هشدار مسکو درباره سناریوی نقشه «ب» آمریکا علیه ایران

کد خبر: 1113256

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد سناریوهایی مانند نقشه «ب» آمریکا در مقابل ایران، فضای مذاکرات هسته‌ای در وین را مسموم می‌کند.

هشدار مسکو درباره سناریوی نقشه «ب» آمریکا علیه ایران

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه «نقشه ب» آمریکا در مقابل ایران را محکوم کرد.

زاخاروا در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگار «الجزیره» درباره نقشه ب آمریکا درباره شکست مذاکرات هسته‌ای در وین گفت:‌ «در مورد داستان‌ها و سناریوهایی مانند نقشه ب، معتقدیم که غیرضروری و مخرب بوده و قطعاً به فضای مذاکرات کمکی نکرده و می‌تواند در واقع آن را مسموم کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «امیدواریم تغییرات مثبتی از طرف آمریکایی از جمله رفع تحریم‌ها را شاهد باشیم تا متعاقباً فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در پاسخ به این تحریم‌ها افزایش یافته، به حالت قبل برگردد و امید داریم برجام به اجرای کامل بازگردد زیرا جایگزینی معقول و اجرایی برای آن وجود ندارد». 

زاخاروا در ادامه گفت: «نمی‌توانیم از کسانی حمایت کنیم که با حفظ برجام مخالف بوده و به‌دنبال درگیری هستند. این رویکرد ما نیست و از چنین رویکردی حمایت نمی‌کنیم».

این دیپلمات ارشد روس گفت:‌ «اکنون دور جدیدی از مذاکرات برای استقرار مجدد برجام از بیست و نهم نوامبر آغاز شده که تاکنون سازنده بوده است. سازنده بودن آن از سوی ناظران و طرف‌های مذاکره تأیید شده و ما نیز همین نظر را داریم».

او در ادامه توضیح داد بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، کارگروه‌های مرتبط کار خود را آغاز کرده تا «گام‌های هماهنگ» ایران و آمریکا برای پایبندی به برجام معین شوند.

زاخاروا گفت: «امیدواریم به زودی راه‌حل‌ها و تصمیمات مشخص شوند و هیچ مذاکره‌ای درباره قطعنامه دیگری در وین در جریان نیست. طرف‌ها هدف مشترک بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون هیچ کم و زیاد و تضمین تداوم آن در آینده را دنبال می‌کنند.»

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است./فارس

 اقدام تلافی‌ جویانه روسیه در اخراج کارکنان سفارت آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با رد پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف برای حل مناقشه داخلی در اوکراین، اعلام کرد: آن دسته از دیپلمات‌های آمریکایی که بیش از ۳ سال است در روسیه بسر می‌برند باید خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آن دسته از کارکنان سفارت ایالات متحده که اکنون بیشتر از 3 سال است در مسکو حضور دارند، باید تا تاریخ 31 ماه ژانویه سال 2022 (11 بهمن سال) خاک روسیه را ترک کنند.

زاخارووا توضیح داد: «ما درخواست وزارت خارجه آمریکا برای خارج شدن 54 دیپلمات روسی از ایالات متحده در سال آینده میلادی را دقیقاً به منزله اخراج این افراد تلقی کرده و قصد داریم به آن واکنش متقابل نشان دهیم. بدین ترتیب، آن دسته از کارکنان سفارت آمریکا که بیشتر از 3 سال است در مسکو بسر می‌برند، باید تا پایان ماه ژانویه روسیه را ترک کنند.»  

این دیپلمات تأکید کرد که چنین تصمیمی انتخاب طرف روسیه نبوده و این بازی از سوی ایالات متحده به مسکو تحمیل شده است. وی افزود: «بنابراین اگر مقامات واشنگتن تا اول ماه جولای سال میلادی آینده (اوایل تیر ماه سال آینده) از تصمیم خود در خصوص خروج اجباری گروه دیگری از کارمندان سفارت روسیه در آمریکا پس از اقامت 3 ساله آنها در این کشور صرف نظر نکرده باشند، وزارت امور خارجه باز هم تعداد متناسبی از کارکنان نمایندگی‌های دیپلمات ایالات متحده در روسیه را اخراج خواهد کرد.»

لازم به یادآوری است،"آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن چند روز قبل اعلام کرد که 27 دیپلمات روس به همراه خانواده‌های خود در تاریخ 30 ژانویه سال 2022 (10 بهمن ماه) و به همین تعداد نیز تا تاریخ 30 ژوئن (اوایل تیر ماه سال آینده) باید خاک ایالات متحده را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا بعد از آن توضیح داد که لزوم خارج شدن 54 دیپلمات روسی از ایالات متحده در سال 2022 را نباید بعنوان اخراج این افراد و یک اقدام تنبیهی تلقی کرد و واشنگتن به مسکو حدود یک سال قبل هشدار داده بود که روادید دیپلمات‌های روسی بعد از 3 سال اقامت در آمریکا مجدد تمدید نخواهد شد.

نیازی به میانجی‌گری ترکیه بین روسیه و  اوکراین وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود همچنین در تفسیر اظهارات "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه درباره آمادگی آنکارا برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف به منظور حل و فصل اوضاع در منطقه دونباس اوکراین، تأکید کرد که هیچ لزومی برای ایفای نقش میانجی ترکیه بین روسیه و اوکراین در حل و فصل مناقشه داخلی در مناطق شرقی این کشور وجود ندارد.

ماریا زاخارووا بار دیگر یادآور شد که روسیه طرف این مناقشه نبوده و مقامات کی‌یف، دونتسک و لوهانسک (دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین) طرفین این مناقشه داخلی هستند.

وی گفت: «بدون تردید، ما از پیشنهاد طرف ترکیه‌ای و شخص رئیس جمهور اردوغان برای کمک به حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین تشکر می‌کنیم. مهمترین گامی که مقامات آنکارا در این زمینه می‌توانند بردارند، متقاعد کردن دولت اوکراین برای خودداری از طرح‌های تهاجمی خود در منطقه دونباس این کشور  و در نهایت آغاز اجرای تعهدات خویش در چارچوب توافقات مینسک برای انجام مذاکرات مستقیم با نمایندگان دونتسک و لوهانسک است.»

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پیش از این تأکید کرده بود که این کشور یکی از طرفین مناقشه در شرق اوکراین نیست، در توافقات مینسک هیچ کجا از روسیه بعنوان یکی از طرفین مناقشه دونباس نام برده نشده است.

پوتین اخیراً در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اشاره به این موضوع یادآور شده بود: «استفاده دولت اوکراین از پهپادهای تهاجمی در منطقه درگیری‌های نظامی، نقض آشکار توافقنامه مینسک است. با این وجود، هیچکس به این اقدام واکنشی نشان نمی‌دهد. اروپایی‌ها سکوت اختیار کرده و آمریکا هم بطور کلی از این اقدام حمایت می‌کند. مقامات کی‌یف هم مستقیماً می‌گویند: از پهپادهای تهاجمی استفاده کرده و از این به بعد هم استفاده خواهیم کرد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها