گشت‌زنی دو بمب‌افکن استراتژیک روس بر فراز بلاروس

کد خبر: 1108657

در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین مینسک و ورشو بر سر بحران مهاجران در مرز مشترک، روسیه دو بمب‌افکن استراتژیک خود را برای پرواز بر فراز بلاروس اعزام کرد.

گشت‌زنی دو بمب‌افکن استراتژیک روس بر فراز بلاروس

 در بحبوحه افزایش تنش بین مینسک و ورشو بر سر بحران مهاجران در مرز مشترک، خبرگزاری «ریانووستی» روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد دو بمب‌افکن استراتژیک روسیه امروز (چهارشنبه) بر فراز بلاروس پرواز کردند.

این وزارتخانه گفت که بمب افکن‌های Tu-۲۲M۳ در حریم هوایی بلاروس گشت‌زنی و به آزمایش سیستم دفاع هوایی مشترک بلاروس و روسیه کمک کردند.

به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، اوایل روز چهارشنبه پس از آنکه لهستان در اتهامی، مسکو را «مغز متفکر» رویدادهای مرزی خواند، کرملین بودن در پشت این بحران فزاینده را رد کرد.

طبق این گزارش به نقل از خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، تشدید تنش‌ها پس از عبور دو گروه از مهاجران از مرز بین دو کشور صورت گرفت. این دو گروه متعاقباً توسط مقامات لهستانی که نظامیان بلاروس را به شلیک گلوله در هوا متهم کردند، بازداشت شدند.

به نوشته ایندیپندنت، آخرین تحولات در بحبوحه پرتنش‌ترین دوره تا به امروز پس از ماه‌ها مهاجرت سنگین در مرزهای بلاروس با لهستان، لیتوانی و تا حدی با لتونی رخ می‌دهد.

اتحادیه اروپا دولت «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی با موج جدیدی از مهاجرت دسته جمعی به اتحادیه اروپا متهم کرده است. رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند بلاروس در حال تلافی تحریم‌هایی است که این اتحادیه علیه دولت لوکاشنکو اعمال کرده است.

«ماتیوس موراوتسکی» نخست‌وزیر لهستان روز سه‌شنبه گفت که وضعیت در مرز لهستان با بلاروس بخشی از «جنگ از نوع جدید» است.

وی که در جریان نشست اضطراری پارلمان صحبت می‌کرد، مدعی شد: «ما اطمینان داریم که عملیات کنونی در مرز شرقی لهستان بخشی از عملیات بزرگتر بوده و حمله‌ای کاملا هماهنگ شده است و نوعی جنگ جدید به شمار می‌آید. سلاحی که در این جنگ استفاده می‌شود گمراه کردن بوده و شوروی سابقا در استفاده از این ابزار مهارت داشته اما الان روس‌ها جای آنها را گرفته‌اند».

طی روزهای اخیر هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان حضور یافته و مقام‌های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار ارتش در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا می‌شوند.

این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود مواد غذایی و آب مواجه هستند.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه گفت که تهدید غرب درباره اعمال تحریم علیه بلاروس به دلیل بحران مهاجران غیرمنطقی است.

وی که در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کرد، افزود: «زمانی که اتفاق مشابهی در دیگر مرزهای اتحادیه اروپا روی داد و مهاجران از کشورهای دیگر به سوی اتحادیه اروپا روانه بودند، صحبت‌های شما کاملا متفاوت بود. الان شما به تحریم تهدید می‌کنید. چه کسی را؟ چرا؟ چون نمی‌خواهید از پناهجویانی که به دنبال رسیدن به اتحادیه اروپا هستند استقبال کنید؟ دلیلی ندارد مسئولیت را دائما برعهده طرف بی‌گناه بگذارید».

وی افزود: پناهجویان در مرزهای بلاروس با لهستان و لیتوانی در تلاش برای رسیدن به اتحادیه اروپا هستند و قصدی برای باقی ماندن در بلاروس ندارند. چه کسی در حال ایجاد بحران است در حالی که اقدام به گذاشتن سیم خاردار و انتقال نظامیان به مرز می‌کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها