چراغ سبز سوئیس به ناتو

کد خبر: 1143478

سوئیس و اتحاد نظامی ناتو قراردادی در زمینه تبادل اطلاعات حساس و محرمانه امضا کردند.

چراغ سبز سوئیس به ناتو

در حالی که بی‌طرفی کشور سوئیس مانع از پیوستن آن به اتحادهایی از جمله ناتو می‌شود، دولت این کشور روز چهارشنبه با این اتحاد نظامی توافق اطلاعاتی امضا کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت سوئیس و ناتو  توافقی را امضا کردند که مبنایی برای تبادل اطلاعات حساس خواهد بود.

این توافق شرکت‌های سوئیسی را قادر می‌سازد درخواست قراردادهایی با مفاد محرمانه را ثبت کنند که از سوی اتحاد نظامی ناتو اعلان می‌شوند.

با اینکه سوئیس وضعیت «بی‌طرف» را در اروپا انتخاب کرده است اما ظرف سال‌های اخیر همکاری‌ها با ناتو را در چند زمینه مختلف افزایش داده‌اند.

سوئیس از سال ۱۹۹۷ به برنامه به اصطلاح «همکاری در برنامه صلح» ملحق شده که همکاری میان کشورهای عضو و غیر عضو در ناتو را شامل می‌شود. این توافق هر دو سال تمدید می‌شود و در پایان سال جاری میلادی نیز تمدید آن به بحث گذاشته خواهد شد.

همچنین ارتش سوئیس از سال ۲۰۰۴ طیفی از استانداردهای ناتو از جمله در زمینه ساختار پرسنلی و رویه‌های اداری را اتخاذ کرده است.

علاوه بر سوئیس، کشورهای فنلاند و سوئد در حوزه اسکاندیناوی نیز در موضع بی‌طرف قرار دارند اما در حال فراهم کردن مقدمات عضویت در ناتو هستند.

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند روز شنبه گفت که این کشور در ارسال درخواست برای عضویت در پیمان ناتو نباید تاخیر کند. وی که در جریان مصاحبه‌ای این موضوع را مطرح می‌کرد، افزود: «هنوز چه اتفاق بدتری باید روی دهد تا فنلاند ناتو را در نظر بگیرد».

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز چند بار گفته بود که این ائتلاف آماده است تا درخواست سوئد و فنلاند را به محضی که ارائه دهند، بپذیرد.

این در حالی است که روسیه چند بار درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده بود. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها