اهمال‌كاري 4 دستگاه در بررسي پارازيت‌ها

کد خبر: 464305

موضوع پارازيت‌ها در دولت قبل براي نخستين بار مطرح و پررنگ شد. با اين وجود، اين مساله فقط در حد حرف باقي ماند.

آرمان: موضوع پارازيت‌ها در دولت قبل براي نخستين بار مطرح و پررنگ شد. با اين وجود، اين مساله فقط در حد حرف باقي ماند. با وجود اينكه بيش از 10سال از طرح اين مساله در كشور و واكنش مسئولان مختلف به آن مي‌گذرد هنوز نتوانسته‌ايم هيچ اقدامي در اين زمينه انجام دهيم. در درجه اول هيچ داده و تحقيقي درباره مضرات اين امواج وجود ندارد و در درجه دوم تاكنون هيچ اقدامي براي كنترل و كاهش آن انجام نشده است. پارازيت‌ها به امواج الكترومغناطيسي‌ای گفته مي‌شود كه با هدف از بين بردن و ايجاد اختلال در شبكه‌هاي راديويي پخش مي‌شود. اين امواج كه معمولا امواج كوتاه‌برد هستند در ايران با هدف ايجاد اختلال در كار و پخش شبكه‌هاي ماهواره‌اي فرستاده مي‌شود. در اينكه اين امواج خطرناك هستند و مضرات زيادي بر افراد مختلف به ويژه زنان باردار و سالمندان دارند شكي نيست و من در عجبم كه چرا برخي دوستان و دستگاه‌ها اين مضرات را كتمان كرده و سعي مي‌كنند پارازيت‌ها را بي‌خطر جلوه دهند. بيماري‌هايي كه در اثر اين امواج الكترومغناطيسي ايجاد مي‌شود طيف وسيعي را دربرمي‌گيرد كه بيماري‌هاي مربوط به سيستم مغز و اعصاب و تومور‌هاي مغزي شايع‌ترين آنهاست. من و تعداد ديگري از نمايندگان مجلس بارها درخواست كرده‌ايم كارگروهي متشكل از وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان صدا و سيما و ساير دستگاه‌هايي كه به نوعي با اين مساله و سلامتي مردم در ارتباط هستند تاثير پارازيت‌ها را بررسي كرده و صحت خطرناك بودن اين امواج را تاييد كنند. براي انجام اين تحقيق هم اصلا لازم نيست راه دوري بروند. همين كارمندان و كاركنان صدا و سيما كه تحت تاثير امواج مختلف هستند به عنوان گروه هدف مي‌توانند مورد بررسي قرار بگيرند. براي اين تحقيق با ديد گذشته‌نگر مي‌توان بيماري‌ها و مشكلات پيش آمده براي كاركنان صدا و سيما را سنجيد. آنها در 15 سال اخير دچار عارضه‌ها و بيماري‌ها متعددي در ارتباط با امواج مختلف شده‌اند، در حالي كه اثر امواج الكترومغناطيسي و پارازيت‌ها بيشتر از اين امواج است. در كل هر نوع امواج ماهواره‌اي حتي امواجي كه از گوشي‌هاي تلفن همراه ساطع مي‌شود براي سلامتي انسان مضر است، اما تاثير پارازيت‌ها از همه اين امواج بيشتر است. متاسفانه حتي در دولت يازدهم كه قرار بود جلوی اين مساله گرفته شده يا از شدت آن كم شود هم اتفاقي نيفتاد و ما تاكنون هيچ گزارشي درباره كم شدن اين امواج نداشته‌ايم.
ريشه همه بيماري‌ها پارازيت‌ها نيستند
البته ريشه افزايش همه بيماري‌ها در ايران پارازيت‌ها نيستند و براي مثال نمي‌توان گفت عامل اصلي بيماري‌هايي مانند سرطان كه درصد ابتلا به آن در كشور ما نيز روز به روز بيشتر مي‌شود، تنها پارازيت‌ها هستند. درباره سرطان عامل اصلي آلودگي هوا و تغذيه ناسالم است، در حالي كه بيماري‌ها و عارضه‌هايي مانند تومورهاي مغزي و سقط جنين در اثر پارازيت‌ها ايجاد مي‌شوند. با وجود اين، باز هم نمي‌توان گفت پارازيت‌ها بر ابتلا به بيماري سرطان نقشي ندارند، زيرا بررسي‌ها نشان مي‌دهد در بروز برخي انواع سرطان مانند سرطان خون امواج پارازيتي بي‌تاثير نيستند. آمار مرده‌زايي و سقط جنين در كشور افزايش پيدا كرده است و از خيلي وقت پيش لازم بود سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت بهداشت و موسسه ملي استاندارد كارگروهي را تشكيل دهند تا حداقل عوارض و درصد ابتلا به بيماري‌ها از طريق اين امواج را بررسي كنند كه اين اتفاق تاكنون نيفتاده است. امواجي كه براي اختلال در روند ماهواره‌ها فرستاده مي‌شوند به شكل طبيعي بايد از خود اين امواج ماهواره‌اي بسيار قوي‌تر باشد تا بتواند در روند آن اختلال ايجاد كند. اين امواج در سراسر دنيا شناخته‌شده هستند و اكثر دولت‌ها مي‌دانند اين امواج تا چه اندازه روي سلامتي انسان اثرات سوء دارد. تاكنون هيچ نوع مطالعات دقيقي در كشور روي امواج پارازيتي و اثرات آنها انجام نشده، در حالي كه يكي از عوامل اصلي افزايش بيماري‌ها و سقط جنين بي‌شك عامل پارازيت است و بايد اين موضوع بررسي شود. من در مجلس چندين بار پيشنهاد تشكيل كارگروهي براي بررسي امواج پارازيتي را مطرح كردم كه بنا به دلايل نامشخص با اين امر موافقت نشد. حالا همينجا لازم مي‌دانم تا از چهار سازمان و دستگاه اصلي در اين زمينه يعني وزارت بهداشت، سازمان صدا و سيما، حفاظت محيط زيست و موسسه ملي استاندارد بخواهم تا با تشكيل كارگروهي در زمينه تاثير امواج پارازيتي به داده‌هاي روشني دست يابند و بتوانند نتايج بررسي‌هاي خود را به صورت مشخص به مجلس ارائه دهند. در جامعه با اين مساله به‌شدت مواجه هستيم و افراد زيادي كه درگير عوارض مختلف مانند سردرد‌هاي مزمن يا سقط جنين و تومورهاي مغزي هستند دائما به ما رجوع كرده و خواستار پيدا شدن دليل بيماري‌شان هستند. بسياري از پزشكان متخصص در داخل يا خارج از كشور بر اين امر واقف بوده و دليل ابتلاي آنها را عامل امواج الكترومغناطيسي مي‌دانند و اين افراد هم با مراجعه به ما خواستار بررسي اين عامل مي‌شوند، ولي تاكنون در هيچ دولت و مجلسي چه در گذشته و چه در مجلس فعلي اين مساله به شكل رسمي و در قالب طرح و برنامه مطرح نشده و هيچ اطلاعات روشني درباره آن وجود ندارد. امواجي كه كاركنان صدا و سيما در معرض آن هستند با امواج الكترومغناطيسي پارازيتي اشتراكات زيادي دارد و مي‌توان با بررسي وضعيت سلامتي اين افراد طي
15 سال اخير تا حدودي به ميزان مخرب بودن اين امواج پي برد، در حالي كه همان‌طور كه اشاره كردم امواجي كه كاركنان صدا و سيما در معرض آن هستند بسيار بي‌خطرتر از پارازيت‌هاست، با اين وجود نمي‌توان منكر تاثيرات آنها شد. پارازيت‌ها تاثيرات كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و طولاني‌مدتي روي انسان دارند و بررسي آنها نيازمند كار تخصصي و برنامه‌ريزي شده است كه به صرف بودجه و زمان نيازمند است. با وجود اين، فقط همان چهار دستگاهي كه عرض كردم مي‌توانند با تشكيل كارگروه اين مساله را به شكل علمي بررسي كرده و نتايج را به مجلس ارائه دهند تا مجلس نيز بتواند بر اين اساس درخواست كاهش يا كنترل اين امواج را صادر كند. تا زماني كه داده‌هاي ما روشن نيست و دستگاه‌هاي متولي هم اقدامي در اين زمينه صورت نداده‌اند نمي‌توان هيچ تصميمي گرفت يا قانوني وضع كرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها