اخبار جنگ اوکراین | روسیه: اطلاعاتی از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای اوکراین داریم

کد خبر: 1228343

رئیس سرویس اطلاعات خارجی دولت روسیه (SVR) اعلام کرد که این نهاد اطلاعاتی مبنی بر فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای اوکراین در اختیار دارد.

اخبار جنگ اوکراین | روسیه: اطلاعاتی از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای اوکراین داریم

رئیس سرویس اطلاعات خارجی دولت روسیه (SVR) اعلام کرد که این نهاد اطلاعاتی مبنی بر فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای اوکراین در اختیار دارد.

به نقل از رویترز، سرگئی ناریشکین روز دوشنبه گفت امیدوار است که ناظر هسته‌ای سازمان ملل و اتحادیه اروپا به فعالیت‌های هسته ای اوکراین که به گفته او ممکن است نشانه‌ای از کار روی یک بمب کثیف باشد، رسیدگی کنند.

وی با انتشار بیانیه‌ای افزود که سرویس او اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه مقداری سوخت هسته‌ای از نیروگاه ریونه در غرب اوکراین برای دفع تاسیسات ذخیره سوخت مصرف شده در چرنوبیل ارسال شده است.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی دولت روسیه اضافه کرد: این اقدام اوکراین مشکوک است و فقط می‌تواند برای ساخت یک بمب کثیف از سوی کی‌یف توجیه شود.

دولت روسیه پیش از این بارها اوکراین را به ساخت مواد منفجره موسوم به بمب کثیف متهم کرده است.

بمب کثیف (Dirty bomb) نوعی جنگ‌افزار انفجاری است که در آن از یک انفجار غیرهسته‌ای برای پراکندن مواد پرتوزا و آلایش هسته‌ای محیط استفاده می‌شود. اگر چه در بمب کثیف از انفجار هسته‌ای استفاده نمی‌شود اما به دلیل آلودن کردن محیط به مواد پرتوزا گاه جزو جنگ‌افزارهای هسته‌ای به‌شمار می‌رود./ایرنا

فرمانده روس: پنتاگون برای سلاح‌های زیستی از مردم اوکراین نمونه‌برداری کرده است

فرمانده نیروهای دفاع هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی روسیه امروز (دوشنبه) گفت که پنتاگون با پروژه‌های نظامی و بیولوژیک خود در سرتاسر جهان به سلاح‌های زیستی بالقوه دسترسی دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی روسیه گفت که مؤسسه تحقیقات نظامی «والتر رید» که تحت‌نظر پنتاگون فعالیت می‌کند، بر پروژه‌های بیولوژیک نظامی «یو-پی-۱» و «یو-پی-۲» نظارت داشته که در آن‌ها از مردم اوکراین نمونه‌های زیستی جمع‌آوری کرده است. اسنادی که به دست وزارت دفاع روسیه رسیده نشان می‌دهند که مؤسسه «والتر رید» در مطالعه مقاومت میکروب‌هایی که از سربازان اوکراینی حاضر در درگیری‌های دونباس از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ جمع‌آوری شده در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، شرکت داشته است. این مؤسسه شبکه‌ای از شعبه‌های خارجی دارد.

کریلوف گفت: شعبه‌های این مؤسسه در سرتاسر جهان به ارتش آمریکا اجازه دسترسی به گونه‌های چشمگیری از پاتوژن‌ها را داده که به شکل بالقوه، عامل تسلیحات بیولوژیک هستند؛ از جمله تب‌های ماربورگ، ابولا و دره ریفت و همچنین مالاریا.

کریلوف افزود که به دلیل نگرانی جامعه جهانی، پنتاگون هنگام سازماندهی پروژه‌های دومنظوره خود در حوزه بیولوژی وادار به تغییر تاکتیک می‌شود.

او تأکید کرد که دلیل انتقال مطالعات زیستی آمریکا به کشورهای ثالث از جمله اوکراین، خطر بالای حوادث در این آزمایشگاه‌هاست.

کریلوف مدعی شد که افزایش آنفلوانزای پرندگان در روسیه به دلیل مهاجرت پرندگان آلوده‌شده از اوکراین است.

این مقام روس همچنین ادعا کرد که انگلیس هم سالانه ۱.۹۲ میلیارد دلار بر آزمایشگاه‌های زیستی دومنظوره سرمایه‌گذاری کرده و در این حوزه از سیاست آمریکا حمایت می‌کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها