن قدرت در جنگ» را ندارد.

به نقل از خبرگزاری راشاتودی، آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان که یکی از سرسخت‌ترین حامیان کی‌یف است، پیشبینی کرد که ضدحمله اوکراین علیه مواضع روسیه احتمالاً شکست خواهد خورد و تنها راه چاره این است که غرب سلاح‌های بیشتری به کی‌یف بفرستد.

دودا در یک مصاحبه گفت: آیا اوکراین از تسلیحات کافی برای تغییر جریان جنگ و یافتن موضع برتری برخوردار است؟ احتمالاً نه.

او ادامه داد: این را از آنجا می‌گویم که آن‌ها در حال حاضر ضدحمله قاطعی علیه ارتش روسیه انجام نمی‌دهند. خلاصه، اوکراین به حمایت بیشتری نیاز دارد.

اوکراین در اوایل ژوئن ضدحمله‌ای را علیه مواضع روسیه در خاک خود آغاز کرد که از ماه‌ها پیش در تدارک آن بود. اما ارتش روسیه در این چند ماه با مین‌گذاری‌های گسترده و کندن گودال‌های عمیق، مواضع دفاعی مستحکمی ایجاد کرد که عرصه را بر عملیات تهاجمی اوکراین تنگ کرد.

کرملین می‌گوید صلح، زمانی ممکن خواهد بود که اوکراین به کشوری بی‌طرف بدل شده، قید عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را زده و حاکمیت روسیه بر مناطق تصرف‌شده را به رسمیت بشناسد؛ اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار پس گرفتن تمامی مناطقی است که روسیه در این جنگ یا در مناقشه سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است. چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند. روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین که از پشتیبانی هوایی برخوردار نیست، در پیشروی‌های خود ۴۳ هزار سرباز و ۴۹۰۰ مورد از تجهیزات نظامی سنگین خود را در مدت دو ماه از دست داده است.

گزارش‌های رسانه‌ای اخیر نشان می‌دهند که حامیان غربی اوکراین از فقدان توانایی کافی در این کشور برای اجرای ضدحمله آگاهی داشتند، اما کی‌یف را ترغیب کردند که عملیاتش را اجرا کند. آندژی دودا که از حامیان این ضدحمله است و در اوایل ژوئن مدعی شده بود که این ضدحمله «به خارج کردن ارتش روسیه از تمامی مناطق تصرف‌شده اوکراین» منجر خواهد شد.

شخص ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم مانند همتای لهستانی خود غرب را مقصر شکست‌های ارتش اوکراین دانسته و مدعی است که غرب به اندازه کافی سلاح، مهمات و دوره‌های آموزشی برای اوکراین فراهم نکرده است.

مسکو مکرراً غرب را از ارسال سلاح و مهمات به اوکراین بر حذر داشته و تنها نتیجه آن را طولانی شدن جنگ عنوان کرده است./ایسنا

رسانه اوکراینی: احتمالاً زلنسکی وزیر دفاع را عوض کند

یک رسانه اوکراینی مدعی شد که رئیس‌جمهوری اوکراین در حال یافتن جایگزینی برای وزیر دفاع این کشور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه اوکراینسکا پراوادا گزارش داد: احتمال استعفای الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین از سطح فرضی به سطح عملی تبدیل شده است.

این رسانه اوکراینی الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت و الکساندر کامیشین، وزیر صنایع راهبردی را به عنوان دو گزینه احتمالی کی‌یف برای تصدی وزارت دفاع اعلام کرد.

گزارش شده که ممکن است رزنیکوف به عنوان سفیر اوکراین در انگلیس به کار خود ادامه دهد، اما هنوز چیزی مشخص نیست.

در پی انتقاد وادیم پریستایکو، سفیر سابق اوکراین در انگلیس از لحن کنایی کی‌یف درباره حامیان تسلیحاتی غربی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین او را از کار برکنار کرد.

الکسی رزنیکوف پیشتر اوکراین را زمین تمرینی برای سلاح‌های غربی خوانده و آمریکا را به ارسال تانک و جنگنده ترغیب کرده بود. او همچنین اذعان کرده بود که اوکراین در حال اجرای عملیات‌های ناتو است؛ بدین ترتیب که ناتو سلاح می‌دهد و اوکراین، خون.

زمزمه پایان کار الکسی رزنیکوف به عنوان وزیر دفاع برای نخستین بار در ماه فوریه به گوش رسید. در آن زمان رهبر حزب حاکم اوکراین گفت که رزنیکوف به صورت چرخشی در صنایع راهبردی فعالیت خواهد کرد و جایش را به «کریل بوندانوف» می‌دهد. رزنیکوف در واکنش به این مسئله گفت که چیزی در این باره نشنیده و قبول نخواهد کرد.

 حمله پهپادهای انتحاری اوکراین به «کورسک» روسیه ناکام ماند

مقام‌های روسی، روز جمعه (امروز) از انهدام دو پهپاد «کامیکازه» اوکراینی طی حمله ناکام به استان مرزی «کورسک» خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که حملات پهپادی علیه روسیه همچنان ادامه دارد، مسکو از حمله جدید و ناکام کی‌یف به یک استان مرزی روسیه خبر داد.

منابع رسانه‌ای از مسکو خبر دادند که یک حمله پهپادی به «کورسک»  روسیه دفع شد؛ استانی که با اوکراین مرز مشترک دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی «تاس» روسیه، «رومان استاروویت» فرماندار منطقه کورسک اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی روسیه دو پهپاد اوکراینی را که اواخر وقت شامگاه پنجشنبه (دیشب) در حال حرکت به سمت شهر کورسک بودند، نابود کردند.

این مقام روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «امروز نیروهای مرزبانی پهپادهای کامیکازه اوکراینی را در منطقه "سودزا" سرنگون کردند. آنها دقیقاً در مرز متوقف شدند. به گفته فرماندار، هر دو پهپاد در برخورد با زمین منفجر شدند. ترکش‌ به ماشین بیل مکانیکی که در نزدیکی پارک شده بود، آسیب زد.

اطلاع رسانی تازه مقام‌های روسیه در شرایطی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر اوکراینی‌ها بارها با حملات پهپادی نقاط مختلفی از روسیه شامل مسکو پایتخت این کشور را هدف قرار داده‌اند؛ حملاتی که مسئولان روسیه اعلام کردند اغلب آنها با سامانه‌های پدافند و جنگال (جنگ الکترونیک) دفع شده است. مقام‌های روسیه همچنین تاکید کردند که به حملات پهپادی اوکراین پاسخ خواهند داد.

ماه گذشته بود که فرماندار کورسک روسیه خبر داده بود، یک پهپاد اوکراینی تلاش کرد به نیروگاه هسته‌ای روسیه در کورسک حمله کند اما پدافند این کشور در فاصله چند کیلومتری از نیروگاه، پهپاد مهاجم اوکراینی را منفجر کرد.

در شرایطی که طی هفته‌های اخیر حملات پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه ادامه داشته است، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه هفته جاری (شانزدهم مرداد ماه) ادعا کرده بود که این کشور خواهان کشاندن درگیری‌ها به داخل روسیه نیست.

زلنسکی که با رسانه‌های آمریکای لاتین مصاحبه می‌کرد، گفت: «اوکراین دنبال ادامه جنگ در خاک روسیه نیست. این هرگز هدف ما نبوده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها