خبر جدید عون درباره مذاکرات ترسیم مرز دریایی | پیشنهاد جدید آمریکا

کد خبر: 1175541

رئیس جمهوری لبنان در دیدار با جوانا فرونیسکا هماهنگ کننده سازمان ملل در لبنان که در کاخ بعبدا انجام شد به موضع گیری درباره مذاکرات ترسیم مرز دریایی پرداخت.

خبر جدید عون درباره مذاکرات ترسیم مرز دریایی | پیشنهاد جدید آمریکا

رئیس جمهوری لبنان در دیدار با جوانا فرونیسکا هماهنگ کننده سازمان ملل در لبنان که در کاخ بعبدا انجام شد به موضع گیری درباره مذاکرات ترسیم مرز دریایی پرداخت.

به نقل از النشره، میشل عون رئیس جمهوری لبنان در دیدار با جوانا فرونیسکا هماهنگ کننده سازمان ملل در لبنان که در کاخ بعبدا انجام شد به موضع گیری درباره مذاکرات ترسیم مرز دریایی پرداخت.

وی افزود: مذاکرات ترسیم مرز دریایی مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد و تامین کننده حقوق لبنانی ها در استخراج نفت و گاز است.

رئیس جمهور لبنان تاکید کرد: رایزنی با آموس هوکشتاین درباره برخی جزئیات فنی مرتبط به روند ترسیم ادامه دارد.

عون ابراز امیدواری کرد که حفاری در آبهای لبنان،اقتصاد لبنان را متحول سازد به ویژه اوضاع اقتصادی طی سالهای گذشته شاهد افول بوده است.

وی همچنین بر پایبندی لبنان به همه قطعنامه های بین المللی به ویژه قطعنامه ۱۷۰۱ تاکید کرد و هماهنگی میان یونیفل و ارتش لبنان را ضروری دانست.

در این دیدار روند ترسیم مرز دریایی و نیز تشکیل دولت لبنان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت./مهر

پیشنهاد جدید آمریکا درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی

یک رسانه عبری‌زبان فاش کرد که میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی پیشنهاد جدیدی را برای جلب رضایت دو طرف و تکمیل این پرونده ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان هاآرتص در این باره نوشت: آموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی پیشنهاد جدیدی را درباره خط مرزی موسوم به خط "۲۳" ارائه کرده است و این خط در واقع خط وسط میان خواسته لبنان و خواسته اسرائیل است.

این روزنامه گزارش داد: این پیشنهاد بیشتر به خواسته‌های طرف لبنانی نزدیک است تا خواسته‌های اسرائیل و اسرائیل خواستار این است که تغییرات به سمت لبنان باشد نه به سمت ساحل و تل‌آویو با طرح این خواسته درصدد تضمین فضای "دفاعی" بیشتر برای خود در مواجهه با تهدیدات احتمالی در منطقه است.

هاآرتص در ادامه مدعی شد: اسرائیل برای دادن امتیازات در این پرونده آماده است؛ چراکه اسرائیلی‌ها معتقدند این اتفاق می‌تواند به شکل گیری روابط دریایی میان دو طرف در آینده منتهی شود و علی‌رغم این مسئله اسرائیل به قرار گرفتن میدان گازی "کاریش" در داخل حریم دریایی تحت کنترل خود پافشاری کرده و پیشنهادهای مطرح شده اخیر آمریکا شامل همین مورد بوده است.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی همچنین پیشنهاد داده است که درخصوص تعیین مرزهای میدان "قانا"، "امتیازاتی" به لبنان بدهد.

لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند.

مذاکرات غیر مستقیم میان بیروت و تل‌آویو اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف آغاز شده و پنج دوره برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود.

اخیرا منابع لبنانی و صهیونیستی اعلام کردند که لبنان و رژیم صهیونیستی به توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی نزدیک شده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها