مجوز واردات ۱۴۰ میلیون دلار کالا‌ها، معضل جدید تولید داخل

کد خبر: 928447

یک فعال اقتصادی معتقد است، اگر کالا‌های گروه ۴ ممنوعه بدون پرداخت حقوق و عوارض از مناطق آزاد به بازار‌های داخل برسند در قدم اول تولید نصفه و نیمه کشور را تحت شعاع قرار خواهند داد.

مجوز واردات ۱۴۰ میلیون دلار کالا‌ها، معضل جدید تولید داخل

خبرگزاری تسنیم: چندی قبل مصوبه‌ای در کمیسیون اقتصادی دولت با حضور نمایندگان بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت، سازمان مناطق آزاد و سامانه جامع تجارت تصویب شد که مطابق آن امکان ورود ۱۴۰ میلیون دلار کالای ممنوعه گروه ۴ به این مناطق مجاز شد.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان اقتصادی نسبت به این بخشنامه موضع گیری کرده اند و در شرایط ارزی امروز تصویب چنین مصوبه‌هایی را با چارچوب‌های اقتصادی کشور منطبق نمیداند.

در همین زمینه محمود ضرابی تولید کننده نخ در گفتگو با تسنیم، معتقد است، کالا‌های گروه ۴ وارد شده به مناطق آزاد در گام اول حقوق و عوارضی پرداخت نمی‌کنند، اما اگر قرار باشد این کالا‌ها بدون پرداخت حقوق و عوارض به بازار‌های داخل کشور هم وارد شوند واقعا این موضوع مشکل ساز خواهد شد.

به گفته ضرابی، اگر کالا‌های گروه ۴ ممنوعه بدون پرداخت حقوق و عوارض از مناطق آزاد به بازار‌های داخل برسند در قدم اول تولید نصفه و نیمه کشور را تحت شعاع قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه، ممکن است این کالا‌ها به ام مناطقازاد وارد شوند، اما در نهایت از بازار‌های داخل سر درآورند گفت: گمرک باید به دقت مراقب خروج این کالا‌ها از مناطق آزاد باشد چرا که اگر این کالا‌ها به صورت مسافری یا روش‌های دیگر به سرزمین اصلی برسند به نوعی نقض غرض صورت گرفته است.

ضرابی با بیان اینکه، تولیدکنندگان مخصوصا فعالان عرصه پوشاک توان تولید برای پوشش نیاز‌های کشور را دارند، گفت: این مصوبه در صورتی که منجر به ورود کالای ممنوعه به داخل مرز‌های سرزمین اصلی شود توازن را در بازار بهم میزند و این موضوع یک زنگ خطر به حساب می‌آید.

وی از مسئولان خواست در شرایط خطیر اقتصاد امروز که با نوسانات ارزی نیز مواجه شده ایم، از تولید داخل حمایت کنند و ادامه داد، وقتی با وجود ظرفیت‌های مناسب تولید داخل زمینه را برای ورود کالای مصرفی خارجی اماده میکنیم این موضوع به نوعی نقض غرض محسوب میشود و با سیاست‌های کلان کشور سازگاری ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها