وداع با خالق خاطره‌های ورزشی

کد خبر: 1259568

پس از مرگ بیژن رفیعی هم خیلی از اهالی رسانه با نام او غریبه بودند اما وقتی گفته شد او خالق مجله خاطره‌انگیز «دنیای ورزش» است متوجه شدیم که مطبوعات ایران یکی از خوب‌هایش را از دست داده است. بیژن رفیعی عاشق بسکتبال بود و در آغاز دهه 40 عضو باشگاه تهرانجوان. خلاق با سبک نوشتن منحصر بفرد و مخصوص خودش.

وداع با خالق خاطره‌های ورزشی

پس از مرگ بیژن رفیعی هم خیلی از اهالی رسانه با نام او غریبه بودند اما وقتی گفته شد او خالق مجله خاطره‌انگیز «دنیای ورزش» است متوجه شدیم که مطبوعات ایران یکی از خوب‌هایش را از دست داده است. بیژن رفیعی عاشق بسکتبال بود و در آغاز دهه 40 عضو باشگاه تهرانجوان. خلاق با سبک نوشتن منحصر بفرد و مخصوص خودش. بعد از اینکه بازی را کنار گذاشت به کیهان ورزشی معرفی شد تا خبرنگار مسابقات باشگاهی بسکتبال لیگ تهران شود اما به قدری خوشفکر و بااستعداد بود که در مدت کوتاهی عضوی از تحریریه شد. عضویتی که دیری نپایید و اختلاف سلیقه با مدیر،‌ مسیرش را از کیهان جدا کرد و سر از میدان توپخانه درآورد. موسسه مطبوعاتی اطلاعات آن زمان قصد داشت بخش ورزش رسانه‌اش را تقویت کند و به دنبال یک جوان با استعداد بود. رفیعی هم با پیشنهاد انتشار یک هفته‌نامه ورزشی با نام «دنیای ورزش»،‌ دل مدیران را به دست آورد تا دومین هفته نامه ورزشی پرتیراژ ایران اینگونه متولد شود.

اولین شماره دنیای ورزش 14 شهریور 1349 منتشر شد،‌ نشریه‌ای با جلد رنگی با تصاویری جذاب از اتفاقات ورزشی هفته. کمتر از 6 ماه بعد این نشریه چنان محبوبیتی میان اهالی ورزش و جوانان پیدا کرد که طی چند سال تیراژش از صدهززار نسخه در هفته هم گذشت تا دوران طلایی ورزش در مطبوعات رقم بخورد.

رفیعی اما زیاد در مطبوعات نماند. بهار 1358،‌ تعدادی از ورزشی‌نویس‌ها را به تحریریه دعوت کرد اما بحث میان آنها چنان بالا گرفت که بعد از آن رفیعی برای همیشه عطای مطبوعات را به لقایش بخشید.

سالهای حضور رفیعی در مطبوعات اگر چه کوتاه‌،‌ ولی یادگارش در دنیای ورزش آنقدر ارزشمند بود که مردان بسیاری حرفه خود را از همین دنیای ورزش آغاز کردند و تبدیل به خوشنام ترین مردان ورزش ایران شدند. علاوه بر این «دنیای ورزش» سالهای سال عنوان محبوبترین نشریه ورزشی ایران را یدک می‌کشید و بسیاری از علاقمندان آرشیو این نشریه را در کتابخانه‌های خود نگهداری می‌کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها