کارشناس اقتصادی: بودجه ۹۸ ارز محور نباشد

کد خبر: 906701

رزاقی گفت: بهتر است دولت برای برنامه ریزی‌های خود در بودجه، ارز را محور خود قرار ندهد و تولید محور بودجه بندی کند.

کارشناس اقتصادی: بودجه ۹۸ ارز محور نباشد

باشگاه خبرنگاران: ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی، با بیان اینکه در ادوار مختلف دولت ها، ساختار برنامه نویسی برای بودجه با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده است، اظهار کرد: محوریت بودجه‌ها بر پایه ارز‌های رایج از اصلی‌ترین معضلات به حساب می‌آید.

وی افزود: زمانی که در برنامه نویسی‌ها بیش از تولیدات داخلی به واردات و تهیه مواد اولیه وارداتی توجه شود نتیجه آن وابستگی به دلار و تاثیر پذیری کوچکترین کالا‌های تولیدی از دلار، یورو و سایر ارز‌ها می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همانطور که قصد کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی در راس امور دولتی هاست باید وابستگی به ارز را هم با افزایش تولیدات داخلی کاهش داد. هر چقدر احتیاج به استفاده از اسعار خارجی کاهش پیدا کند پول ملی تقویت و رتبه ارزش ریال بالاتر خواهد رفت.

وی افزود: زمانی که در تولید محصولات داخلی اعلام خودکفایی می‌کنیم باید صفر تا صد یک موضوع به دست کارگران و متخصصان داخلی تامین و تهیه شود، چنانچه این اتفاق در صنعت دفاعی ما رخ داده و حتی مواد اولیه ساخت قطعات هم در داخل تهیه می‌شود.

رزاقی با اشاره به تجربه کشور‌های دیگر در بحث محوریت تولیدات ملی گفت: در کشور‌هایی نظیر چین عامل موفقیت اقتصاد‌های ورشکسته و یا در آستانه ورشکستگی، توجه جدی به محصولات داخلی، معرفی برند‌ها و همچنین پیگیری پیمان‌های پولی دو جانبه است. کالا‌های بسیار ارزنده‌ای در ایران وجود دارد که در جهان معروف هستند، اما هنوز برندسازی نشده اند که نمونه بارز آن زغفران تولید شده در ایران است.

وی اضافه کرد: شاید بهتر باشد در زمان بروز بحران، برای مبادلات تجاری حتی به تبادل کالا با کالا هم مشغول شویم، زیرا قطعا بانک‌های بین المللی تحت تاثیر فشار‌های آمریکا قرار گرفته و مشکلات بانکی زیادی را برای ما بوجود می‌آورند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: کشور‌های خودکفا هیچگاه از تحریم و ظلم سیاسی ابر قدرت‌ها نمی‌ترسند، البته لازم به ذکر است که این ابر قدرت‌ها (آمریکا) خود به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته شده و دارای مشکلات کلان اقتصادی است.

وی تاکید کرد: مشکل دیگری که سال هاست با تمام برنامه ریزی‌های دولت کماکان با آن مواجه هستیم، کمبود کالا‌های مورد نیاز مردم در اعیاد و جشن‌ها مانند نوروز است، دولت با تمام تمهیداتی که در طول سال انجام می‌دهد باز هم در شب عید با فشار بالایی مشغول تهیه کالا‌های اساسی مردم کشور می‌شود.

رزاقی در پایان اظهار کرد: دولت اکثر این کالا‌ها را با فوریت وارد بازار کرده و با قیمت‌هایی بالا به فروش می‌رساند، اگر تولیدات داخلی با تسهیلات ویژه و حمایت‌هایی نظیر انبارداری‌های مناسب حفظ شوند دیگر نیاز به واردات نخواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها