بسته ۸ میلیارد دلاری به افغانستان دردسر جدید دولت بایدن

کد خبر: 1223095

رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به چند مقام دموکرات تأکید کرد عدم همکاری حکومت بایدن با «سی‌گار» پذیرفته نیست.

بسته ۸ میلیارد دلاری به افغانستان دردسر جدید دولت بایدن

رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به چند مقام دموکرات تأکید کرد عدم همکاری حکومت بایدن با «سی‌گار» پذیرفته نیست.

«جیمز کومر»، جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به چند مقام دموکرات تأکید کرد عدم همکاری حکومت بایدن با بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) غیرقابل قبول است.

جیمز کومر از سیگار به‌عنوان شریکی مهم برای کمک به کمیته نظارت مجلس نمایندگان در ارزیابی مسائل مربوط به کمک‌های امنیتی، بشردوستانه، اقتصادی و حکومتی به مردم افغانستان نام برده است.

دولت بایدن پیش‌تر در موضعی اعلام کرده بود سی‌گار دیگر صلاحیت نظارت بر کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را ندارد،

این در حالی است که «جان سوپکو»، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در مجلس نمایندگان اظهار داشت که به‌دلیل امتناع وزارت خارجه و خزانه‌داری برای پاسخ‌گویی، نمی‌تواند درباره تأمین مالی دولت کابل و سایر گروه‌ها با پول مالیات‌دهندگان اظهارنظر کند.

جان سوپکو تأکید داشت: وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و خزانه‌داری و اداره توسعه بین‌المللی آمریکا از همکاری با سی‌گار امتناع کرده‌اند.

با روی کارآمدن دوباره حکومت طالبان در اوت سال 2021، واشنگتن 8 میلیارد دلار برای کمک به کابل از جمله 2 میلیارد و 200 میلیون دلار برای فعالیت‌های بشردوستانه و سه‌و‌نیم میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان به صندوق تازه ایجادشده افغان‌ها منتقل کرده است.

رئیس کمیته نظارت اذعان داشت: «این کمیته مطمئن نیست که حکومت بایدن بتواند تضمین کند بودجه به دریافت‌کنندگان موردنظر می‌رسد، نه طالبان و یا برخی منابع تروریسم».

کومر می‌گوید: «این عدم همکاری غیرقابل قبول است. حکومت نمی‌تواند از پاسخگویی به مردم آمریکا به‌خاطر شکست‌های فاجعه‌بار در افغانستان چشم‌پوشی کند».

در بخش پایانی نامه جیمز کومر تأکید شده است حکومت بایدن باید با هرگونه درخواست قبلی، جاری یا آتی برای جمع‌آوری اطلاعات، ارزیابی، نظارت، مصاحبه یا هر ابزار دیگری که سی‌گار برای تکمیل مأموریت خود ضروری می‌داند، به‌طور کامل همکاری کند./تسنیم

 سی‌گار: دولت بایدن درباره بسته ۸ میلیارد دلاری به افغانستان توضیح دهد

اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سی‌گار» اعلام کرد ضروری است دولت «بایدن» درباره بسته ارسالی ۸ میلیارد دلاری به افغانستان توضیح دهد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا دولت جو بایدن به برخی ادارات و سازمان‌های نظارتی مانند «سی‌گار» اجازه نمی‌دهد که درباره ارسال بسته‌ 8 میلیارد دلاری به افغانستان پس از خروج از این کشور اطلاعاتی کسب کنند.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا اظهارداشت پس از ارسال بسته 8 میلیارد دلاری به افغانستان از زمان خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، دولت بایدن از تحقیقات داخلی در مورد اینکه چه مقدار از پول‌ها ممکن است به دست حکومت سرپرست رسیده باشد، ممانعت می‌کند.

وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا به صراحت کارکنان خود را از مصاحبه با «جان سپکو» بازرس ویژه اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان منع کرده‌اند.

این کمیته در نامه خود به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «جانت یلن» وزیر دارایی و «سامانتا پاور» مدیر آژانس توسعه بین المللی آمریکاگفته است: این عدم همکاری غیرقابل قبول است. دولت توانایی از کار نظارتی مهم سیگار اجتناب نمی‌کند و از پاسخگویی به مردم آمریکا به خاطر ناکامی‌های فاجعه‌بارش در افغانستان نیز چشم‌پوشی نمی‌کند.

در این نامه گفته شده است امتناع دولت بایدن از همکاری با سی‌گار توانایی بازرس ویژه را برای انجام نظارت مستقل، قوی و معنادار مهار کرده است. از آنجایی که مالیات دهندگان آمریکا به کمک به مردم افغانستان ادامه می‌دهند، این امر ضروری است که ماموریت سی‌گار بدون مانع باقی بماند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها