موضع وزیر دفاع آمریکا درباره پیوستن اوکراین به ناتو

کد خبر: 1233056

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت که «بدون شک» اوکراین پس از پایان جنگ با روسیه به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد پیوست.

موضع وزیر دفاع آمریکا درباره پیوستن اوکراین به ناتو

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت که «بدون شک» اوکراین پس از پایان جنگ با روسیه به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد پیوست.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی پس از پایان نشست سران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی در گفت‌وگو با وولف بلیتزر از سی.ان.ان اظهار داشت: ما تقریباً از همه حاضران در این نشست شنیدیم که با عضویت اوکراین در ناتو پس از پایان جنگ (با روسیه) موافق هستند.

رئیس پنتاگون ادامه داد: «هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود» تا تجهیزات و آموزش اوکراین به استانداردهای ناتو برسد.

وی تصریح کرد: «اگرچه ما در میان جنگ آنها با روسیه مشغول این کار هستیم»، اما «اقدامات بیشتری باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آنها دارای قابلیت‌های کاملی» هستند.

آستین همچنین از تصمیم بحث برانگیز واشنگتن برای ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین با وجود خطر آنها برای غیرنظامیان دفاع کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین به سی‌ان‌ان گفت: «اول از همه، باید به خاطر داشته باشیم که اوکراینی ها سخت می‌جنگند تا از سرزمین مستقل خود دفاع کنند. می دانید، آنها نمی خواهند مانند روس ها از این بمب ها برای حمله به کشور دیگری استفاده کنند. روس ها از همان ابتدا از بمب های خوشه ای استفاده کرده اند.»

به گزارش خبرنگار ایرنا، اظهارات لوید آستین در حالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته گفته بود: ما مشتاقانه منتظر یک آینده با اوکراین در ناتو هستیم و در این مسیر کار خواهیم کرد اما حاضر نیستیم اوکراین را امروز دعوت کنیم. اگر امروز کی یف به عضویت ناتو در آید، این امر به معنی جنگ ناتو و آمریکا با روسیه است.

سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفت: چرا ناتو، از جمله آمریکا و هر یک از ۳۱ عضو حاضر به پذیرش اوکراین در این نشست ناتو نبودند، دلیل آن در واقع کاملاً روشن است. اگر اوکراین امروز در ناتو پذیرفته می شد، این بدان معناست که ناتو با روسیه در جنگ خواهد بود و آمریکا امروز با روسیه وارد جنگ خواهد شد.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه نشست ناتو در لیتوانی «صادق» خواهد بود و پس از ابراز نارضایتی رهبر اوکراین از وضعیت عضویت کشورش در ناتو، بایدن به «دقت» اظهارات او گوش خواهد داد.

سالیوان گفت: پیام ائتلاف در روز گذشته این بود که ما مشتاقانه منتظر یک آینده با اوکراین در ناتو هستیم. ما با اوکراین در مسیر ناتو کار خواهیم کرد. اما ما حاضر نیستیم اوکراین را امروز دعوت کنیم.

کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود در شهر ویلنیوس لیتوانی، اوکراین را یکی از کشورهای عضو در آینده نزدیک اعلام کردند ولی بر خلاف خواسته ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، جدول زمانی مشخصی برای این کار ارائه نکردند.

کشورهای عضو ناتو می‌گویند درباره الحاق اوکراین به این سازمان بعد از تمام شدن جنگ این کشور با روسیه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

ناتو برای جلوگیری از وارد شدن به درگیری مستقیم با روسیه، آشکارا از کمک نظامی به اوکراین به عنوان یک سازمان خودداری کرده است و مایل است این امر را به کشورهای دیگر واگذار کند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها