بیانیه پایانی نشست سران ۳ کشور عربی در بغداد

کد خبر: 1076486

رؤسای‌جمهور عراق و مصر و پادشاه اردن در بیانیه پایانی نشست ۳ جانبه بغداد اعلام کردند برای استقرار صلح در منطقه باید از تلاش‌های سازمان ملل حمایت کرد.

بیانیه پایانی نشست سران ۳ کشور عربی در بغداد

به نقل از المیادین، «مصطفی الکاظمی»، رئیس‌جمهور عراق، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و «ملک عبدالله دوم»، پادشاه اردن بعد از اتمام نشست ۳ جانبه بغداد بیانیه رسمی و پایانی این نشست را صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «سه کشور عراق، مصر و اردن باید همه تلاش‌های خود را برای دستیابی به صلحی عادلانه و همه‌گیر در خصوص مردم فلسطین، به‌کار گیرند. حل تنش‌ها براساس قطعنامه‌های سازمان ملل، تنها راه رسیدن به آرامش در این منطقه است.»

در این بیانیه با اشاره به مسئله سوریه گفته شده: «برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در بحران سوریه ضرورتا باید براساس قطعنامه شماره ۲۲۴۵ شورای امنیت سازمان ملل عمل کرد.»

سران کشور‌های عراق، مصر و اردن در این بیانیه تأکید کردند همه نیرو‌های خارجی و شبه‌نظامیان مسلح برای حل بحران لیبی باید این کشور را ترک کنند. همچنین برای پایان دادن به جنگ در یمن باید از تلاش‌های سازمان ملل حمایت شود تا امنیت و ثبات به این کشور بازگردد.

بعد از اعلام مواضع این ۳ کشور در خصوص مسائل مهم منطقه، آن‌ها بر مسئله حسن همجواری تأکید کردند و خواهان دخالت نکردن در امور داخلی کشور‌های منطقه شدند.

«مصطفی الکاظمی» هم اعلام کرد عراق آماده برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور است.

پرونده‌های همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و کنار نهادن افراط‌گرایی و اتخاذ هر آنچه موجب ثبات در منطقه شود از طریق توسعه پایدار و حفظ منافع ملت‌های دوست و برادر از دیگر محور‌های گفت‌وگوی الکاظمی، ملک عبدالله دوم و السیسی بود.

این نشست به میزبانی عراق از ظهر امروز در بغداد شروع شد. دور قبلی این نشست ۳ جانبه به میزبانی «امان» پایتخت اردن بود که در آن درخصوص مسائل تجاری و اقتصادی گفت‌وگو شده بود.

 

بیانیه رسمی مصر درخصوص نشست ۳ جانبه بغداد

کاخ ریاست جمهوری مصر اعلام کرد در نشست ۳ جانبه رؤسای‌جمهور اردن، مصر و عراق، درباره راه‌های افزایش همکاری مشترک در زمینه‎‌های مختلف صحبت شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری نون الخبریه، کاخ ریاست‌جمهوری مصر بعد از نشست ۳ جانبه بغداد که متشکل از «مصطفی الکاظمی»، رئیس‌جمهور عراق، «ملک عبدالله دوم»، پادشاه اردن و «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر بود، بیانیه‌ای رسمی صادر کرد.

«بسام راضی»، سخنگوی ریاست‌جمهوری در مصر در خصوص این نشست گفت: «در نشست ۳ جانبه درباره راه‌های افزایش همکاری مشترک در زمینه‎‌های مختلف بین ۳ کشور در چارچوب روابط تاریخی و برادرانه‌ای که آن‌ها را متحد می‌کند، صحبت شد.»

در طی این اجلاس «السیسی» حمایت از اجرای پروژه‌های استراتژیک و سازوکار همکاری ۳ جانبه، به‌ویژه در سطوح سیاسی و امنیتی را خواستار شد.

این سه رهبر همچنین درمورد راه تقویت زمینه‌های همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف ایجاد مرحله جدیدی از ادغام استراتژیک بین سه کشور «عراق، اردن و مصر» براساس اهداف توسعه مشترک و به‌ویژه با توجه به روابط قوی تاریخی و مردمی گفت‌وگو کردند.

سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر افزود: «در این اجلاس برجسته‌ترین موضوعات منطقه‌ای و پرونده‌های مورد توجه مشترک به‌ویژه تحولات فلسطین ازجمله تأسیس دولت مستقل فلسطینی که مطابق با مصوبات مربوط به مشروعیت بین‌المللی نیز باشد مورد مناقشه قرار گرفت، و از تلاش‌های مصر برای آرام کردن اوضاع فلسطین نیز تشکر شد.»

این نشست همچنین به تلاش برای مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی افراطی پرداخت و رؤسای‌جمهور عراق و مصر و پادشاه اردن اعلام کردند که باید با این ایدئولوژی مبارزه شود تا منافع کشور‌ها و ملت‌ها به خطر نیافتد.

دور آخر نشست رؤسای‌جمهور عراق، اردن و مصر در امان، پایتخت اردن برگزار شد و درباره هماهنگی مواضع کشور‌ها در مسائل منطقه و تقویت همکاری اقتصادی و تجاری میان سه کشور گفت‌وگو شد و وزرای این کشورها نشست‌های متعددی در قاهره داشتند و درباره مسائل مورد اهتمام طرف‌ها رایزنی کردند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها