بازار، عرضه و تقاضا؛ کلیدی برای سربریدن مصرف‌کننده ایرانی!

کد خبر: 558334

قتی از مسئولین دولت سوال می شود که چرا قیمت خرید اوراق پانصد هزار تومانی وام مسکن باید بیش از 100 هزار تومان باشد می گویند به ما ربطی ندارد!

سرویس اقتصادی فردا؛ حجت الله عبدالملکی*: "بازار، عرضه و تقاضا"، مفاهیم کلیدی اقتصاد مردان دولت یازدهم برای بریدن سر مصرف کننده ایرانی!
شاید کمی غیر منصفانه جلوه کند، اما واقعیت دارد ...
وقتی از مسئولین دولت سوال می شود که چرا قیمت خرید اوراق پانصد هزار تومانی وام مسکن باید بیش از 100 هزار تومان باشد (که با احتساب سود اصلی وام با حدود 17 درصد سرجمعش برای مصرف کننده وام در می آید بین 30 تا 35 درصد!) می گویند به ما ربطی ندارد! این اوراق در فرابورس منتشر می شود و قیمت آن را عرضه و تقاضا تعیین می کند!
در ارتباط با این فرمایش بزرگواران دولت دو نکته را عرض می کنم:
نکته اول) در اقتصاد اسلامی (اقتصاد قرآن و اهل بیت علیهم السلام) نه عرضه، نه تقاضا و نه بازار هیچ یک اصالت ندارند، بلکه اصالت با عدالت است. امیرالمومنین علیه السلام در نامه به مالک اشتر، مى ‏نویسند: «ولیکن البیع بیعا سمحا، بموازین عدل و اسعار لاتجحف بالفریقین من البایع و المبتاع؛ (یعنی قیمت ها باید "عادلانه" باشد، به نحوی که به فروشنده و خریدار اجحاف نشود!). البته قطعا باب علم الله اشرافشان به جهان بیشتر از حضرات است و می توانستند به مالک بفرمایید به قیمت ها کاری نداشته باش که عرضه و تقاضا مشخص کند!
حال آیا واقعا وامی با نرخ 30 تا 35 درصد عادلانه است؟! (لطفا دوستان وزارت راه و شهرسازی به این سوال پاسخ دهند) یا اینکه برای برخی بزرگواران قداست بازار آزاد از قداست خداوند هم- نعوض بالله- بالاتر است؟!
نکته دوم) واگذاری همه امور به بازارهای انحصاری و اجازه تعیین قیمت دادن به کسانی که نبض بازار را در دست دارند- و البته انصاف هم ندارند- سناریو دوستان دولت یازدهم است که نتیجه آن چیزی جز بریدن سر مصرف کننده ایرانی نیست، سناریویی که دائما دارد تکرار می شود، مخصوصا در بخش زمین و مسکن و حمل و نقل (محدوده عملیاتی وزارت راه و شهرسازی)

منبع: کانال تلگرامی دکتر حجت الله عبدالملکی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها