گره کور صلح «قره‌باغ» در مسکو باز می‌شود؟

کد خبر: 1222690

چدر شرایطی که نگرانی از شکل گیری دور جدید تنش در قره باغ کوهستانی طی ماه‌های اخیر بالا گرفته است، مقامات باکو و ایروان یک بار دیگر در مسکو دور هم جمع شده‌اند تا شاید بتوانند اختلافات را کنار بگذارند و به صلحی پایدار دست یابند.

گره کور صلح «قره‌باغ» در مسکو باز می‌شود؟

چدر شرایطی که نگرانی از شکل گیری دور جدید تنش در قره باغ کوهستانی طی ماه‌های اخیر بالا گرفته است، مقامات باکو و ایروان یک بار دیگر در مسکو دور هم جمع شده‌اند تا شاید بتوانند اختلافات را کنار بگذارند و به صلحی پایدار دست یابند. در همین زمینه، نخست‌وزیر ارمنستان دیروز (دوشنبه) گفت، در صورتی که مقامات باکو حقوق و امنیت جمعیت محلی قره‌باغ را تضمین کنند، ارمنستان آماده است تا منطقه قره‌باغ را به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به ‌رسمیت بشناسد.درمقابل علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز گفت: ما فکر می‌کنیم انعقاد پیمان صلح با ارمنستان اجتناب‌ناپذیر است. سعی می‌کنیم تلاش‌های سازنده‌ای را برای رسیدن به این هدف صورت دهیم. این پیمان باید اصول بین‌المللی را شامل شود.

 رفع محاصره گذرگاه لاچین

هم اکنون مهم ترین مسئله چالش برانگیز در قره‌باغ، محاصره گذرگاه لاچین توسط نیروهای آذری است که مقامات ارمنی و جامعه بین‌الملل خواستار بازگشایی آن هستند. هر چند دولتمردان باکو مدعی اند که در مسیر کمک‌رسانی به شهروندان ارمنی ساکن

 قره باغ مشکلی وجود ندارد، اما قطع مسیرهای انتقال انرژی وجلوگیری از ورود مواد غذایی، جان ده ها هزار نفر را در قره باغ ارمنی ‌نشین تهدید می‌کند و مقامات آذربایجان در این مسیر کارشکنی می‌کنند. اکنون نیروهای ارتش آذربایجان با ایجاد ایست و بازرسی‌های متعدد در ورودی قره باغ، مسیر ورود شهروندان ارمنی به این منطقه را مسدود کرده‌اند و با گروگان گیری جان هزاران ارمنی، سعی دارند مقامات ایروان را به دادن امتیازات سیاسی و نظامی وادار کنند.گذرگاه لاچین به نوعی جایگزین راهگذر جنجالی «زنگه‌زور» شده است که باکو قصد داشت به هر قیمتی شده آن را احداث کند. احداث دالان

 زنگه زور که مقامات آذربایجان مدعی بودند در توافقات 2020 روی آن اجماع شده است قرار بود خاک اصلی جمهوری آذربایجان را به منطقه خودمختار نخجوان وصل کند. با این راهگذر، عملا مرزهای ایران و ارمنستان به طور کامل قطع می‌شد، اما این راهگذر به دلیل مخالفت‌های ارمنستان، ایران و تا حدودی روسیه به منصه ظهور نرسید و دولتمردان باکو از این مسئله به شدت خشمگین شدند و سعی دارند انتقام شکست خود را در لاچین بگیرند. افزون بر این،روسیه به عنوان ضامن توافقات قره باغ سعی دارد هر چه سریع تر به تنش در این منطقه پایان دهد، زیرا با ادامه این بحران پای قدرت های فرامنطقه‌ای از جمله غربی ها هم به قفقاز جنوبی باز خواهد شد و در شرایط کنونی این مسئله به نفع مسکو نیست. تنش در قره باغ، سبب می‌شود تا روس ها نتوانند روی تحولات اوکراین متمرکز شوند و این برای غربی ها فرصت مناسبی است تا بتوانند موفقیت‌هایی را در عرصه میدانی کسب کنند. به تازگی اتحادیه اروپا به بهانه ایجاد صلح و ثبات در قره باغ، تعدادی از کارشناسان خود را به این منطقه مورد مناقشه اعزام کرده که این تحرکات، با واکنش تند روس ها مواجه شده است. از دیدگاه مسکو، اهداف واقعی واشنگتن و اروپا به هیچ وجه جست وجوی مصالحه یا راه‌‌حل‌های متوازن در منطقه نیست، بلکه اقدامات آن ها تبلیغی و با هدف بیرون راندن روسیه از قفقاز جنوبی صورت می‌گیرد. به همین دلیل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درصدد است تا متحدانش در قفقاز را مجاب کند به کشمکش‌ها پایان دهند تا خیالش از جانب مرزهای جنوبی راحت باشد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها