پژوسیتروئن چه مقدار پول نقد به ایران می‌آورد؟

کد خبر: 564247

پژو برای تولید محصولاتش در ایران که معادل فروش در بازاری انحصاری و کسب سود تضمین‌شده در فضای بدون رقابت است، منتی هم بر ما دارد و پول نقشه های فنی و به اصطلاح تکنولوژی خود را از مبلغ سرمایه‌گذاری اش کسر می‌کند.

خبرگزاری فارس: 45روز از امضای تفاهمنامه تأسیس شرکت مشترک پژوسیتروئن و سایپا سپری می‌شود. مدیرعامل سایپا در روز انعقاد این تفاهمنامه اعلام کرد میزان سرمایه‌گذاری مشترک برای ابتدای کار را 300 میلیون یورو اعلام کرد. با توجه به سهم 50درصدی طرف خارجی در شرکت مشترک، پژوسیتروئن باید در ابتدای کار مبلغ 150میلیون یورو معادل 600 میلیارد تومان را به عنوان آورده، به ایران منتقل کند.
با توجه به سابقه‌ی سیاه پژو در تعامل با ایران‌خودرو، سوال این‌جاست که این مبلغ نقدا توسط پژو-سیتروئن پرداخت می‌شود یا این شرکت قرار است نقشه های فنی که برای تولید محصولات خودش ضروری است را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک درنظر بگیرد؟
در واقع پژو برای تولید محصولاتش در ایران که معادل فروش در بازاری انحصاری و کسب سود تضمین‌شده در فضای بدون رقابت است، منتی هم بر ما دارد و پول نقشه های فنی و به اصطلاح تکنولوژی خود را از مبلغ سرمایه‌گذاری اش کسر می‌کند.
در این صورت، شرکت سایپا 50% از سهام سایپاکاشان، که نوسازترین و به‌روزترین خط تولید سایپا است را به ثمن بخس به پژوسیتروئن واگذار خواهد کرد. به این ترتیب پژو بدون سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در ایران صاحب یک خط تولید دائمی در ایران خواهد شد. خط تولیدی که اگر می‌خواست خودش از صفر ایجاد کند حداقل به 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 2 سال زمان احتیاج داشت.
هرچند ابهامات زیادی در این قرارداد نظیر تعمیق انحصار در بازار خودرو در پی قرارداد هر دو شرکت ایرانی با پژوستروئن وجود دارد، اما برای رفع ابهام مرتبط با میزان سرمایه‌گذاری واقعی، ضروری‌ست وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت که این تفاهمنامه در دفتر کار ایشان به امضا رسیده با شفاف‌سازی مبلغ سرمایه‌گذاری و میزان پول نقدی که سیتروئن وارد ایران خواهد کرد بخشی از ابهامات منتقدان را رفع نماید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها