دلالان و سوءاستفاده از سرما

کد خبر: 594823

بارش برف در سراسر کشور باعث شده تا باغداران و کشاورزان حال و روز خوبی را سپری نکنند.

روزنامه آرمان؛ مهرداد بائوج لاهوتی*: بارش برف در سراسر کشور باعث شده تا باغداران و کشاورزان حال و روز خوبی را سپری نکنند. هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت ناشی از بارش برف در باغات مرکبات مازندران ارائه نشده، اما خسارات زیاد است. بیشتر خسارات مربوط به مازندران بوده و در گیلان هم میزان خسارات کم نیست.
هنوز برآورد دقیقی از میزان آنها در دست نیست و باید یک هفته صبر کنیم. به طور کلی، برف، هم شاخه درختان را از بین می‌برد و هم نمی‌توانیم به صورت آنی تشخیص دهیم که درخت خشک شده یا خیر. یک تا دو هفته طول می‌کشد تا مشخص شود مرکبات خراب شده‌اند. همچنین برف و سرما باعث شده تاسیسات برق و گاز بعضی روستاها دچار مشکل شود.
برآوردها نشان می‌دهد حدود ۲۵۰ میلیون تومان خسارت به استان گیلان وارد شده، اما برای مازندران هنوز رقم دقیق خسارت مشخص نیست. در گیلان، شهر لنگرود بیش از همه شهرها خسارت دیده و زمین‌های کشاورزی روستاهای صومعه‌سرا و رودبار آسیب جدی دیده‌اند.
نزدیک به ۵۰ درصد مرکبات از جمله نارنگی و پرتقال روی درختان است که باید بگوییم آسیبی به میوه‌ها وارد نشده و حجم زیادی از مرکبات قابل برداشت است. باید توجه داشته باشیم که مانند سال‌های گذشته عده‌‌‎ای از سرما سوء‌استفاده نکنند و پرتقال‌های چینی و پاکستانی وارد کشور کنند.
دلالان کمین کرده اند تا بلافاصله با شنیدن اخبار باغداران خسارت دیده به وزارت جهاد نامه بنویسند و واردات میوه از کشورهای همسایه را افزایش دهند. از سوی دیگر عده‌ای عنوان کرده‌اند که سازمان هواشناسی بابت موج سرما و خسارات پیش آمده هشدار داده بود، اما کشاورزان سهل‌انگاری کردند. در این رابطه باید از آنها پرسید کشاورز چه کاری از دستش بر می‌آید؟ فرض کنید باغدار می‌داند که سرمای شدیدی در راه است؛ آیا می‌تواند همه درختان پرتقال خود را ببندد که سرما به آنها نزند؟ چنین موردی غیرقابل کنترل است. ما می‌توانیم به امدادگران فرمان آماده باش بدهیم، اما نمی‌توانیم به کشاورز هشدار دهیم که مراقب سرما باشد! به عنوان مثال هواشناسی هشدار سرما را به امدادگران داده بود که آنها به خوبی عمل کردند.
درباره جبران خسارات نیز باید گفت هنوز خسارات ناشی از وقوع سیل استان گیلان و مازندران که در چند ماه گذشته به وجود آمده بود، توسط دولت پرداخت نشده است. ستاد حوادث غیرمترقبه گیلان فعالانه امور را دنبال می‌کند و جبران خسارت وارده ناشی از سیل اخیر استان با اهتمام تمام مسئولان در حال پیگیری است. علاوه بر خسارات وارده به باغات، خسارات سنگینی به درختان وارد شده و توصیه می‌شود بیمه باغات و محصولات کشاورزی مورد توجه جدی کشاورزان قرار گیرد. ما از دولت می‌خواهیم تمهیدات ویژه‌ای برای جبران خسارات باغداران و کشاورزان اتخاذ کند و در این رابطه ما در مجلس نیز آمادگی داریم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرده و خسارات باغداران را جبران کنیم. به طور کلی جبران خسارت از طریق پرداخت تسهیلات بلاعوض، خرید تضمینی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت در اسرع وقت مطالبه جدی مردم است.

* نماینده مردم لنگرود در مجلس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها